Опитування: Понад половина українців вважає, що хабарі дають, бо без цього «не обійтися»
Понад половина опитаних українців погоджуються з тим, що «більшість людей дають хабарі, оскільки без цього не обійтися». Третина респондентів загалом погоджуються з тезою, що замість сплати податків краще на ці гроші самому розв'язувати свої проблеми.
Про це свідчать результати опитування, проведеного соціологічною групою «Рейтинг».
Як зазначають автори опитування, суспільний договір, який базується на цінностях довіри до держави, установ та організацій, податкової та судової системи, в розвинених демократіях є інструментом консолідації суспільства. Натомість українці недостатньо його підтримують.
Загальний індекс суспільного договору становить 2,7 — це показник нижчий за середній. Найбільше впливає корупційна складова, пояснюють автори опитування.
Так, 53% опитаних погоджуються, що «більшість людей дають хабарі, оскільки без цього не обійтися». І лише 24% респондентів не згодні з цим.
49% загалом підтримують ідею, що «більшість людей не платить податки, якщо є така можливість». 33% погоджуються, що замість того, аби сплачувати податки, краще на ці гроші самому розв’язувати свої проблеми.
Намагаються використовувати свої зв’язки та знайомства 31% опитаних, однак 48% відповіли, що цього не роблять повністю або більшою мірою.
Серед вікових груп найбільше підтримують суспільний договір старші люди (66+ років), а найменше — респонденти середнього віку (від 30 до 49 років).
У Києві суспільний договір підтримують дещо більше, ніж в усіх інших регіонах. Переселенці дещо менше підтримують договір. Гендер, рівень доходу й тип поселення — у цих категоріях загалом не спостерігається відмінностей, додали автори дослідження.
Методологія опитування
Опитування провели на запит проєкту «Трансформація комунікацій» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) 27-30 липня серед українців віком від 18 років в усіх областях, крім тимчасово окупованих територій Криму та Донбасу, а також територій, де на момент опитування був відсутній український мобільний зв’язок.
Загалом було опитано 2000 респондентів методом CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing — телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера) на основі випадкової вибірки мобільних телефонних номерів.