У Раді звернулися до уряду та Держкіно щодо скасування наказу про реорганізацію Довженко-Центру
Комітет Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики одноголосно вирішив рекомендувати Кабінету міністрів та Державному агентству України з питань кіно (Держкіно) скасувати наказ щодо реорганізації Довженко—Центру.
Про це повідомили пресслужба Комітету та глава Мінкульту Олександр Ткаченко.
Комітет провів засідання за участю сторін — представників Довженко-Центру та Держкіно — та представників інших культурних інституцій. На засіданні порушили питання, чому треба було реорганізовувати Довженко-Центр саме під час воєнного стану.
Очільниця Держкіно Марина Кудерчук відповіла, що як повноцінний архів Довженко-Центр «не має права функціонувати лише як тимчасовий». Також Кудерчук наголосила на цінності майна в Центрі Довженка.
«Ми розуміємо цінність плівок, цінність майна в Довженко-Центрі, але вони зберігаються не в підвальних приміщеннях, не в бомбосховищах. І першого ж дня війни шматок ракети, яку збила ППО, впав саме на дах Центру Довженка, тому збереження надважливе, але наразі там є не найбезпечніші умови», — сказала глава Держкіно.
А втім, у Довженко-Центрі наголосили, що зараз вони мають унікальну цілісну колекцію кінематографічної спадщини, яка досліджується комплексно. А якщо її частину відокремити та передати до якого-небудь архіву, це зруйнує колекцію.
«Нам близька ідея, що організаційно-правова форма Довженко-Центру мала б бути змінена. Зі статусу державного підприємства ми можемо перейти до статусу державного неприбуткового підприємства», — зауважила в. о. гендиректора Довженко-Центру Олена Гончарук.
Голова Українського культурного фонду запропонував три варіанти розв'язання питання:
- змінити статус Довженко-Центру і перетворити його на державну архівну, музейну або наукову установу. Це дасть право Довженко-Центру на постійне зберігання архівів, що належать до складу Національного архівного фонду;
- передати архівні фонди до профільного державного архіву;
- створити окрему установу, яка матиме статус державного архіву чи державної наукової установи для зберігання архівів та фільмофонд.
За результатами розгляду Комітет одноголосно вирішив рекомендувати уряду та Держкіно скасувати наказ щодо реорганізації Довженко-Центру.
Олександр Ткаченко заявив, що Мінкульт проти реорганізації центру у спосіб, коли ні працівників, ні профільне міністерство завчасно не повідомили про це; не пояснили, навіщо це робиться і для чого, які наслідки матиме.
Разом із тим Мінкульт хвилюють два питання: збереження музейної колекції, чим має займатися відповідна інституція або зі статусом музею, або зі статусом музею-архіву; та сам статус Довженко-Центру.
Ткаченко вказав на невизначеність керівництва Довженко-Центру щодо того, «чи вони музей, чи комерційне підприємство, яке може заробляти гроші на непрофільній активності зі здачі в оренду майна».
Що передувало?
У Довженко-Центрі повідомили, що Держкіно видало наказ про його реорганізацію, яке де-факто означає ліквідацію фонду.
Згідно з наказом, всі фільми з колекції та майно Довженко-Центру мають перейти державній установі «Науковий центр кінематографії України». Також зі структури Центру має бути виокремлене держпідприємство «Українська анімаційна студія», до якої передадуть авторські права на українську анімацію, що зараз належать Центру. У Центрі заявили, що співробітників організації мають повідомити про можливе звільнення.
Окрім того, там вказували, що ані в преамбулі наказу, ані в публічній комунікації Держкіно не обґрунтувало своє рішення. А держпідприємство, мовляв, не врахувало пропозиції Довженко-Центру щодо подальшої діяльності та не розробило стратегічного плану його розвитку, як того вимагає розпорядження уряду.
У Держкіно не погодилися. Своє рішення там пояснили збитковістю та неефективністю Довженко-Центру, що підтримує свою діяльність коштом державної дотації. Також у Держкіно запевняють, що за реорганізації не йдеться про звільнення чи розпуск працівників. Їм пропонується місце роботи на аналогічних посадах у новій структурі.