Як писали музику до «Шерлока»: інтерв’ю з композитором
Композитор Майкл Прайс став співавтором однієї з найупізнаваніших мелодій сучасного кінематографу — музику із серіалу «Шерлок» багато людей упізнають з перших нот.
Дует Бенедикта Камбербетча та Мартіна Фрімена в ролях Шерлока Холмса і доктора Ватсона нині має мільйони фанатів по всьому світу. Та чи була б чергова екранізація пригод британських детективів такою яскравою без саундтрека?
Майкл Прайс приїхав до Києва для участі в навчальній програмі для молодих кінокомпозиторів. Громадське поспілкувалося з ним про перші варіанти головної теми серіалу, специфіку виробництва саундтреків, а насамкінець композитор дав кілька порад молодим музикантам.
Британський композитор Майкл Прайс Фото: Громадське
Майкле, чи можете ви описати ту мить, коли зрозуміли, що це саме та мелодія — мелодія для Шерлока?
Багато з того, що роблять композитори, керується інстинктами. Ми постійно експериментуємо. Головна тема Шерлока, ми називаємо її «мелодією героя», спочатку була трішки інакшою. Ноти були нижчими... [співає].
Ми з Девідом Арнольдом подумали — непогано. Але якщо ми пишемо музику для головного героя, вона повинна зростати, мати моменти, гідні героя. Тому спробували по-іншому. І ця нова мелодія мала енергію, співзвучну з образом Бенедикта Камбербетча. Інколи ми винаходимо, інколи напрацьовуємо, а інколи це приходить само.
Ця мелодія дуже впізнавана. Як створити таку яскраву й упізнавану музику?
Гадаю, якби ми це точно знали, то почали б продавати це людям за мільйони доларів. Але щойно ви спробуєте створити щось так само, це не спрацює.
Фільм може містити до 60 хвилин музики. Їх можна розбити на 15 різних шматків. Робота композитора — написати музику для кожного
Ви маєте просто довіряти самому процесу. Коли дивитеся на персонажа на екрані, треба знайти щось, що його оживить чи оживить його історію. Якщо персонаж яскравий, якщо хороша гра, і якщо ви співзвучні з ними, із цього може вийти щось дійсно прекрасне. Ви повинні ніби пройти крізь усе це.
Студія звукозапису «Еббі Роуд» (Abbey Road Studios) у Лондоні, Британія Фото: сторінка Michael Price у facebook
Як відбувається процес написання музики? Ви отримуєте сценарій і починаєте? Чи дивитеся вже відзнятий матеріал?
Існує багато різних шляхів. Найкраще, коли композитор залучений до роботи з перших етапів. Я читаю історію і уявляю все. Потім починаю просто грати, експериментую. Справжня робота починається тоді, коли редагую зігране. Композитору важливо відповідати енергії акторів. Коли читаю сценарій, то щось уявляю, але коли приходить актор і починає грати роль, може статися що завгодно.
Актори дають енергію та харизму. І коли ви бачите гру на екрані, то розумієте: це не беремо, це не так, а ось це — те, що треба. Відтак разом з режисером, редактором, продюсером проходите кожною сценою та вирішуєте, де музика має початися, де зупинитися, ловите настрій сцени: весела вона чи сумна.
Півторагодинний фільм може містити 60 хвилин музики. Їх можна розбити на 15 різних шматків. Робота композитора — написати музику для кожного з них. І зробити це потрібно досить швидко.
Колись я був музичним редактором, пересував композиції і підібрав музику у фільмах «Реальна любов» та«Бріджит Джонс»
Але «Шерлок» не найшвидший.
Це якщо йдеться про час між виходом серій. Але розклад постпродакшну дуже стислий. Для написання музики і міксування не вистачає часу. І якщо якийсь із етапів виробництва затягується, в нас залишається менше часу.
Британський композитор Майкл Прайс у студії звукозапису , Лондон, Британія, 2012 рік Фото: сторінка Michael Price у facebook
У вас є і соло альбоми. Чим відрізняється написання соло музики і саундтреків?
Я знайшов хороший баланс. Я люблю бути частиною команди, що розповідає історії. Але коли я пишу власну музику (до речі, нещодавно в Берліні написав дещо нове, наступного літа з'явиться цей запис), то розповідаю власну історію. Мені потрібно вибрати емоції, які хочу передати. Зрозуміти, як музика пливе. Я пишу скрипт до своїх записів.
Я люблю виступати соло, однак завжди чудово повертатися в команду, приміром, «Шерлока». Це чудовий баланс у роботі.
Багато режисерів використовують уже написану музику. Ви ж створюєте її спеціально для фільмів. На вашу думку, це нормально, коли режисери використовують давно популярні пісні?
Це інший підхід. Колись я був музичним редактором. Це технічна робота. Я пересував композиції і намагався підібрати музику відповідно до картинки у фільмах «Реальна любов» або «Бріджит Джонс».
Ми намагалися за допомогою популярних пісень принести щось у стрічку, якусь емоційну реакцію. Якщо це правильна пісня для конкретного глядача, для конкретної історії, це емоційно згуртовує глядачів. Ви чуєте пісню, яку любите, ви поєднуєте її з персонажем, і цей персонаж вам уже подобається, бо все працює разом.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Приборкання саундтреку: 9 музикантів, що стали кінокомпозиторами
Але річ у тім, що пісня не написана спеціально для цього фільму, отже, ви можете почути її в іншій стрічці. І ви можете подумати — о, це ж Бріджит Джонс.
Написана спеціально для фільму музика створює унікальний світ. А музика, що вже існує, може принести енергію та емоції з-поза фільму.
Ви можете бути найталановитішим композитором. Але якщо ви не розумієте, чого хоче режисер, вас звільнять
Ви приїхали в Київ узяти участь у програмі «Envision Sound» для молодих композиторів. Що ви можете порадити їм?
Ми почали з технічних речей. Наприклад, розбивати сцени на невеликі частини, щоб фокусуватися на настрої, атмосфері. Але інколи для композитора важливішими є хороші стосунки з режисером і продюсером. Ви можете бути найталановитішим композитором. Але якщо ви не розумієте, чого хоче режисер, вас звільнять. Дуже швидко.
Потрібна співпраця. Інколи потрібна не стільки техніка, скільки нормальні стосунки. Я намагаюся поділитися з учасниками досвідом стосунків і проблем з режисером і продюсером, як розвинути емпатію. Інколи я відчуваю себе психіатром.
«Останній день запису четвертого сезону Шерлока з Девідом Арнольдом на AIR Studios» — підпис на сторінці у фейсбук, 10 листопада 2016 року Фото: сторінка Michael Price у facebook
Які ваші враження від спілкування з молодими композиторами? Чи є в нас майбутнє?
Улітку я був у В'єтнамі і спілкувався з тамтешніми композиторами. Куди б я не приїхав — Штати, Британію, В'єтнам, Україну чи інші частини світу, скрізь казав: необхідно розвивати унікальний голос композиторів. В Україні довга традиція написання музики до фільмів. Народна музика тут дуже жива.
З одного боку ви маєте те, що відрізняє українського композитора. А з другого те, що може створити глобального композитора. І це для вас виклик. Ви повинні відрізнятися й бути автентичними, водночас спроможними спілкуватися з кимось із іншої частини планети.
Найкращий саундтрек, який ви колись чули?
Ми, кінокомпозитори, дуже близькі друзі. Ми розуміємо наскільки це складно — написати музику. Я дуже люблю слухати надбання колег. Але якщо обирати улюблених, то це Еніо Моріконе і «Сінема Парадізо» — це, либонь, найвеселіша музика, яку я колись чув. Коли я був молодшим, то намагався писати музику так, як це зробили в цьому фільмі.