Жорстка посадка: як Ryanair не пустили в Україну

Ірландський перевізник заявив: попри початок продажу квитків на 11 рейсів, скасовує рішення приходити в Україну. У відповідь Гройсман делегував представників Міністерства інфраструктури та офісу із залучення інвестицій до нових переговорів.

Доки обурені українці у соцмережах закликають виходити на новий Майдан через неспроможність уряду та державного аеропорту знайти спільну мову з найбільшим лоукостером у світі, прем’єр-міністр Гройсман запропонував розпочати нові переговори з Ryanair.

Напередодні ірландський перевізник заявив: попри початок продажу квитків на 11 рейсів, скасовує рішення приходити в Україну. У відповідь Гройсман делегував представників Міністерства інфраструктури та офісу із залучення інвестицій до нових переговорів.

Тим часом українці продовжують жваво обговорювати перемовини з лоукостером. Адже Ryanair відомий не тільки найбільшим пасажиропотоком, а й офіційними заявами, що змушував би клієнтів платити за туалети, якби була така можливість.

На фоні цих дебатів Гройсман закликав НАБУ та Антимонопольний комітет розслідувати обставини першого, провального раунду переговорів. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Небо і земля: аеропорт «Бориспіль» на порозі змін — інтерв'ю з директором

Виходу на український авіаринок світового лідера бюджетних авіаперевезень нетерпляче чекали українці, які після запровадження безвізового режиму з Євросоюзом регулярно літають закордон. За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, перемовини з Ryanair тривали п’ять років, але реальні перспективи з’явилися лише в лютому 2016-го.

15 березня 2017 року на спільній прес-конференції Міністерство інфраструктури та керівництво ірландської авіакомпанії анонсували перші перельоти з Києва та Львова вже восени.

З Києва Ryanair планував літати за чотирма напрямками: Ейндховен (Нідерланди), Лондон, Манчестер (Велика Британія) та Стокгольм (Швеція).

Зі Львова — за сімома: Ейндховен, Берлін, Меммінген (Німеччина), Краків, Вроцлав (Польща), Будапешт (Угорщина), Лондон (Велика Британія).

Міністр інфраструктури України Володимир Омелян (праворуч) та комерційний директор компанії Ryanair Девід О'Брайан під час спільної прес-конференції у Києві 15 березня Фото: Володимир Гонтар/УНІАН

Лише бізнес. Нічого особистого  

З аеропортом Львова узгодити питання та підписати базову угоду лоукосту вдалося. А от з «Борисполем», де абсолютним монополістом, як базова авіокомпанія, є МАУ, почалася конфронтація.

Ірландці висунули низку жорстких вимог до головного українського летовища — від надшвидкого, як для України, обслуговування повітряних суден до великих знижок по авіазборах.

Так, Ryanair попросив запровадити для себе єдину ставку аеропортового збору на пасажира в розмірі 7,5 доларів, незалежно від заповнення рейсів, 35% доходів duty free, чітко визначені місця стоянок для своїх літаків, а також пакет безкоштовних послуг з боку аеропорту — аеронавігацію, стійки реєстрації, парковки таксі, рекламні площі, оренду частин терміналу, систему прийому багажу, авіакаси, землю під будівництво готелю. Натомість, обіцяв привезти в аеропорт додатково 150 тисяч пасажирів.

У Міністерстві інфраструктури погодилися: авіаперевезення — це бізнес, а мета бізнесу — заробляти. Тому всіляко спонукали керівництво «Борисполя» та «Києва» до перемовин з Ryanair щодо узгодження висунутих вимог.

«Саме тому Ryanair — найбільший і найдешевший перевізник Європи, бо всюди витискає максимальні умови для себе (…) Львів підписав базову угоду, усі щасливі. Це ж закон переговорів: кожна сторона, умовно, пише по 3 пункти, які є обов'язковими, і ще по 7, від яких можна відмовитися у процесі», — написав Омелян у Facebook.

Фахівці з авіаційного права, зокрема Андрій Гук та Олександр Кава, стверджують: умови Ryanair не тільки не порушували українські закони, але й не були ультимативними. Ідеться про нормальний переговорний процес між двома бізнес-структурами, який керівництво «Борисполя» спрямувало в емоційну площину.

На думку експертів, умови Ryanair не тільки не порушували українські закони, але й не були ультимативними Фото: EPA/ARMANDO BABANI

Як МАУ образилися на Омеляна

Сама можливість надання переваг лоукосту не на жарт засмутила МАУ. Авіакомпанія, співвласником якої є олігарх Ігор Коломойський, навіть офіційно обурилася підтримкою, яку Міністерство інфраструктури надавало Ryanair, та звинуватила міністра Омеляна в лобізмі й зловживанні службовим становищем.

У період з 2013 до 2016 року єдиною привілейованою авіакомпанією в аеропорту «Бориспіль» була МАУ — лише вона отримувала великі знижки на аеропортові збори без переконливого економічного обґрунтування. Про це стало відомо зі звіту Антимонопольного комітету, опублікованого 14 червня цього року.

Конфронтація з аеропортом «Бориспіль» у Ryanair почалася через абсолютну монополію МАУ, як базової авіакомпанії Фото: Володимир Гонтар/УНІАН

Право на політ

Ще до того, як керівництво «Борисполя» та «Києва» відмовилося хоча б частково пристати на умови Ryanair, стало зрозуміло, що прихід ірландців на український ринок авіаперевезень не буде гладким.

28 квітня 2017 року раптово МАУ отримала від Державної авіаслужби право на здійснення польотів за тими ж напрямками, які раніше анонсували ірландці — Стокгольм, Манчестер, Ейндховен. У випадку зі Швецією проблем не виникло б, адже між країнами може літати необмежена кількість авіакомпаній з будь-якою частотою. МАУ та Ryanair конкурували б лише за пасажирів, пропонуючи їм вигідніші ціни та кращий сервіс.

А от, наприклад, угода з Нідерландами дозволяє лише одній авіакомпанії з України здійснювати польоти в голландські міста. Тобто, уже навесні було зрозуміло, що в разі появи відповідного рейсу МАУ, Ryanair з України в Нідерланди не літатиме.

Україна наразі не має підписаної угоди про відкрите небо з ЄС, яка б дозволила значно збільшити кількість перевізників та розширити напрямки. Ці питання регулюються угодами, які Україна підписує з кожною конкретною країною. Державана авіаційна служба надає право на здійснення польотів за певним напрямком українським перевізникам. Таким чином, саме вони літають за напрямками, де існують певні обмеження, регульовані міждержавними угодами, як, наприклад, у випадку з Нідерландами.

Громадське звернулося з офіційним запитом до прес-служби аеропорту «Бориспіль» щодо умов контракту та преференцій МАУ, як базової авіакомпанії на цей час. Про це — у подальших матеріалах на сайті вже незабаром.

Наполягаючи на своїх умовах, Ryanair обіцяв привезти в аеропорт «Бориспіль» додатково 150 тисяч пасажирів Фото: В'ячеслав Ратинський/УНІАН

Підписуйтесь на наш канал в Telegram