Автомобіль як зброя: нова тактика терактів в Європі
Терористи почали застосовувати нову тактику під час нападів в Європі, і вона — не менш небезпечна, ніж усі попередні.
Стрілянина на вулицях, вибухівка в аеропортах та на вокзалах, захоплення пасажирських літаків, підривники-смертники, а тепер — наїзд на натовп людей вантажівкою. Терористи почали застосовувати нову тактику під час нападів в Європі, і вона — не менш небезпечна, ніж усі попередні.
Протягом останнього року використання автомобілів у терористичних атаках стало звичною схемою для нападників. Мішенями ставали Ніцца, Берлін, Стокгольм, Париж, Лондон. Останньою наразі стала Барселона.
Сьогодні Іспанія оговтується від атаки. 17 серпня фургон в’їхав у натовп на туристичному бульварі Рамбла в Барселоні, унаслідок чого загинули 14 осіб і постраждали більше ста людей з 34 країн світу.
Звідки походить подібна тактика, за якими сценаріями діють нападники, хто сідає за кермо, а також як в Європі намагаються захиститися та запобігти подібним атакам — у матеріалі Громадське.Світ.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Атаки в Іспанії: що відомо про теракти
Схема терактів
Більшість терактів, які сталися в ЄС з літа минулого року, скоєні саме за допомогою автомобілів. У всіх випадках терористи діяли приблизно за тією самою схемою. Нападник бере в оренду або викрадає автівку, зазвичай великогабаритну — фургон чи вантажівку — і врізається в натовп. Відтак терорист або втікає з місця події, або кидається зі зброєю на людей.
Для скоєння атаки терористи обирають людні місця — центральні проспекти, мости, набережні, популярні шопінг-вулиці. Одне слово, ті райони міста, в яких завжди багато місцевих і туристів.
Час для теракту також має значення — це, зазвичай, вечір, коли вулиці заповнені людьми, що вийшли на прогулянку, або обідній час (як це було під час першої атаки в Лондоні та Стокгольмі ). Двічі напади відбувалися на свята — у Ніцці та Берліні, коли людей на вулицях значно більше й терористи можуть завдати якомога більшої шкоди.
Атаки вчиняють терористи-одиночки. Це або громадяни країн ЄС, які мають неєвропейське походження, або ж мігранти з мусульманських країн, які живуть в Євросоюзі.
Серед фігурантів — громадяни Франції, Британії, Узбекистану, Тунісу, Марокко та Італії. Усі так чи інакше причетні до ІД — або співпрацювали з екстремістським угрупованням, або просто були натхненні її ідеями.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Очима українців: Ніцца за рік після трагедії
Тактика з використанням автомобіля значно простіша в підготовці. В інших випадках терористам необхідно знайти вогнепальну зброю або ж приготувати вибухівку — тут зброєю є звичайний орендований фургон. Окрім того, спосіб має достатньо велике ураження. В агітаційній пресі «Ісламська держава» закликала потенційних терористів використовувати саме цей метод і давала поради, як робити це краще.
Захист і запобігання
Окрім іншого, терористи надають перевагу саме такій тактиці, позаяк не існує жодних заходів безпеки, які б могли повністю знешкодити ризики такого теракту. Коли в натовп людей на повній швидкості летить вантажівка, зупинити її практично неможливо.
Утім, є певні методи, які застосовуються в Британії, Ізраїлі та США. Кореспондент BBC Домінік Кошіані пояснює, що розвинути швидкість та в’їхати у натовп буде значно важче, якщо в місті встановити бар’єри.
Так, у Лондоні масивними загорожами оточений парламент, у Нью-Йорку бар’єри стоять у районі біржі, в Ізраїлі схожі перешкоди також є на деяких вулицях. Журналіст стверджує, що бар’єри цілком здатні зупинити вантажівку, яка рухається на повній швидкості.
Проблема в тому, що схожі споруди є далеко не в кожному популярному серед місцевих та туристів місці — ними, зазвичай, оточують офіційні чи урядові споруди. А теракти в Ніцці, Лондоні, Берліні, Стокгольмі, Барселоні трапилися в публічних місцях, де є великий відкритий простір. Зрештою, бар’єри й загорожі не можна поставити на кожному кроці. Як у такому разі чинити?
Як показує досвід, усе залежить від оперативної та професійної реакції правоохоронних органів. Так, великих жертв у Парижі цього року вдалося уникнути саме завдяки злагодженій роботі поліції, яка вчасно зуміла виявити й знешкодити нападників.
Домінік Кошіані також згадує про спорудження спеціальних поворотів на дорогах, щоби сповільнити рух автомобілів. Такий метод застосовують у Британії під час важливих політичних подій — у такому разі потенційному автотерористу буде складно розвинути необхідну швидкість для атаки.
Проте ключовою у схожих випадках усе ж лишається робота правоохоронців. І наразі найкращий метод боротьби з «автомобільними» терактами — це виявлення і знешкодження загрози до того, як трапиться трагедія.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Нападник за кермом: 5 автомобільних терактів протягом року
Підписуйтесь на наш канал у Telegram