Після війни: як побудувати соціальне підприємство для ветеранів АТО — БІЗНЕС-ПЛАН
Як колишній солдат готує піцу і працевлаштовує побратимів? Що таке соціальне підприємництво? Розповідаємо історію підприємця—ветерана Леоніда Остальцева — в Бізнес—плані.
Леоніду Остальцеву 29 років, він — засновник Pizza Veterano. Навчався на психолога, але покинув. Відслужив в армії, а з початком війни в Україні пішов добровольцем на фронт.
Піцерію Леонід відкрив не схожу на інші. Адже відразу вирішив, що буде не просто готувати, але і допомагати ветеранам.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: ІТ для аграріїв: як заробити на технологіях у сільському господарстві
На Заході підтримка соціального бізнесу, як у Леоніда, — це нормальна практика. У 2006 за механізм фінансової допомоги соціальним підприємствам навіть вручили Нобелівську премію миру Моххамаду Юнусу, який вигадав надавати мікрокредити на соціальні бізнеси.
«Соціальне підприємство – це бізнес, метою якого є вирішення соціальних проблем. Прибутки соціального підприємства спрямовуються головним чином на розвиток бізнесу, громадські справи чи на вирішення гострих суспільних проблем. Таке підприємство діє за всіма законами бізнесу і приносить прибуток, тому не вважається благодійною організацією. Воно поширюється на такі галузі, як освіта, охорона навколишнього середовища, боротьба з бідністю, захист прав людини тощо», — розповідає Василь Назарук, керівник Програми соціального інвестування Western NIS Enterprise Fund.
Вся діяльність Піцерії Ветерано будується на принципі взаємодопомоги. Підприємство Леоніда можна вважати соціальним, тому що воно:
• працевлаштовує ветеранів та постраждалих від збройних конфліктів;
• має систему «підвішених» піц — кожен охочий може купити піцу, щоб її передали до військового госпіталю;
• про всі отримані і витрачені кошти на «підвішені піци» заклад звітує на сторінці в facebook;
• 10% чистого прибутку направляє на допомогу постраждалим від збройних конфліктів.
Вони не можуть собі дозволити дорогий ремонт, тому що не працюють, як класичний бізнес. Піцерія живе, поєднуючи бізнес і доброчинність
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Їжа з села: як продавати фермерські товари
За майже рік з 2 людей колектив розрісся до 18. Бізнес розширюється, але і проблеми залишаються. Наприклад, вони не можуть собі дозволити дорогий ремонт, тому що не працюють, як класичний бізнес. Піцерія живе, поєднуючи бізнес і доброчинність.
Україна могла б перейняти грузинський досвід у підтримці людей після війни. Грузія нещодавно почало працювати над програмами, які будуть покликані підтримувати починання бізнесменів і «стартаперів». Цим займається спеціальна Держслужба у справах ветеранів. Ветерани-бізнесмени користуються конкретними пільгами і субсидіями, а також звільняються від податку на прибуток до трьох тисяч ларі (приблизно $ 1300).
Вся діяльність Піцерії Ветерано будується на принципі взаємодопомоги
Не покладаючись ні на кого, Леонід вирішив, що найкращий спосіб допомогти іншим — навчити їх відкрити власні бізнеси. Леонід домовився з виробником кави, тепер вони випускають каву під брендом «Ветерано». Кав'ярні відкрили демобілізовані бійці, яких він консультував.
Разом з тим, відсутність законодавчої бази не може перешкоджати роботі соціального бізнесу. Насправді, механізми для оптимальної роботи - існують. Для успішної роботи соціального підприємства потрібно запам'ятати: отримувати гранти потрібно через громадську організацію. А перед відкриттям бізнесу слід проконсультуватися у юристів і правильно обрати систему оподаткування.
Леонід домовився з виробником кави, тепер вони випускають каву під брендом «Ветерано». Кав'ярні відкрили демобілізовані бійці, яких він консультував
Леонід тим часом вирішує все таки оформити бізнес офіційно. Раніше він працював за документами орендодавця. Щоб зареєструватися як фізична особа-підприємець, достатньо паспорта, ідентифікаційного коду та заяви.
Також Леонід займається створенням громадської організації. Це буде союз ветеранів-підприємців, які разом зможуть і перераховувати гроші на благодійність, і допомагати з адаптацією. Ця ідея побратимам подобається. А поки оформляють всі необхідні документи, вже зробили промо для фейсбук.
Першим проектом цієї організації повинен стати баскетбольний майданчик в районі, де він виріс — на київській Троєщині. Планують відкрити її наступної весни. А поки що Леонід отримав документи про те, що тепер він — фізична особа-підприємець. Маленьке, але досягнення.
«Бізнес-план» — новий проект Hromadske.ua спільно з Currenttime.tv про реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні.