Елітарний клуб для тих, хто хоче поговорити з Ілоном Маском? Як потрапити в Clubhouse та кого там можна зустріти

Чому ви досі не в Clubhouse? Можливо, у вас немає iPhone, або ж вам досі не надіслали «інвайт», щоби долучитися до інтелектуальної аудіорозмови. Обидві ці умови обов’язкові, щоби потрапити до нової соцмережі, яка стрімко стає популярнішою у світі. Нині зареєстрованих там людей уже 6 мільйонів, а вартість стартапу оцінюють у мільярд доларів.

Серед очевидних переваг Clubhouse — його користувачам необов'язково дбати про те, як вони виглядають під час дискусії, як у вже звичному Zoom, адже це винятково аудіальна соцмережа.

Наявність запрошення в Clubhouse уже видається чимось схожим на перепустку до певного елітарного клубу, закритої спільноти. Зокрема завдяки непересічним його користувачам. Наприкінці січня, наприклад, усі шукали інвайти, аби послухати Ілона Маска. А нещодавно Маск запросив до дискусії у Clubhouse і Володимира Путіна (але навряд чи той прийде).

Як влаштований Clubhouse? Кого там можна зустріти? І чи популярний він уже й в Україні?

У чому взагалі «фішка» соцмережі? Хіба можна безпосередньо поспілкуватися із селебрітіз?

Хоча, найімовірніше, ви почули про Clubhouse нещодавно, проєкт існує вже майже рік — із березня 2020-го. Його розробники — колишні співробітники Google Пол Девісон та Роган Сет. Вони хотіли створити соцмережу, де можна «ставити питання, дебатувати, навчатися та дискутувати на тисячі різноманітних тем». Вони ж і розіслали перші 5 тисяч «інвайтів» до Clubhouse.

Перші селебрітіз прийшли туди влітку: можна було долучитися до бесід, наприклад, із телеведучою Опрою Вінфрі чи співаком й актором Джаредом Лето.

Але непорівнянний бум спричинив очільник SpaceX і Tesla Ілон Маск. Після того, як у Twitter із 46 мільйонами фоловерів він наприкінці січня анонсував свій «візит» на платформу, за лічені дні кількість користувачів Clubhouse зросла приблизно на мільйон.

У ток-шоу The Good Time, яке влаштовує сама соцмережа, Маск оповідав про свій стартап Neuralink і місію на Марс. У Clubhouse є обмеження на кількість користувачів в одній «кімнаті» до 5 тисяч. Зрозуміло, що всім охочим послухати Маска місця не вистачило, й однодумцям довелося зібратися на обговорення у п’яти інших «кімнатах». До слова, дискусію транслювали й на YouTube — однак взагалі-то це порушує правила Clubhouse.

За тиждень на шоу завітав ще й голова Facebook Марк Цукерберг. Власне, такі гості й задали певний тон спілкуванню у соцмережі. Інтелектуали, стартапери, бізнесмени, голлівудські зірки, лідери думок приходили, щоби поділитися своїм досвідом, інші користувачі — послухати та поставити запитання спікерам. Зробити це нескладно: достатньо «підвести руку» — і модератор бесіди може надати вам слово, ваш мікрофон увімкнеться.

До речі, 13 лютого Ілон Маск тегнув у Twitter офіційний акаунт Кремля, запропонувавши поспілкуватися у Clubhouse. Речник Кремля Дмитро Пєсков відповів: «Путін не користується соціальними мережами. Загалом це цікава пропозиція, але нам потрібно зрозуміти, про що саме йдеться, що пропонують. Спершу перевіримо це, а тоді будемо реагувати».

Але не політикою й технологіями єдиними: мережа «клубу за інтересами» нині дедалі більше розширюється. Тепер у Clubhouse уже можна навіть послухати лайв-сети популярних диджеїв або долучитися до аудіопостановок вистав. Словом — усе, що заманеться.

Сторінка додатку Clubhouse на App StoreAP/Mark Schiefelbein

Як туди потрапити й де взяти запрошення?

Саме унікальна атмосфера та поки що певна закритість Clubhouse й роблять його таким привабливим для багатьох людей.

Потрапити у соцмережу можна тільки за запрошенням від уже зареєстрованого користувача. Це певна технічна недосконалість: досі додаток перебуває у режимі бета-тестування. Коли воно завершиться, поки не знаємо.

Якщо ви не дуже розраховуєте на шанс отримати інвайт від когось знайомого, зауважте, що запрошення до Clubhouse уже продають на eBay та Alibaba.

Встановити додаток наразі вийде лише на iPhone (операційну систему iOS). Додаток для Android обіцяють згодом випустити теж, але поки для цього немає технічної можливості.

Як він влаштований?

Кожен юзер може створити власну публічну «кімнату» для бесіди на будь-яку тему. Після цього його підписники отримають повідомлення, що розмова розпочалась, — і зможуть приєднатися. Єдина умова — учасників має бути не більше 5 тисяч.

Режим «кімнати» теж можна налаштувати: вона може бути відкритою, приватною або доступною лише учасникам постійного «клубу». Його користувач може відкрити, лише якщо він уже щонайменше тричі влаштовував такі бесіди, — але на це потрібне погодження модераторів Clubhouse.

Назви «клубів», «кімнат» та імена користувачів — це практично єдиний текст, який є на платформі. Уся комунікація відбувається суто аудіально. Це не має нічого спільного з аудіоповідомленнями, які доступні в усіх месенджерах: спілкування у Clubhouse відбувається винятково в режимі реального часу. Інструментарій платформи доволі обмежений: можна «підвести руку», увімкнути мікрофон і говорити або ж просто залишатися слухачем — жодних додаткових опцій.

Розробники розглядали як пріоритет саме справжність спілкування — на противагу іншим форматам. Це не Twitter або Facebook, де зворотну реакцію на меседж можна не отримати взагалі; не дискусії чи лекції в Zoom, які можна переглянути в записі; і не подкаст, який не передбачає зворотного зв’язку.

До речі, Facebook на хвилі популярності Clubhouse уже оголосив про початок роботи над власним аналогом такої соцмережі.

Чоловік, одягнений у маску для запобігання поширенню коронавірусу, йде повз рекламу смартфона на станції метро в ПекініAP/Andy Wong

Усе виглядає якось занадто добре. А є підводні камені?

Куди ж без них! Clubhouse критикують за відсутність належної політики модерації. Критики стверджують, що через це соцмережею може легко ширитися дезінформація, наприклад, конспірологічні теорії про COVID-19.

Але згодом цей момент вдалося дещо налаштувати. Тепер ви у своєму «клубі» можете створити власні правила спілкування, а тих юзерів, які їх не дотримуються, блокувати або ж сповіщати платформі про неприємні інциденти.

Один із перших прикладів — блокування в Clubhouse російського пропагандиста Володимира Соловйова у відповідь на низку скарг користувачів. Заплановану дискусію на тему «Чому не злетіла квір-революція у Росії?» йому провести так і не вдалося.

Але певна некерованість соцмережі — не так уже й однозначно погано. Для китайських користувачів, наприклад, Clubhouse був невеликою шпариною у світ, де існує свобода слова (більшість звичних нам соцмереж у КНР недоступні). Хоча у китайському AppStore додаток був від самого початку недоступним, китайці скачували його, змінюючи геолокацію. Певний час їм вдавалося розгорнути доволі масові дискусії про політику, права людини, уйгурів, Гонконг і Тайвань. Але уже 8 лютого китайський уряд повністю заблокував доступ до Clubhouse.

Звісно, є питання й до майбутнього розвитку Clubhouse. Чи не втратить згодом соцмережа свій статус ексклюзивного «закритого клубу за інтересами», якщо колись користуватися ним зможе геть кожен? Чи не витіснять його проєкти-конкуренти (від того самого Facebook)? І як на функціонування мережі вплине монетизація? Засновники нині обговорюють запровадження системи донатів, платної підписки та продажу квитків на окремі дискусії.

Сторінка дискусії, присвяченій ролі жінок у технічних галузях в Україні в ClubhouseUkrainian House on Clubhouse/Facebook

А що з Clubhouse в Україні? Хто вже ним користується?

В Україні Clubhouse теж поступово стає трендом. Найперший український клуб у соцмережі — Ukrainian House. Засновники називають його «віртуальним посольством України на Clubhouse», мета якого — не просто спілкування, а поширення важливих наративів.

Українська підприємиця, учасниця списку Kyiv Post Top 30 Under 30 Катерина Михалко розповідає нам, що ідея виникла під час тестового спілкування у Clubhouse із засновником рекрутингової агенції Lobby X Владом Грезєвим та Ніком Білогорським — харків’янином, який нині мешкає у США й відповідає за кібербезпеку в Google.

«Ми обговорювали здебільшого технології, Україну — це те, що ми часто робимо й у повсякденні, але тоді вирішили перенести розмову на платформу. Вона нам сподобалася, на ній було зручно обговорювати важливі для нас ідеї. Потім ці дзвінки стали регулярними, і ми почали запрошувати видатних українців, які розділяють наші погляди. І робити щоденне шоу», — розповідає Катерина.

Нині у спільноті Ukrainian House on Clubhouse у Facebook — понад 6,3 тисячі читачів. Вони мають доступ до щовечірнього ефіру о 21:00 Ukrainian Show, у який організатори запрошують відомих спікерів.

Серед найперших були представник Міжнародного валютного фонду Владислав Рашкован, директор з активів Укроборонпрому Мустафа Найєм, колишній директор Microsoft Україна та ексзаступник голови Адміністрації президента Дмитро Шимків, музикант та експолітик Святослав Вакарчук. За словами Катерини, зазвичай вечірній ефір слухає близько пів тисячі людей.

Михалко пояснює особисту симпатію до соцмережі її максимальною наближеністю до реального людського спілкування:

«Мені дуже подобається сам процес виробництва контенту, бо там не можна публікувати текст, який для тебе написала інша людина, не можна оприлюднити красиві фото, на яких ти не дуже схожий на себе в житті. У Clubhouse ти або є класним спікером і стаєш популярним, або ні. Це про правду, про реальність — і це дуже круто».