«Мотор Січ» торгувала з підсанкційними іранськими компаніями. Одна з них причетна до розробки «Шахедів» — «Схеми»

Українська стратегічна корпорація «Мотор Січ» роками співпрацювала з іранськими компаніями, на які накладені західні санкції.

Про це йдеться в розслідуванні журналістів програми «Схеми».

Журналісти проаналізували копії документів, які правоохоронці вилучили у президента «Мотор Січі» В'ячеслава Богуслаєва. Вони визначили три компанії, з якими співпрацювала корпорація:

  • Design and Manufacturing of Aeroengines (DAMA), інша її ж назва — Turbine Engine Manufacturing Industries (TEM);
  • Iran Aircraft Industries (IACI);
  • Iran Aircraft Manufacturing Industrial Company (HESA).

«Мотор Січ» продавала компаніям товари подвійного призначення, наприклад, авіаційні двигуниАІ-9 та ТВ3-117. Такі моделі встановлюють на невеликі транспортні літаки, а також на військові гелікоптери, зокрема типу Ка-52, які рф використовує у війні проти України. Україна проти цих фірм ввела санкції у березні 2023 року, однак ЄС і США запровадили обмеження раніше.

Наприклад, із компанією DAMA українська корпорація співпрацювала через посередництво Білорусі, щоб обійти західні санкції. Журналісти з'ясували, що керівництво «Мотор Січі» знало, що порушує міжнародні обмеження, — свідченням цього є листи, які передували зустрічам з іранцями. Крім того, згідно з підписаними контрактами, обхідна тактика була успішною.

Попередницею DAMA і TEM була компанія Iran Aircraft Industries (IACI). За даними журналістів, вона пов’язана з державним військово-промисловим комплексом Ірану. Наприклад, ця фірма надає послуги з технічного обслуговування та капітального ремонту військових вертольотів і літаків. На момент листування з керівництвом «Мотор Січі» компанія вже була під санкціями Заходу.

Крім того, Національне агентство з питань запобігання корупціїНАЗК називає DAMA підставною компанією, що здійснювала «таємні закупівлі для іранської авіабудівної промисловості» — тобто для Iran Aircraft Manufacturing Industrial Company (HESA).

Згідно з інформацією Управління контролю за іноземними активами США, HESA була залучена до розробки Shahed-136. росія використовує ці дрони для атаки по Україні. Так, 23 березня «Шахедами» вдарили по Кривому Рогу, а 22 березня — по Ржищеву, де загинули 9 людей.

Крім того, В'ячеслав Богуслаєв продовжував співпрацю з іранськими компаніями і після початку повномасштабного вторгнення росії. Наприклад, з компанією New Aviation Technology and System (NATS). Публічних згадок про цю компанію мало, але, відповідно до листа керівника цієї фірми, він раніше представляв іншу іранську компанію.

«Я працював з вами 7 років у компанії ТЕМ і був директором проєкту двигунів (...) Зараз я на пенсії, у мене своя компанія, й один із напрямків моєї діяльності співпраця з "Мотор Січчю" (...) Я знаю про проблеми у співпраці з Іраном. Я розглянув усі справи. Здається, є варіант співробітництва, я пропоную співпрацювати через вашу партнерську фірму в Москві і мою партнерську компанію в росії. (Наприклад, одна з них компанія "ТехПромСервис")», — йдеться у листі представника NATS до Богуслаєва.

Що зараз із Богуслаєвим?

Наприкінці жовтня 2022 року затримали ексвласника та почесного президента підприємства «Мотор Січ» В'ячеслава Богуслаєва. Суд обрав для нього запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.

Його підозрюють у незаконному постачанні товарів військового призначення для російської штурмової авіації. Пізніше йому висунули підозру у сприянні діяльності терористичної організації.

В СБУ опублікували аудіозаписи розмов Богуслаєва та російського чиновника. У спецслужбі кажуть, що частину розмов записали ще у 2021 році. А деякі аудіо підтверджують, що Богуслаєв співпрацював із росією навіть після 24 лютого та обстрілу заводу.

Крім Богуслаєва, затримали начальника Департаменту зовнішньоекономічної діяльності «Мотор Січі». Їм оголосили про підозру в колабораційній діяльності та пособництві державі-агресору.

На початку листопада 2022-го СБУ арештувала все майно Богуслаєва та начальника Департаменту зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Йдеться про гроші у гривневому еквіваленті, транспорт і нерухомість. Усе це коштує майже мільярд гривень.

Після цього стало відомо, що «Мотор Січ» та ще низка важливих підприємств перейдуть у власність держави. Вилучені активи набули статусу військового майна. Управління ними здійснюватиме Міністерство оборони України. Після завершення воєнного стану активи можуть повернути власникам або ж їм буде відшкодовано їхню вартість.