All inclusive на орбіті: як стати космічним туристом, що треба вміти та скільки це коштуватиме

«Це був найдивовижніший досвід мого життя. Вісім днів суцільної ейфорії», — так американський бізнесмен італійського походження Денніс Тіто оповідав про свій космічний політ у травні 2001 року. Тіто, очільник однієї з найбільших інвестиційних компаній у США, став першою людиною у світі, яка вирушила у космос, не бувши  професійним астронавтом, — і власним коштом.

Ейфорія та 128 обльотів Землі обійшлися Тіто у 20 мільйонів доларів, а ще вартували йому вісім місяців інтенсивної підготовки. Зате зрештою перший космічний турист опанував навички самостійного управління кораблем і навіть зміг би його пристикувати до Міжнародної космічної станції у разі потреби. Перед польотом Тіто успішно склав іспит — на кшталт того, що складаємо ми, отримуючи водійські права. Тільки замість легковика тут «Союз ТМ-32».

Після Тіто в космосі побували лише шестеро туристів (востаннє у 2009-му), до того ж літали вони за одним маршрутом — до МКС. Але найближчим часом дуже ймовірно, що все зміниться і з розвитком «приватного космосу» туристичні мандрівки позаземними просторами стануть частішими, простішими й доступнішими.

Розповідаємо, які наразі є варіанти — якщо у вас є бажання, належний стан здоров’я та щонайменше 200 тисяч доларів.

Космічний турист Денніс Тіто спілкується з журналістами з борту МКС, 4 травня 2001 рокуAP/Maxim Marmur

Коли космічний туризм ще не був туризмом

Перші непрофесійні астронавти вирушали у космос не власним коштом — їх споряджали їхні роботодавці. І такі польоти мали просвітницьку, а іноді й пропагандистську мету.

Наприклад, у січні 1986-го в межах американського урядового проєкту «Учитель у космосі» на шаттлі «Челленджер» разом із професійними астронавтами мала летіти вчителька Кріста Маколіфф і провести кілька онлайн-уроків з орбіти. А втім, за 73 секунди після старту корабель вибухнув і усі семеро членів екіпажу загинули.

За чотири роки на станцію «Мир» вперше потрапив японський журналіст Тоєхіро Акіяма. Упродовж тижня на борту станції він вів прямі трансляції для телекомпанії TBS. Скільки його роботодавцеві коштувало таке відрядження, достеменно невідомо, але приблизна вартість оцінюється в межах від 12 до 37 мільйонів доларів.

Але справжній космічний туризм розпочався з виникненням першого космічного туроператора — компанії Space Adventures, яка й відправила на орбіту Денніса Тіто у 2001 році, і яка відправляє космічних туристів донині.

Всі туристичні польоти на МКС Space Adventures досі здійснювала на російських кораблях «Союз» із космодрому Байконур, а готували туристів у «Зоряному містечку». Власне, після закриття програми космічних шаттлів і до минулого року, коли SpaceX здійснила свій перший пілотований комерційний запуск, це взагалі було єдиним способом дістатися станції. Тепер, із інтенсивним розвитком комерційного космосу у світі, насамперед у США, варіантів і для космічних туристів побільшало.

Як стати космічним туристом? І яка потрібна підготовка?

Зараз вимог до охочих побувати у космосі значно менше, ніж було, скажімо, 30 років тому.

Космічному туристові головне самому реалістично оцінювати свій стан здоров’я та можливість витримати зміни тиску й перевантаження. Медогляд перед польотом, звісно, пройти доведеться. Однак, як зауважують досвідчені астронавти, таких серйозних вимог, як до професіоналів, ніхто не висуватиме.

Підготовка до польоту теж триває значно менше, ніж у професійних астронавтів: у середньому до року. Майбутні космічні туристи тренуються легше переносити умови невагомості та обслуговувати себе на космічному кораблі.

Американський астронавт Лерой Чіао запевняє, що у будь-якому разі головне для космічного мандрівника — не переживати понад міру і зуміти просто «розслабитися і насолоджуватися процесом», адже про все подбає компанія-перевізник.

«Звісно, пильнуйте за всім упродовж своєї підготовки, спілкуйтеся з іншими людьми, які уже побували в космосі, якщо є можливість. Але насправді ви будете здивовані тим, як спокійно усе мине!» — каже Чіао.

Наземний екіпаж Virgin Galactic направляє літак-авіаносець компанії в ангар після тестового польоту над пустелею поблизу міста Апхем, штат Нью-Мексико, 15 серпня 2019 рокуAP/Susan Montoya Bryan

Отже, який найпростіший та найдешевший варіант вирушити до зірок?

Мандрівки, які обіцяють уже найближчим часом головні приватні космічні перевізники — SpaceX, Blue Origin та Virgin Galactic — різняться за тривалістю, складністю і, відповідно, ціною польоту.

Відносно бюджетним і нетривалим є суборбітальний космічний політ. І, швидше за все, саме такий варіант буде реалізовано найближчим часом. Йдеться про виведення космічного корабля на висоту 100-160 км — це десь у три-чотири рази нижче, аніж орбіта МКС. Стан невагомості так вдасться відчути недовго — лише протягом кількох хвилин.

Цікаво, що, відповідно до трактування Міжнародної авіаційної федерації США, такі туристи теж зможуть називати себе астронавтами: таке «звання» отримують ті, хто підіймався над Землею вище за 80 км.

Схоже, у цьому пальма першості дістанеться компанії Blue Origin мільярдера Джефа Безоса. Вона обіцяє відправити шістьох мандрівників на своєму апараті New Shepard вже в липні цього року  — саме до 60-го ювілею польоту першого американського астронавта.

Нічне випробування ракети SpaceX Falcon 9 у космічному центрі Кеннеді на мисі Канаверал, штат Флорида, 23 квітня 2021 рокуAP/Chris O'Meara

Одне місце з шести компанія розіграла на аукціоні та має оголосити переможця найближчими днями. Ці кошти Blue Origin передасть своїй дитячій організації Club for the Future, заснованій у 2019 році, аби залучити дітей до вивчення космонавтики.

Вартість квитка поки не розголошують, але оцінюють на рівні щонайменше 200 тисяч доларів. Так само не повідомляють, ким будуть ще п’ятеро астронавтів, які полетять у першу мандрівку.

Політ матиме такий вигляд: ракета підіймається на висоту близько 100 км, там від неї від’єднується капсула з екіпажем. Вона хвилин на 10 «зависає» на висоті, дає можливість туристам роздивитися Землю, і починає спускатися. Посадка відбувається за допомогою парашутної системи.

Ще кілька таких запусків Blue Origin уже запланувала до кінця цього року — і вирушать у них ті, хто виявить особливу активність під час аукціону.

Для охочих покататися на New Shepard усе ж є деякі вимоги, крім участі в аукціоні. Пасажирові треба важити від 50 до 101 кг, мати зріст від 152 до 193 см та витримувати чималі перевантаження під час запуску та повернення в атмосферу.

Підготовка до польоту буде доволі короткою: мандрівникам треба прибути на стартовий майданчик Blue Origin у Ван-Хорні в Техасі за 4 дні до вильоту. Сам політ буде максимально автономним, однак на макеті капсули доведеться усе ж повправлятися, як діяти у разі надзвичайних ситуацій, наприклад, пожежі.

Конкурентом Безоса у таких нетривалих і (відносно) доступних космічних мандрівках є британський мільярдер Річард Бренсон та його компанія Virgin Galactic. Ідею космічного туризму компанія просуває уже 16 років, а у травні цього року вона нарешті протестувала суборбітальний політ, і до кінця року може отримати офіційний дозвіл на комерційні польоти.

Virgin Galactic хотіла зробити це ще у 2020-му — тоді ж навіть презентувала власні костюми для космічних мандрівників. А втім, наприкінці року в корабля VSS Unity SpaceShipTwo виникли проблеми з двигуном і плани змінилися.

Кількість охочих вирушити з Virgin Galactic уже перевищила пів тисячі. Серед них є й чимало зірок, як-от Леонардо Ді Капріо та Джастін Бібер. Квитки, які вони забронювали, коштують близько 250 тисяч доларів. Вирушать вони, ймовірно, уже на супертехнологічному (і не менш стильному) космічному кораблі Virgin Spaceship Imagine із термостійким дзеркальним покриттям, який компанія презентувала нещодавно.

А що ж Ілон Маск? Куди він планує доправляти космічних туристів?

У Маска плани амбітніші — його компанія SpaceX у співпраці зі Space Adventures прагне повернути туристів на Міжнародну космічну станцію. Версії, коли це станеться, варіюються, але з великою ймовірністю вже на початку наступного року.

За логістику в мандрівках відповідатиме стартап Axiom Space, а самі подорожі триватимуть десять днів: два піде на дорогу, а вісім — на перебування на МКС разом із астронавтами.

Ціна такого задоволення кусається — 60 мільйонів доларів, і це лише за доставлення до МКС на кораблі Crew Dragon. Кожна доба на станції обійдеться додатково у 35 тисяч доларів.

А тим часом уже до кінця цього року SpaceX відправить першу в історії космічну місію, команда якої складатиметься лише з цивільних. Це не зовсім туристична поїздка: Inspiration 4 буде благодійним проєктом на підтримку дитячої лікарні Святого Іуди у Теннессі.

Керуватиме місією 38-річний бізнесмен Джаред Айзекман, який і фінансує триденний політ, а його компаньйонами будуть 51-річна геологиня й експертка з комунікацій Сіан Проктор, ветеран ВПС США Крістофер Семброскі та помічниця лікаря зі шпиталю Святого Іуди Хейлі Арцено. Водночас Арцено буде першою людиною з протезованою кінцівкою у космосі.

Юсаку Маедзава, 20 листопада 2018 рокуAP/Koji Sasahara

Але це ще не все: вже у 2023-му SpaceX обіцяє туристичні мандрівки довкола Місяця — на космічному кораблі Starship, який нині проходить випробування. Скільки коштуватиме такий політ, поки не зрозуміло, але вже відомо, що до супутника Землі вирушить японський мільярдер Юсаку Маедзава з компанією (яку він ще шукає).

Маедзва у своїй ініціативі dearMoon кличе приєднатися до нього вісьмох охочих. До цього він шукав собі супутницю (але передумав), потім тільки митців (потім теж передумав), а тепер — однодумців із будь-яким бекґраундом.

І найголовніше: їхній політ обіцяє оплатити сам Маедзава.

Конкуренти з Байконуру

А до того у японського мільярдера вже є чим зайнятися: у грудні 2021-го він разом зі своїм помічником Йозо Хірано має полетіти на МКС на російському кораблі «Союз МС-20» із космодрому Байконур. У червні він саме розпочинає підготовку до польоту. Разом з екіпажем корабля космічні туристи мають пройти приблизно три місяці навчання у Центрі підготовки космонавтів імені Юрія Гагаріна у Росії.

Тривалість польоту японців складе 12 днів, а командуватиме ним російський космонавт Олександр Місуркін. Компанія Space Adventures, яка організовує подорож, каже, що це буде перший політ одночасно двох туристів у космос та перша туристична місія до МКС за останні 10 років.

Власне, Росія нині — головний конкурент США у космічних перегонах для туристів. У 2023-му «Роскосмос» у співпраці зі Space Adventures прагне знову запустити на МКС двох мандрівників, до того ж з додатковою опцією — виходом у відкритий космос разом із професійним космонавтом — приблизно на півтори-дві години. До польоту мандрівників готуватимуть упродовж кількох тижнів у «Зоряному містечку». Імітуватиме відкритий космос басейн комплексу.

Але, окрім туризму, США та Росія сперечаються й щодо іншого космічного питання — хто ж першим вирушить на МКС знімати кіно. Минулого року NASA та SpaceX обіцяли невдовзі відправити Тома Круза, аж тут «Роскосмос» анонсував, що вже в жовтні на станцію полетять росіяни — акторка Юлія Пересільд та режисер Клим Шипенко.