Планшети, роботи та антистрес-забавки: як змінились іграшки за останні 10 років

Хороша іграшка надихає, залучає, радує та навчає вашу дитину новому. Деякі з них стають культурними явищами, започатковують тренди та породжують тисячі копій. hromadske розглянуло, як змінилися іграшки за останні 10 років, як на це вплинула диджиталізація та яка користь від електронних девайсів.
Десятка найпопулярніших іграшок 2010-х
Видання Insider спільно з Національним музеєм гри у Нью-Йорку, що вважається єдиним у світі музеєм, цілком присвяченим іграм, уклало список найпопулярніших іграшок. Він охоплює проміжок із 1960-х до 2010-х — кожному року, починаючи з 1965-го, присвячена певна забавка. Перелік іграшок автори обирали з огляду на симпатії покупців. А також аналізували, як конкретна забавка передає дух доби й розповідає про те, чим тоді жили люди.
Так, наприклад, у 1966-му році стала популярною щойно відкрита лінійка Suzy Homemaker — кухонні мініплити, холодильнички, пральні машинки тощо. Стереотипно вони призначалися для жінок — з погляду часу це ілюструє гендерний устрій того періоду. Марка стала своєрідним феноменом, що закріпився й у мові. Сьогодні термін Suzy Homemaker вживається як іронічне порівняння щодо жінок, які полюбляють (або змушені) прати-прибирати-куховарити.
А після 1977-го, року виходу «Зоряних воєн», стали популярними лялькові фігури героїв — світ іграшок реагував на знакову подію у попкультурі. У міру того, як розвивалися технології, іграшки теж урізноманітнювалися, з’являлися трансформери, виникли відеоігри.
А втім, не можна сказати, що диджиталізація витіснила всі інші види іграшок. Окрім прогресивних технологічних забавок, дітям — та й дорослим теж — хочеться звичних тактильних відчуттів, іншої, фізичної, взаємодії. Асортимент іграшок, безумовно, змінився під впливом технологій. Але водночас засвідчив: забавки мають активувати різні види сприйняття: наприклад, дотик. Розвивати авторську фантазію, створюючи власні ігри з іграшковими героями.
Ось якими є головні тенденції вподобань дітей за останні 10 років:
- У 2011 компанія LeapFrog розробила планшет спеціально для дітей. Пристрій із сенсорним екраном завантажував навчальні ігри через програми або спеціальні картриджі. Він був доволі міцним, тому його купували дошкільнятам.
- У 2012 році між собою конкурували ігрові консолі: Wii від Nintendo, X-Box 360 і PlayStation 3.
- 2013 року малюки марили про роботизоване цуценя Tekno. Керувати псом можна було зі смартпристроїв та планшетів. Цуценя відповідало на основні команди й могло робити сальто назад.
- У 2014 році масово купували все, що пов’язано з «Крижаним серцем»: ляльки Ельзи, Анни, плюшевого Олафа та навіть замки з мультфільму.
- 2015 популярною стала рухома іграшка BB-8, яка вперше з’явилась у стрічці «Зоряні війни: сила нездоланна». Роботом керували за допомогою програми. Ще він реагував на голосові команди та видавав звуки.
- У 2016 популярними були іграшки Hatchimals — роботизовані тварини, які вилуплювалися з яєць.
- З 2017 року діти почали захоплюватись ляльками L.O.L. Surprise! та спінерами.
- Наступного року з’явились пальчикові іграшки Fingerlings.
- 2019 діти обирали роботизованого їжака High-Tech Hedgehog, якого потрібно було скласти самостійно.
- У 2020 році іграшкою року знову стали ляльки L.O.L. Surprise!.
Купити ці іграшки можна в інтернет-магазині Panama.
Диджиталізація ігор: чи є застереження і яка користь
Вплив технологій на суспільство складно не помітити. Поки що непросто достеменно спрогнозувати, якими наслідками це обернеться для наступного покоління. Однак деякі тенденції окреслені вже зараз. Технології формують спосіб, як діти та підлітки грають, думають та проживають життя.
Діти нерідко віддають перевагу радше телефону або планшету, ніж спорту, особливо коли стають підлітками. Регулярно лунають застереження щодо того, що діти стають надміру агресивними, бавлячись у віртуальні ігри. Чи це справді так?
Зв’язок між відеограми та дитячою агресивністю таки є, але слід розібратися в нюансах. Дослідники з Американської психологічної асоціації видали понад сто досліджень за вісім років, щоб простежити взаємозв’язки. З’ясувалося, що відеоігри, де є елементи насильства, все ж зменшують чутливість до агресії, можуть заглушувати емпатію, провокують агресивніші думки.
Але психологи застерігають: даних недостатньо для ширших висновків. Хоч зв’язок існує, ігри самі собою не спричиняють збільшення агресії, а є додатковим чинником ризику. Щоб мінімізувати ризики, виробники мають належно маркувати продукцію та ще на етапі написання сценарію простежувати, аби в грі було якнайменше жорстоких сцен.
Інтерактивні іграшки не потрібні дитині до року — вони відвертають увагу від соціальної комунікації, яка є визначальною у цьому періоді життя. Малюк має схоплювати вирази обличчя, фрази та їхню тональність, жестикуляцію — так він зчитує світ. Електронні ж девайси в цьому віці гальмують розвиток мовлення, комунікацію між батьками та дитиною, зменшують рухову активність.
Але у міру того, як діти підростають й соціалізуються, гаджети й диджитал-інструменти можуть стати їм помічниками, особливо у навчанні. Спеціальні додатки для навчання на смартфонах і планшетах — зрозумілі й звичні для школярів, вони можуть більше залучити дитину до навчання.
Інтерактивні тести, подання інформації через відео, мультфільми, генератори практичних завдань, онлайн-вікторини, віртуальні тури — все це промовляє до дитини й заохочує її до навчання.
Батькам є сенс долучатися до гри та поєднувати різні види іграшок та активностей: рухомі, розумові та електронні. Тобто якщо вибирати такі інтерактивні ігри та іграшки, які мають і навчальний, і розважальний компоненти, та заохочувати дітей до добрих вчинків прикладами віртуальних героїв, можна сподіватися на якомога кращий результат для розвитку особистості дитини.
Чим граються діти зараз і який вплив на це мають соцмережі
Окрім диджиталізації, на іграшки вплинула ще й пандемія. Під час локдауну сім’ї навчилися проводити час разом, а гра стала звичайною частиною дня не лише для дітей, а й для дорослих. Ігри вже давно стали засобом втечі від реальності для дорослих, а ще вони пропонують мовби повернутися в дитинство. Тому зараз популярні конструктори та пазли, якими можна грати у будь-якому віці.
Завдяки розвитку YouTube і TikTok серед дитячої аудиторії новий сплеск популярності отримали плеєри, музичні інструменти та звукові іграшки. Ще один тренд 2021 року — предмети, які допомагають подолати стрес, зняти нервове та емоційне навантаження.
Сюди можна віднести популярні зараз іграшки «сімпл-дімпл», «сквіш» і «поп-іт». Вони бувають різних форм, кольорів і розмірів, дозволяють втискувати й витискувати гумові пухирці — зовні схожі на формочки для льоду. Під час натискання лунає специфічний звук, наче щось тріскає. Зроблені з силікону, такі іграшки доволі міцні.
Такі іграшки слугують власникам ще й способом розкрутити себе як блогерів. Йдеться не тільки про витискування пухирців для зменшення стресу, а й про створення своєї аудиторії в TikTok. Є низка інтерактивних ігор спеціально для цієї соцмережі: гра в кості, хрестики-нулики, навіть ворожіння. Можна бавитися з гральним кубиком: учасники кидають його по черзі та мають витиснути стільки пухирців, скільки показав кубик. Програє той, кому забракло пухирців для останнього ходу.
Рухи, які власники іграшки роблять під час витискання, допомагають або зосередитися, або відірватися — залежно від мети. Також вони зменшують тривожність. А втім, варто пам’ятати, що це не панацея: гра не викорінить справжні причини стресу.
Партнерський матеріал опублікований на правах реклами