Сага про лоукости: чи зупинять судові позови МАУ прихід Ryanair в Україну
Авіакомпанія «Міжнародні авіалінії України», яка належить олігархові Ігорю Коломойському та Арону Майбергу, подала судовий позов проти міністерства інфраструктури та львівського аеропорту з вимогою відшкодувати збитки, яких зазнала через запуск лоукостера Ryanair в Україні. Як ці позови вплинуть на перспективи дешевих польотів для українців — у матеріалі Громадського.
Після того, як менеджмент аеропорту «Бориспіль» так і не зміг домовитися з Ryanair про початок польотів, МАУ звернулася з позовом у суд. Компанія вимагає заборонити мінінфраструктури сприяти виходу лоукостеру на український ринок. Позов опублікував у Facebook очільник міністерства Володимир Омелян. Він наполягає: попри спротив «Борисполя» та інших незгодних українці таки подорожуватимуть бюджетно.
«Міжнародні авіалінії України використовують усі можливості, щоб заблокувати захід лоукостів у державу, не дати можливості українцям літати по Європі і світу в десятки разів дешевше, збільшити потік туристів в Україну в рази», — зазначив міністр.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Жорстка посадка: як Ryanair не пустили в Україну
МАУ, зокрема, вимагає грошової «компенсації» від Міністерства інфраструктури у понад 20 мільйонів гривень за збитки, яких вона нібито зазнала, бо була «змушена» знизити ціни на авіаквитки.
Також просить анулювати угоду про співпрацю, укладену львівським аеропортом з компанією Ryanair та заборонити профільному міністерству в будь-який спосіб сприяти входженню авіакомпанії на український ринок.
«Позови МАУ — це пряме втручання в домовленості іншої авіакомпанії з аеропортами. Один з позовів суд повернув без відкриття провадження у справі. Інший призначено до розгляду 18 вересня 2017 року, іще два питання про відкриття провадження досі не вирішені суддями. Я хотів би ще раз наголосити: те, що ви бачите сьогодні — не випадковий збіг обставин, не переговори, це — зумисне блокування українського ринку», — зазначив Омелян.
Умови аеропорту «Львів»
У позивній заяві юристи МАУ посилаються на ексклюзивні умови, які ірландці буцімто мали отримати в аеропорту «Львів», умови «особливі й недоступні МАУ». Саме ними, на переконання МАУ, зумовлені нечувані для України ціни на авіаквитки Ryanair — від 20 євро (навіть найдешевші акційні квитки на рейси МАУ коштують дорожче).
Ідеться про політику знижок на аеропортові збори, які надаються для стимулювання авіаперевізників літати більше. Розмір знижок для кожної авіакомпанії визначається на основі застосування знижкових коефіцієнтів, визначених міністерством інфраструктури. Принцип простий: що більше пасажирів привозить авіаперевізник в аеропорт та що більше нових напрямків освоює, то більші знижки на обслуговування отримує.
Директорка львівського летовища Тетяна Романовська заперечує доводи МАУ. В аеропорту «Львів» кожна авіакомпанія може обрати для себе оптимальну програму знижкових коефіцієнтів з низки доступних. Треба лише виконувати умови її надання.
Так, МАУ самостійно обрала для себе Стандартну угоду ІАТА про наземне обслуговування бортів та пасажирів. Вона передбачає чималі знижки: 80% на кожен понаднормовий рейс на місяць. Також МАУ має знижку 70% на послуги з наземного обслуговування повітряних суден (у позивній заяві авіаперевізник нарікає, що не зміг отримати знижку в 50%).
Львівський аеропорт надав МАУ можливість обрати інші програми обслуговування, проте авіакомпанія відмовилася.
«Я розумію, що авіакомпанія МАУ фактично довела, що саме вони ініціювали непідписання угоди в «Борисполі». Перемовини наразі призупинені. Для нас (аеропорту «Львів» — ред.) не вигідно втрачати Ryanair — це 16 рейсів на тиждень. Але проблема не в нас, проблема в тому, що Київ не погодив угоду. Ми заручники ситуації. Але я впевнена, що Ryanair буде в Україні. Не сьогодні, так завтра…», — зазначила у коментарі Громадському Романовська.
Міністр інфраструктури України Володимир Омелян (у центрі), комерційний директор компанії Ryanair Девід О’Брайан та гендиректорка Міжнародного аеропорту «Львів» Тетяна Романовська під час презентації у Львові (архівне фото 15 березня 2017 року) Фото: Євгеній Кравс/УНІАН
Як МАУ не вдалося стати лоукостом
«МАУ агресивно знижує ціни. І останнім часом, мені здається, вони досить привабливі (…) Раніше це були «акції», тепер стало нормою», — заявив співвласник МАУ Арон Майберг під час прямого ефіру на порталі ЛІГА 20 липня.
12 травня МАУ дійсно оголосила про безпрецедентну для себе акцію — продаж квитків за лоукост-тарифами (нижче 100 доларів за переліт туди — назад). Раніше частка дешевих квитків від МАУ не перевищувала 1%. Команда TripMyDream проаналізувала, що відбувалося з «супер-пропозицією» МАУ в залежності від успіхів та поразок України в перемовинах з Ryanair.
Після 12 травня кількість лоукост-квитків МАУ зросла до 5%. На початку червня до 8% (тоді перевізник оголосив про розпродаж до початку дії безвізового режиму з ЄС). Після початку дії безвізу МАУ пропонувала 12% квитків за лоукост-тарифом. Проте, як тільки на початку липня стало відомо, що аеропорт «Бориспіль» відмовляється пристати на умови Ryanair, частка дешевих квитків МАУ впродовж кількох днів упала до 4%.
Лише 11 червня МАУ обіцяла продати 30 тисяч квитків у міста Європи за ціною 763 гривень в один бік. Щоправда, скільком людям справді пощастило придбати такі квитки невідомо, адже за кілька хвилин сайт авіакомпанії «ліг», не витримавши навантаження.
На думку Арона Майберга, ціни на квитки МАУ досить привабливі і компанія продовжує «агресивно їх знижувати» Фото: Владислав Мусієнко/POOL/УНІАН
Привілеї МАУ в «Борисполі»
«МАУ виступає та завжди виступала за однакові недискримінаційні прозорі умови діяльності на авіаційному ринку України для всіх без винятку авіакомпаній», — так авіакомпанія прокоментувала Громадському позови до Міністерства інфраструктури та аеропорту «Львів». Так само авіаперевізник відкидає вплив на менеджмент «Борисполя» під час переговорів з ірландцями. Проте, чи було так насправді?
Джерела Громадського в Міністерстві інфраструктури розповіли про епізод, який мав місце під час зустрічі керівництва «Борисполя», міністра Омеляна та менеджменту Ryanair. За словами співрозмовника Громадського, один з менеджерів летовища, відповідальний за фінансовий напрямок, просто під час переговорів вийшов у коридор, щоб телефоном узгодити з МАУ умови контракту.
Так само, як і в аеропорту Львова, у «Борисполі» діють правила надання знижок авіакомпаніям на наземне обслуговування літаків та пасажирів. За умовами публічної оферти, вони мають застосовуватися до всіх рейсів усіх перевізників на рівних умовах. За даними статистичної служби аеропорту, МАУ наразі здійснює 60% від усіх рейсів з летовища. Друга і третя позиція у Azur Air Ukraine та Windrose. Проте, нам так і не вдалося отримати інформацію, на якій кількості рейсів МАУ має максимальні знижки на аеропортове обслуговування.
«Інформація про комерційні засади співпраці аеропорту з авіакомпаніями-партнерами не підлягає розголосу», — ідеться в офіційній відповіді «Борисполя» на запит Громадського про умови співпраці аеропорту з МАУ.
Власні джерела серед фахівців з авіаційного права стверджують, що реальні умови співпраці «Борисполя» і МАУ прописані в низці договорів, які на вимогу авіакомпанії не є публічними. Саме в них виписані ексклюзивні умови, на яких компанія Коломойського — Майберга працює в аеропорту. Існування угод Громадському підтверджує і міністр інфраструктури. Про них стало відомо під час аудиту летовища, проте навіть міністерству отримати ці документи непросто.
Так само зі звіту Антимонопольного комітету від 14 червня цього року відомо, що в період з 2013 до 2016 року єдиною привілейованою авіакомпанією в аеропорту «Бориспіль» була МАУ — лише вона отримувала великі знижки на аеропортові збори без переконливого економічного обґрунтування.
Утримувати монополію на українському авіаринку МАУ вдається зокрема за допомогою «своїх людей», які опиняються на ключових посадах в аеропортах та інших авіаційних структурах. Найбільшого резонансу набула історія з колишнім керівником Державної авіаційної служби — органу, що надає авіаперевізникам дозволи на здійснення польотів за новими напрямками — Денисом Антонюком, якого, після внутрішнього розслідування, звільнили з посади 2016 року за підозрою в лобіюванні інтересів МАУ.
2014 року під його керівництвом ДАС увела нові правила на українському ринку авіаперевезень. Ішлося, зокрема, що літати на міжнародних регулярних та чартерних рейсах з України зможуть лише авіакомпанії, понад 50% статутного капіталу яких контролюють громадяни України або держава. Тоді ця норма вплинула на присутність угорського лоукостера WizzAir в Україні, заблокувавши на якийсь час відкриття нових маршрутів.
Згодом ДАС під керівництвом Антонюка не надала дозволу літати за напрямком Одеса — Стамбул авіакомпанії Atlasjet, на той час новачку на українському ринку, залишивши це право виключно за МАУ.
Чинний директор «Борисполя» Павло Рябікін теж пов’язаний з компанією МАУ. Свого часу очолював наглядову раду МАУ та «Аеросвіту», як представник держави (у структурі власності цих авіакомпаній були частки держави).
За словами міністра інфраструктури, МАУ заборгувало Україні 400 мільйонів гривень податків, які недоотримав держбюджет. З боку авіакомпанії борг заперечують.
Реальні ексклюзивні умови співпраці «Борисполя» і компанії Коломойського — Майберга прописані в низці договорів, які на вимогу авіакомпанії не є публічними. Фото: В'ячеслав Ратинський/УНІАН
Чи зазнає збитків «Бориспіль», якщо пристане на умови Ryanair
Основним аргументом відмовити ірландському лоукостерові менеджмент «Борисполя» назвав гіпотетичні збитки, які буцімто понесе летовище, якщо знизить аеропортові збори (ірландці просили тариф 7,5 доларів за пасажира). Павло Рябікін заявив про збитки у 2 мільярди гривень на рік, якщо лоукостер отримає преференції, наприклад, на лондонському напрямку.
Міністр інфраструктури Омелян стверджує, що ці збитки — міф. Адже, за його даними, частина аеропортових зборів у «Борисполі» на сьогодні рентабельна на 700-800%. Прес-служба аеропорту відмовилася надати Громадському дані, про які саме збори йдеться.
Також Міністерство має питання щодо обліку трансферних пасажирів у «Борисполі», та відповідно коштів, які за їхній рахунок отримує летовище.
Що далі?
Прем’єр-міністр Володимир Гройсман доручив Міністерству інфраструктури України та аеропорту «Бориспіль» поновити перемовини з Ryanair найближчим часом. Наразі цього не відбулося через опір менеджменту головного українського аеропорту. Додалися ще й позови МАУ, в яких Ryanair виступає відповідачем, поруч з міністерством та львівським летовищем. Утім, це не означає, що вхід Ryanair на український ринок заморожено на невизначений час.
«Договори Ryanair з аеропортами є дійсними, доки рішення суду про їх недійсніть не набуде чинності», — пояснює фахівець з авіаційного права Андрій Гук.
«До вступу в силу будь-яких рішень діє презумпція договорів. Договори є дійсними станом на сьогодні і до вступу потенційних рішень суддів у силу, що малоймовірно цього року. — підтверджує міністр Омелян та додає: —За такою ж логікою, яка викладена в судових позовах МАУ, самі угоди МАУ з аеропортом «Бориспіль» можуть бути визнані недійсними. Тому, мабуть, міністерству варто подумати над зустрічним позовом і позбавити компанію привілейованого становища, яке вона має в аеропорту Бориспіль».
Тепер справа за Ryanair — чи захоче авіаперевізник боротися за право літати в Україну на цьому тлі.
Кабмін доручив аеропорту «Бориспіль» поновити перемовини з Ryanair найближчим часом Фото: EPA/ARMANDO BABANI
Підписуйтесь на наш канал в Telegram