Немілітарні збори під час війни. Не на часі?
Краудфандинг — це спосіб реалізувати суспільно важливу ідею, коли люди, зацікавлені в цьому, добровільно об’єднують свої гроші або інші ресурси. Простими словами, це збір невеликих внесків від багатьох людей, спрямований на конкретну мету.
На що можна в такий спосіб збирати гроші? Як показує досвід міжнародної спільноти — на що завгодно, якщо автор зміг донести, яку проблему він хоче розв'язати, так, щоб вона відгукнулася іншим. На таких великих міжнародних краудфандингових платформах як Kickstarter, Indiegogo або GoFundMe можна знайти найрізноманітніші збори: від камери для знімання аматорського фільму до відновлення цілих містечок після масштабних лісових пожеж.
Над розвитком культури краудфандингу в Україні у 2012 році почала працювати платформа соціальних інновацій «Велика ідея», створивши «Спільнокошт». Згодом створювалися, розвивалися і ставали на паузу інші ресурси, але деякі продовжують свою роботу й під час повномасштабного вторгнення, зокрема «Моє Місто».
Про платформу «Моє Місто»
Краудфандингова платформа «Моє Місто» була створена в Одесі Артемом Бородатюком — засновником групи IT-компаній Netpeak Group. Усе почалося з переконання, що потрібно вчитися самостійно розв'язувати проблеми, не чекаючи, поки це зробить держава чи ще хтось.
«Моє Місто» створювалося як локальна краудфандингова платформа для того, щоб об’єднати активних містян, небайдужих до Одеси та готових розвивати її власноруч. Згодом діяльність організації поширилася на всю Україну.
Основна мета «Мого Міста» — допомогти мрійникам-авторам соціальних проєктів утілити свої ідеї завдяки краудфандингу. Це може бути проєкт у сфері урбаністики, екології, освіти, гуманітарної допомоги тощо.
За підтримки платформи небайдужі громадяни реалізували 171 громадський проєкт по всій Україні: на втілення було зібрано понад 30 млн гривень, які вклали 15 тисяч доброчинців.
Головна відмінність краудфандингу «Моє Місто» від аналогічних платформ — 100% зібраних авторами на платформі грошей ідуть на реалізацію проєктів. «Моє Місто» не бере комісії зі зборів.
Краудфандинг — не панацея
Публікація проєкту на краудфандинговій платформі не означає його автоматичне фінансування в повному обсязі. Відмінність краудфандингу як інструменту фінансування від грантів полягає в тому, що після формування заявки треба багато працювати над комунікаціями, поширювати інформацію про проєкт, буквально закохувати в нього, щоб залучити доброчинців до реалізації.
Чого цей проєкт важливий, чому його мають підтримати, що зміниться, коли він втілиться у життя? На що це вплине зараз і глобально? Саме в той момент, коли людина бачить фінальну точку, вона вирішує, долучитися чи ні.
Тобі не все одно, ти хочеш змін і шукаєш тих, хто прагне цього також — максимально проста і щира думка, яку можна й варто доносити.
Виклики великої війни з росією
Нашу команду постійно питають, чи підтримують зараз українці соціальні проєкти, чи потрібно це взагалі, чи актуально зараз. Звісно, для кожного з нас першим пріоритетом допомоги є наші захисники та захисниці на фронті.
Однак в Україні зараз є тисячі важливих соціальних проєктів, пов'язаних із допомогою для Внутрішньо переміщені особиВПО, відбудовою, освітою, створенням інклюзивних просторів, реабілітацією, і це далеко не вичерпний перелік. Люди продовжують волонтерити і в інших сферах, окрім допомоги військовим, так само як і донатити на інші проєкти.
Тобто коротка відповідь проста: так, підтримують. Але меншою мірою, бо пріоритет — ЗСУ.
В інформаційному полі стало значно більше прохань про допомогу та зборів, тому щоразу доводиться пропрацьовувати нові підходи в комунікаціях і фандрейзингу, щоб виділитися та знайти підтримку.
Через це маємо ще один виклик — більше працювати з іноземними донорами, що потребує певної кваліфікації та ресурсу часу. Сотні міжнародних партнерів прийшли в Україну, аби створити умови сталості роботи неурядового сектору в регіонах, підтримують фінансово і головне — своїм досвідом.
Локальні громадські організації не встигають за глобальними тенденціями
Громадський сектор зараз на піку своєї продуктивності, хоч нам досі не вистачає багатьох компетенцій, які диктують нові часи та умови, але це — ще один виклик, який ми обов’язково подолаємо.
Залучення громади до краудфандингу вимагає свідомості та розуміння всіх процесів. Від кристалізації ідеї до її реалізації.
Інструмент колективного фінансування, яким за межами України користується навіть бізнес для реалізації комерційних проєктів, у нас тільки набирає обертів у громадському секторі.
Найчастіше ситуація така: є ідея у молоді/волонтерів/організації, вони бачать потребу в реалізації, але на це все не вистачає ресурсів. Особливо в маленьких населених пунктах. І це не завжди про гроші — може йтися про наявність необхідних безпечних локацій, надійних підрядників, знання та менторську підтримку від досвідчених експертів.
У вересні 2023 року команда «Мого Міста» запустила акселератор із краудфандингу «Місто змін». Учасниками стали громадські організації та активісти. Сім проєктів зараз збирають гроші на реалізацію ідей: це, наприклад, пункт обігріву в Херсоні від ГО «А що зробив ти?», шкільні уроки про незламних українців від платформи «Стріткод», сенсорна кімната для дітей з інвалідністю від БФ «Карітас Краматорськ».
Якщо віриш в ідею, то її можна реалізувати. Десь для цього потрібен досвід, десь ресурси, та головне — прагнення змін.
«А що я один можу зробити?»
Збір важливо робити з командою, на самому старті об’єднувати навколо своєї ідеї однодумців, які готові це втілювати.
Ідеальна Україна в моєму розумінні — країна сталої співпраці ідейних громадян та всіх, хто їх підтримує. Обов’язок цивільної громади сьогодні — нести в собі зміни та діяти.
Це авторська колонка. Думка редакції може не збігатися з думкою автора.