Катастрофа українського літака в Ірані: що кажуть досвідчені пілоти

Борт Boeing—737—800 рейсу Тегеран — Київ «Міжнародних авіаліній України» пройшов технічну перевірку 6 січня, за 2 дні до катастрофи. Члени екіпажу були одними з найкращих в авіакомпанії, заявив на брифінгу після трагедії президент МАУ Євгеній Дихне. Літак був 2016 року випуску, отриманий із заводу компанії Boeing, до цього ніде не експлуатувався.

ОНОВЛЕННЯ: Секретар Ради національної безпеки й оборони Олексій Данілов вранці 9 січня повідомив, що версій причин катастрофи 4: ураження літака зенітною ракетою, зіткнення з безпілотником або іншим об’єктом; вибух двигуна з технічних причин; теракт.

Версію щодо ймовірного збиття літака ракетою компанія не коментувала, а посольство України в Ірані спочатку повідомило, що причиною падіння стала аварія двигуна, версія ракетної атаки виключена. Та за кілька годин на сайті посольства ця заява зникла, там зазначили, що «інформація щодо причин авіакатастрофи з'ясує комісія. Будь-які заяви щодо причин аварії до рішення комісії не носять офіційного характеру».

Україна вже заявила про намір долучитися до розслідування катастрофи. Головною ж країною розслідування катастрофи літака МАУ є Іран.

hromadske запитало в досвідчених пілотів про літак та версії його технічної несправності.

Федір, пілот (ім'я змінено на прохання пілота)

Для пілотів це, звичайно, шокова ситуація, особливо для співробітників МАУ. Але потрібно дочекатися висновків експертів — нестерпно слухати спекуляції. Я літав на цьому літаку. Він достатньо новий, масовий, надійний. Це дійсно борт нової епохи, там дуже багато систем дублювання, він дуже комфортний для екіпажу в цьому сенсі. Якщо спалахує двигун, його навіть не рекомендують одразу гасити — набираєш висоту, спрацьовує система гасіння. Висота, швидкість — це життя. Зайти на посадку можна з одним двигуном.

Олександр, пілот

Якщо існувала будь-яка небезпека, про це треба було дзвонити у всі дзвони. Тому мусимо знати, які були загрози, хто про них знав і коли повідомили Україну.

Я вчився на цьому літаку, знаю, що у МАУ не просто формальний, а дуже відповідальний підхід до професійної підготовки екіпажу, особливо у тому, що стосується аварійних випадків — відмови авіаційних систем, пожежі на повітряному судні і т.д. Так що я виключаю неграмотність чи низьку підготовку екіпажу.

Цей літак дуже добре вивчили і випробували, облітали. Загоряння двигуна вважається серйозною, але не вибухонебезпечною ситуацією для екіпажу. Двигун може горіти більш як пів години. За цей час за короткою схемою можна зробити два заходи на посадку.

На цьому рейсі працював посилений екіпаж — він заступає у випадках довгих нічних перельотів, наприклад, коли існує будь-який ризик, пов'язаний з утомою екіпажу. Тож у літаку було троє пілотів — людський фактор я виключаю.

Антон Кирик, пілот

Цей літак був новий, 3 роки — це нова машина. І не може бути на ній жодних відмов, таких катастрофічних — тим паче. А якби і було, навіть якщо відірвати двигун, він зробить нормальну посадку. Я також абсолютно виключаю похибку екіпажу, а технічні питання, вони б змогли вирішити. Тому, вважаю, що причиною був фактор, на який неможливо було вплинути. Висновки робити можна тільки після офіційного розслідування.