Ліберальні мечеті — спроба реформи ісламу?

Учервні вБерліні відкрилася ліберальна мечеть імені арабського мислителя 12—го століття Ібн Рушда (Аверроес) танімецького Йоганна Ґете— Ibn Rushd—Goethe—Moschee. Їїзаснувала жінка— німецька адвокатка, правозахисниця Сейран Атеш. Родина Сейран переїхала доНімеччини зТуреччини, коли їйбуло шість років.

Ліберальна мечеть — місце, куди приходять мусульмани, яким незатишно в інших мечетях. Так визначає унікальність свого проекту німецька адвокатка, правозахисниця Сейран Атеш.

У червні в Берліні відкрилася ліберальна мечеть імені арабського мислителя 12-го століття Ібн Рушда (Аверроес) та німецького Йоганна Ґете — Ibn Rushd-Goethe-Moschee. Її заснувала жінка — німецька адвокатка, правозахисниця Сейран Атеш. Родина Сейран переїхала до Німеччини з Туреччини, коли їй було шість років.

Сейран Атеш усе життя сповідувала іслам, якому, на її переконання, сьогодні потрібні осучаснення й більша відкритість. Жінка зібрала навколо себе однодумців й створила власну громадську релігійну організацію, зареєстровану як мечеть.

У ній жінки й чоловіки можуть молитися разом, жінки можуть бути імамами й проводити спільну молитву. Там приймають усіх, незалежно від ідентичності, походження чи попереднього релігійного досвіду, зокрема, толерантно ставляться до гомосексуалів та лесбійок.

Сейран Атеш​ зібрала навколо себе однодумців й створила власну громадську релігійну організацію, зареєстровану як мечеть.​ Фото: EPA/CARSTEN KOALL

У інтерв’ю для видання Der Spiegel Серан Атеш пояснила, що відрізняє сформовану нею громаду від інших мечетей:

«Насамперед до нас приходять ті, хто не почувається як удома в жодній іншій берлінській мечеті. Приходять ті, хто хоче сповідувати сучасну, мирну, ліберальну та толерантну віру. І ті, хто не хоче чути політизованих проповідей... (Більш консервативні мусульмани — ред.) можуть до нас долучатися завдяки атмосфері довіри та відкритості. Вони можуть довідатися, що тут можливо поставити будь-яке питання. Ми нікому не розповідаємо, хто є хорошим мусульманином, а хто поганим».

Негативна фетва від Туреччини та Єгипту

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чим відома мечеть Мосула, знищена «Ісламською Державою»?

Державні релігійні органи Туреччини та Єгипту жорстко розкритикували таку мечеть, яка, на їхню думку, руйнує створювані століттями основи ісламу. Саме турецький, санкціонований державою підхід до сповідування цієї релігії є найбільш поширеним у мечетях Німеччини, де проживають понад 2 мільйони 700 тисяч турків.

Державний орган у справах релігії Туреччини (Diyanet) дав оцінку цій організації: «Такий підхід не узгоджується з фундаментальними джерелами ісламу, принципами поклоніння, методами та досвідом віри понад 14 століть і є експериментами, спрямованими на розбещування та на руйнування релігії».

Правове відділення Каїрського університету видало фетву — богословсько-правовий висновок, у якому дало негативну оцінку ліберальній мечеті в Берліні. Так само розкритикував її і єгипетський держорган з релігій Dar al-Ifta al-Misriyyah.

Ініціатива Сейран Атеш отримує багато критики, але й підтримки. Утім, перша значно переважає. І це стосується не лише офіційних реакцій з боку переважно ісламських країн.

Фото: EPA/CARSTEN KOALL

За словами правозахисниці, на кожні 300 електронних листів із словами підтримки вона отримує 3000 з критикою, засудженням, а часом і погрозами. У турецькій пресі її звинуватили у зв’язках з опальним ісламським інтелектуалом Фетхуллахом Гюленом. Німецька поліція навіть вимушена була надати правозахисниці охорону.

Ставлення до свободи — головна відмінність

Водночас, у Німеччині й раніше створювалися ліберальні ісламські громади. Кого вони об’єднують і як лібералізм в ісламі розуміють їхні представники, Громадському прокоментувала представниця Ліберально-ісламського союзу Берліна Нушин Атмака.

«По-перше, у Німеччині є достатньо ліберальних, прогресивно налаштованих мусульман, які потребували такої спільної платформи, готові були об’єднатися в громади. По-друге, таке об’єднання ліберальних мусульман було створене для того, аби забезпечити їхнє представництво в політиці та в громадянському суспільстві», — пояснює вона.

Головну відмінність між консервативним та ліберальним ісламом Нушин Атмака пояснює так:

«Під ліберальністю ми розуміємо свободу, яку людина отримує від Бога. Але вона передбачає і відповідальність. Людина є вільною вирішувати свою долю, але при цьому має брати на себе всю повноту відповідальності за неї. І я думаю, що це розуміння свободи й відрізняє консервативний іслам від ліберального. Уже після цього ми можемо говорити про прийняття певних феміністичних інтерпретацій прав жінки, про рівність прав чоловіків і жінок, про боротьбу з дискримінацією мусульман, гомосексуалів і трансґендерів, також про те, що не лише чоловіки, але й жінки можуть проводити спільну молитву».

Фото: EPA/CARSTEN KOALL

Сходознавець, керівник Центру ісламознавчих досліджень НУ «Острозька академія» Михайло Якубович зауважує в інтерв’ю Громадському, що перші спроби створити такі ліберальні мусульманські громади робилися ще в 1980-х роках.

«Мені здається, що це радше ісламізований лібералізм, ніж лібералізований іслам, тому що такі проекти залишаються на маргінесі. Вони об’єднують людей, які змінили кілька конфесій, перебуваючи в духовних пошуках, мусульман, які позиціюють себе як світські й мають відмінні від ісламського мейнстриму погляди. Чи це все ще іслам, чи це якась неорелігія орієнтального типу — от на це питання потрібно відповісти», — відзначає ісламознавець.

Нині Сейран Атеш навчається для того, аби стати жінкою-імамом. Як правозахисниця, вона підтримує жінок-мусульманок, чиї права порушили в родині чи в соціумі. Й власном прикладом прагне довести, що іслам та рівність жінок і чоловіків цілком сумісні.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram