«Вагнер» з доставкою: чи причетні українські авіакомпанії до перевезення російських контрактників у Сирію
Дві українські фірми Khors і Dart, що перебувають під санкціями США від 2017 року, придбали або орендували 84 літаки і пропустили їх через мережу офшорних структур. 40 літаків з їхнього авіапарку згодом з'явилися в Сирії, Ірані та Іраку.
6 квітня агентство Reuters опублікувало розслідування, в якому йшлося про те, яким чином російська влада транспортує до Сирії військових приватної військової компанії (ПВК) «Вагнер», а також озброєння. Зокрема, йшлося про чартерний рейс Airbus A320, який вилетів з аеродрому в Ростові в напрямку Сирії. На борту, згідно з даними розслідування, була група зі 130 людей з великими камуфльованими рюкзаками. Нібито до цих перевезень причетні українські авіакомпанії.
Як ідеться в матеріалі, дві українські фірми — Khors і Dart, — що перебувають під санкціями США від 2017 року, придбали або орендували 84 літаки, пропустивши їх через мережу офшорних структур. 40 літаків з їхнього авіапарку згодом з'явилися в Сирії, Ірані та Іраку.
У розслідуванні Reuters стверджується, що частину літаків орендувала сирійська приватна авіакомпанія Cham Wings, яка також перебуває під санкціями США за те, що доставляла зброю військам президента Сирії Башара Асада.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Чи був «Вагнер»: що відомо про авіаудар США по силах Асада в Сирії
Володимир Омелян, міністр інфраструктури України, доручив Державній авіаційній службі перевірити, чи були компанії Khors і Dart пов'язані з транспортуванням військових та зброї до Сирії.
«Міністерство інфраструктури рекомендуватиме уряду та РНБО внести зазначені компанії та їхніх власників до списку санкцій. Їхні сертифікати будуть анульовані», — сказав Омелян.
Громадське намагалося отримати коментар Державіаслужби України, але поговорити з кимось із офіційних осіб не вдалося — стаціонарні та мобільні телефони не відповідали. На офіційний запит відповіді також наразі не було.
Що кажуть у компаніях?
Не відповіли на запити Громадського й обидві авіакомпанії. На телефонні дзвінки також не відповідали. Генеральний директор компанії Khors від коментаря відмовився.
Натомість колишній співвласник авіакомпаній Khors і Dart Сергій Томчані погодився поговорити з Громадським. Він назвав ситуацію «провокацією», а звинувачення Reuters повністю відкинув.
«Росія перевозить до Сирії російських військових, а винна Україна», — заявив він.
Колишній співвласник авіакомпаній Khors і Dart Сергій Томчані під час прес-конференції, Київ, 16 червня 2009 року, архівне фото Фото: Сергій Светлицький/УНІАН
Томчані заперечує факт передачі літаків в оренду компаніям, до яких застосовані санкції.
За його словами, стаття в Reuters — інформаційний шум для відвернення уваги. Росіяни, певен він, намагалися таким чином приховати доставку своїх військових, звинувативши в цьому Україну.
«Сенс в одному — провокація. [Росіяни] возять всюди [зброю], вбивають Скрипалів, а винні ***** українці», — сказав він.
Томчані заявляє, що Dart і Khors потрапили під санкції восени 2017-го випадково, після укладання угоди з однією іранською компанією, яка перебувала під санкціями.
Із сирійською Cham Wings, за його словами, «Україна перестала працювати у 2015 році, коли перший російський літак приземлився в Сирії». А надати літаки в оренду вони не могли, позаяк не є їхніми власниками.
Утім, Томчані не назвав ані кількості літаків, якими нині володіють компанії Dart і Khors, ані кількості орендованих ними бортів, пославшись на те, що відійшов від справ. Однак, за даними реєстру цивільних повітряних суден України, в розпорядженні компанії Khors вісім літаків: три Airbus і п'ять Boeing.
Томчані впевнений: маршрутом з Ростова в Латакію та Дамаск возили не «вагнерівців», а зміну охорони для нафтових підприємств.
Перспективу відкликання в компаній ліцензії в результаті розслідування, Томчані називає незаконною: «Це незаконна дія, та й годі. Позбавляти треба за щось! За порушення. А політична істерія [...] не повинна позначатися на роботі українських компаній».
Хто оцінює правомірність дій компаній?
Авіаексперт Василь Шевченко, радник віце-прем'єра, що обіймав посаду першого заступника міністра транспорту у 2008-2010 роках, в коментарі Громадському сказав, що залученість українських авіакомпаній у подібні схеми «цілком можлива». Зокрема, через особливості роботи в близькосхідних країнах, з урахуванням складних фінансово-економічних умов та безлічі ризиків.
За його словами, авіакомпанії зобов'язані інформувати про всі польоти, які здійснюють їхні літаки, або якщо вони здійснювали рейси для інших авіакомпаній. Якщо компанія порушила це правило, в неї можуть відкликати ліцензію. Саме тому Володимир Омелян і призначив розслідування.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Вагнер» створили, щоб не визнавати втрати російської армії у війні в Сирії — дослідники воєнних конфліктів
Василь Шевченко зауважив, що абсолютної впевненості або документальних підтверджень, що компанії здійснювали такі перельоти, немає. Він також підкреслив, що треба розуміти, на яких умовах передавалися ці літаки в користування:
«Можливо, це було порушення. Але треба розуміти, згідно з яким законодавством це можна розглядати як порушення. Тут потрібно залучити міжнародний слідчий орган. Лише українського може не вистачити. Але найповнішу інформацію може дати перевірка, але тоді Україна повинна відреагувати, адже це імідж української авіаіндустрії. А потім (повинен бути) розгляд того, хто був залучений, де зареєстрований, хто був пілотом, усіх учасників».
За його словами, перш ніж укладати такі домовленості, компанії мусили проаналізувати, що це за чартери й маршрути. Практично кожна компанія має службу безпеки, яка зобов'язана це перевіряти. І якщо на цих літаках перевозили підозрілих осіб, авіакомпанія повинна була повідомити про це в офіційні українські структури.