Чи є в українській авіації монополія?
Чи є в українській авіації монополія? На перший погляд відповідь очевидна — так. Торік з 10,5 мільйонів пасажирів українських авіакомпаній приблизно 66,3% — клієнти одного перевізника. Близько 7 мільйонів людей перевезли «Міжнародні авіалінії України».
Схожа ситуація в аеропортах. Згідно з даними Державної авіаційної служби, клієнтами всіх аеропортів України торік стали 16,5 мільйонів пасажирів. З них 64% скористалися найбільшим в Україні Міжнародним аеропортом «Бориспіль».
Цікаво, що найбільша українська авіакомпанія та аеропорт працюють у тандемі. Вони розвивають летовище як хаб. МАУ з регіонів підвозить пасажирів до «Борисполя», звідки вони вирушають за міжнародними маршрутами. Більш ніж половина пасажирів «Борисполя» — це клієнти МАУ. Але два роки тому цей показник був іще більшим.
Чому частка національного перевізника зменшується? В останні роки Україна активно залучає нові авіакомпанії, як іноземні, так і вітчизняні. Вони займають власну нішу і маршрути, конкуруючи на них з МАУ.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що треба знати про прихід Ryanair в Україну
Попри це, МАУ займає домінуюче положення. Але в авіації діють норми, відмінні від звичних правил про монополію.
«Саме в авіації антимонопольними органами США та Європи (Єврокомісія) межі ринків, в яких варто оцінювати монополію, визначаються за принципом O&D — origination and destination. Або на окремих маршрутах», — пояснює Андрій Гук, партнер юридичної фірми «Анте». За його словами, в цьому сегменті економіки немає поняття ринок авіації в аеропорту або в країні.
Таким чином підтримуються національні авіакомпанії. Тому, зазвичай, згідно з міжурядовими угодами, на міжнародних маршрутах мають право літати мінімум по одній авіакомпанії від кожної з країн.
Бувають випадки, коли обмежень узагалі немає. Або літає лише одна авіакомпанія, якщо попиту пасажирів не вистачає на двох або більше перевізників.
Але Андрій Гук наголошує: хоча домінування національних перевізників у межах однієї країни є майже нормою, варто уважно спостерігати, чи не зловживають вони монопольним становищем. В Україні в деяких випадках це існує. Адже якщо одна українська авіакомпанія отримала від Державної авіаційної служби призначення на певний комерційно вигідний авіаційний маршрут, інша компанія має небагато шансів також виконувати рейси на ньому.
Формально в Україні створені майже всі умови для того, щоб монополії в галузі не було. Принаймні за авіаційними нормами.
Та все ж, цифри свідчать про домінування одного національного перевізника, який працює в цій сфері дуже довго і, відповідно, має вигідніші позиції.
Учасники ринку чекають, що між Україною і країнами Європейського Союзу нарешті запрацює так звана угода про вільне небо. Тоді майже всі обмеження на польоти з українських в європейські аеропорти скасують. Конкуренція зросте, квитки подешевшають, а комфортнішими стануть не окремі рейси, а більшість.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Небо і земля: аеропорт «Бориспіль» на порозі змін — інтерв'ю з директором
У 2018 році послугами українських аеропортів скористалася рекордна кількість пасажирів. Цьогоріч знову очікується приріст. Громадське розбиралося, за рахунок чого ми літаємо дешевше, частіше та на більші відстані.