Демократія у соцмережах: що українські користувачі пишуть про партії перед виборами

Українські користувачі фейсбуку — найбільш політизовані та поділені, інстаграмери живуть у світі Зе, а українці у забороненому Вконтакте — у проросійському світі. Такі висновки 17 липня презентувала ГО «Інтерньюз-Україна», провівши дослідження із науково-дослідною компанією «Сингулярекс». Експерти проаналізували близько 13 тисяч політичних постів у ВК, 44,5 тисячі — у фейсбуку та майже 10 тисяч унікальних постів у інстаграмі про 5 найрейтинговіших партій в період від 1 травня до 17 червня 2019 року.
Вконтакте: проросійська більшість
З 2017 року, відколи діє заборона на російську соцмережу Вконтакте, значна частина її українських користувачів емігрувала у фейсбук та інстаграм. Сьогодні в цих соцмережах 13 та 11 мільйонів українців, відповідно. Тим не менше, у ВК досі залишається близько 7 мільйонів активних користувачів з локацією в Україні.
Серед українців у ВК досі панує саме проросійська більшість, яка й диригує всією соцмережею. Про це свідчать і найпопулярніші пости, і топові групи за кількістю репостів про українські партії. Список останніх, незмінно з часу президентських виборів, очолюють ті, що просувають ідеологію самопроголошених республік «ЛДНР». Проукраїнські групи суттєво програють їм як за кількістю підписників, так і за кількістю репостів.
Аналогічну тенденцію аналітики прослідкували й серед лідерів думок ВК. Найавторитетніші дописувачі — теж антиукраїнські. Окрім проросійського політолога Володимира Корнілова, в українському сегменті ВК активно поширювали дописи колишнього регіонала Олега Царьова.
Серед користувачів, які найбільше пишуть про вибори, є й українські патріоти. Втім вони також поступаються у своїй кількості апологетам «ЛДНР».
Фейсбук: Зе проти По
Якщо у ВК можна спостерігати умовний поділ українських користувачів на два ідеологічні табори — проукраїнський та проросійський, — то у фейсбуці такий поділ має більш політичний характер. Український фейсбук є полем конфронтації прихильників Зеленського та Порошенка ще з початку президентських перегонів.
Таку поляризацію можна пояснити «заполітизованістю» українців у фейсбуку. За даними «Сингулярекс», в Україні кожен 5-ий фейсбук-користувач дописував щось про вибори.
Водночас умовне суперництво між прихильниками Порошенка та новообраного президента України у віртуальному світі вводить в оману. Здається, що популярність меседжів про Володимира Зеленського як народного президента не програє тим, які оспівують президентство Петра Порошенка. Подібний баланс критики стосовно обох тримає користувачів в ілюзії, адже насправді рейтинги партій стабільно демонструють значну перевагу «Слуги народу» над «Європейською солідарністю».
Єдиний нейтральний меседж, що хоч якось об’єднав український фейсбук напередодні парламентських виборів, — це прагнення бачити «нові обличчя».
Інстаграм: Зе-манія
В плані політичних уподобань український інстаграм — найбільш однорідний. Саме інстаграм найбільше підтримує «Слугу Народу». Про цю партію там зробили 82%всіх унікальних постів.
До порівняння, «Європейську Солідарність», що на другому місці, згадують лише у 17% постів щодо виборів. Партію Зеленського також найбільше лайкають та коментують. Не дивно, адже 10 із 20 найбільш активних профілів, що пишуть про вибори, є політичними сторінками на підтримку Зеленського.
В основному, це сторінки регіональних Зе!Команд. Серед них показовими є і сторінки з політичними мемами: жартами про Порошенка та його виборчу кампанію або ключовими фразами Зеленського.
Домінування Зеленського пояснюють і топові 30 хештегів: майже всі з них належать його команді.Примітно, що одні із найбільш вживаних вказують «Квартал-95». Теги з посиланнями на студію «Квартал» або ж її представників часто присутні у постах від команди Зе. Популярність #квартал95 або #квартал може означати те, що партія «Слуга народу» розраховує на аудиторію відомого комедійного шоу як на потенційний електорат. Бажання команди Зеленського завоювати політичну прихильність фанатів розважального проєкту особливо виразне у фейсбуці, набагато менше — у ВК.
Користувачі інстаграму позначали в постах профілі лідерів Святослава Вакарчука, Ігоря Смешка та Володимира Гройсмана. Однак за кількістю згадувань у перший місяць передвиборчої кампанії всі партії та лідерів затьмарила інстаграм-присутність подружжя Зеленських.
Жодна партія не у фаворі
Попри те, що позитив щодо українських партій та їх лідерів присутній і у ВК, і у фейсбуці, в обох домінує негативна риторика. Серед дописувачів фейсбуку позитив переважає негативні меседжі хіба щодо «Батьківщини». Натомість партії «Європейська Солідарність» та «Опозиційна платформа» — єдині, щодо яких негативних постів більше не лише за позитивні, але й за нейтральні.
Примітно, що для українських користувачів фейсбуку саме Віктор Медведчук, номер 3 у списку партії, є обличчям ОП. Його згадують у постах про партію набагато частіше, ніж її лідера Юрія Бойка або ж впізнаваного члена ОП Вадима Рабіновича. Три з топових хештегів про «Опозиційну платформу» стосуються саме Медведчука, що також притаманне ВК. Як і в російській соцмережі, у фейсбуку пости про нього мають здебільшого негативну або ж нейтральну конотацію. Це могло відобразитися і на умовному рейтингу партії в соцмережах. Загалом із 200 постів про ОП у фейсбуку — 150 негативних.
У ВК ж українці немилосердні до жодної з українських партій. Там негатив переважає позитив щодо всіх п’яти політичних сил, включно з «Опозиційною платформою». Цікаво, що останню критикує як проукраїнська, так і проросійська частина користувачів, зареєстрованих в Україні. Перша — за її прагнення до зближення України з Росією та роль Віктора Медведчука. Друга — за склад, розкол «Опозиційної платформи» та «Опозиційного блоку», а також — «непопулярні» рішення. З 200 постів про цю партію лише 2 — позитивні. Зрештою, загальна риторика ВК нагадує, що будь-яка ідеологія, що підтримує суверенність України та її демократичний розвиток, заслуговує на висміювання та презирство.
Новий президент — нова жертва ВК
Після інавгурації президента Володимира Зеленського проросійські автори ВК почали жваво критикувати його та «Слугу народу». 50 найпопулярніших постів про парламентські вибори в Україні висловлювали або передбачення щодо потенційного провалу Зеленського, або очікування, що він зупинить війну. Першу тенденцію можна простежити і через 30 топових хештегів про Зеленського.
Наприклад, хештег #монтян вів до відомої влогерки, яка часто виступала на пропагандистських телешоу Кремля. Вона вважає, що український державний «оркестр якось ще грав» до 2014 року, потім все посипалося, а зараз українська політика — це «шоу» на чолі з «маріонеткою» Коломойського. Такі уявлення переважають у ВК.
Найпопулярніші дописи про Зеленського у російській соцмережі демонструють, що великі надії поволі розвіюються. Хоча деякі з користувачів все ще просять підтримати «вибір Донбасу», топові пости також вказують на невдачу Зеленського у вирішенні конфлікту, звинувачують його у брехні, корупції або просто насміхаються із Зеленського як президента.
Тим не менше, за кількістю груп із позитивними меседжами, а також найпопулярніших постів про партію, «Слуга народу» поки в найкращій ситуації у ВК. На відміну від інших партій, про які не знайшлося груп із позитивною риторикою, про партію Зеленського позитивно відгукувалися принаймні 7.
Порошенко — причина всіх бід або герой
Всупереч зростанню претензій до Зеленського, з 5 партій та лідерів найбільше злості у ВК посипалося на Порошенка. Там він отримав аж 109 негативних меседжів із 200. Зазвичай його засуджують за дії на посту президента, антиросійську політику та внутрішні рішення, які нібито привели Україну до катастрофи. У проросійському віртуальному середовищі незалежність української церкви та «небажання» Порошенка вирішити конфлікт на Донбасі були одними з головних звинувачень (за топовими хештегами, групами та дописами).
Втім за кількістю позитивних меседжів у ВК Порошенко таки зрівнявся із Зеленським (16 з 200). Більше того, деякі з найактивніших профілів, які найбільше постили про парламентські вибори в Україні, виявилися запеклими прихильниками Порошенка. Автори дифірамбів та подяк за його відданість Україні часто виступали як жорсткі критики Зеленського та його команди.
«Голос» та «Батьківщина» позаду
З початку травня до середини червня у фокусі уваги соцмереж переважно була трійка лідерів. У ВК про «Батьківщину» та «Голос» майже не згадували. Про них найбільше писали у нейтральному тоні (128 та 103 пости відповідно). Така ж тенденція спостерігається і у ВК, де більшість постів про політичні сили Тимошенко та Вакарчука (із 200) — нейтральні.
Попри те, що сьогодні «Голос» активно змагається за молоду аудиторію інстаграму зі «Слугою народу», у перший місяць передвиборної кампанії партію Вакарчука згадували лише у 5% постів на виборчу тематику. Незначна увага до його партії у перший місяць передвиборчих перегонів помітна і у ВК. Там відсутні згадки про цю партію, як серед топових постів, так і серед 30 хештегів про вибори. І все ж, «Голос» цікавив більше українських користувачів ВК, аніж «Батьківщина». Найпопулярніший пост про Вакарчука отримав192 лайків, порівняно з 4-ма до того, що згадує Тимошенко.
Це може бути пов’язано з тим, що в період дослідження «Голос» тільки почала мобілізуватися. Святослав Вакарчук представив партію лише 16 травня — пізніше, ніж вступили в гру усі конкуренти.
В контексті виборів у ВК та фейсбуку користувачі перебувають на своїх «інформаційних острівцях». Якщо там ці «острівці» віддалені ідеологічно, то в інстаграмі аудиторію завойовує найдосвідченіший у цифровому маркетингу. Водночас фейсбук залишається найбільш збалансованою платформою щодо видимості українських політичних партій та їхніх лідерів.
/Цей матеріал підготовлений завдяки аналітиці експертів «Інтерньюз-Україна» та UkraineWorld, а також підтримці ГО «Internews».
Авторка: Ірина Матвіїшин