Збитий Су-25: що відомо про загиблого в Сирії російського пілота
Бойовий літак, схожий на Су—25, веде вогонь по місту некерованими авіаракетами. За мить у штурмовик улучає ракета й він падає, пілот встигає катапультуватися
Бойовий літак, схожий на Су-25, веде вогонь по місту некерованими авіаракетами. За мить у штурмовик улучає ракета й він падає, пілот встигає катапультуватися — таке відео розповсюдили сирійські військові угруповання, які воюють проти режиму Асада. Згодом повстанці повідомляють, що пілот загинув. Водночас в деяких російських ЗМІ з'являються повідомлення — льотчиком був колишній український військовий з Криму.
Що наразі відомо — розбиралося Громадське.
Збитий літак
Ракету по літаку випустили з ПЗРК, за деякими повідомленнями це була «Ігла». Іронія в тому, що більшість зенітно-ракетних комплексів, які є в Сирії, постачала саме Росія та колишній СРСР від 1970 по 2010 роки.
Утім, Al Arabia припускає, що зброя могла потрапити до рук бойовиків і через США. Водночас американська сторона це заперечила:
«США не озброюють жодні партнерські сили в Сирії ракетами «земля-повітря», і не мають наміру це робити. Наші операції географічно зосереджені на операціях проти «ІДІЛ» у східній Сирії», — розповів речник Пентагону Ерік Пагон.
Літак збили поблизу міста Саракіб у сирійській провінції Ідліб. Відповідальність за це взяли бойовики угрупування «Хайат Тахрір аль-Шам». Воно сформоване зокрема з колишньої джихадистської групи «аль-Нусра» — сирійської гілки «Аль-Каїди».
Уламки збитого російського літака Су-25 поблизу міста Саракіб у сирійській провінції Ідліб, 3 лютого 2018 року Фото: EPA-EFE/ABDALLA SAADМісцеві жителі на місті падіння збитого російського літака Су-25 поблизу міста Саракіб у сирійській провінції Ідліб, 3 лютого 2018 року Фото: EPA-EFE/ABDALLA SAAD
Провінція Ідліб нині контролюється повстанцями і є однією з так званих «зон деескалації» в Сирії. Їх визначили у вересні 2017 року з метою припинити бойові дії та знизити градус конфлікту.
Однак, як повідомляє Al Jazeera, сирійські урядові війська за підтримки російської армії продовжували бомбардувати провінцію, зокрема з використанням авіації. Востаннє, за повідомленнями сирійських медіа та іноземних журналістів, російська авіація обстрілювала місто Саракіб 1 лютого.
Невдовзі на сирійських облікових записах у соцмережах з'явилися кадри з місця падіння літака.
Ним справді виявився штурмовик Су-25СМ. На крилах та хвості — знаки розрізнення російських повітряно-космічних сил — червоні зірки. Бортовий номер літака RF-95486, цифро-кольоровий код — «06 синій».
Пошук за бортовим номером видає кілька посилань на сайти авіаспотерів. На тамтешніх фото видно: ще на початку 2014 року цей літак мав код «06 червоний» та фіксувався у Росії, а пізніше змінив колір коду та фіксувався в окупованому Криму.
Уламки збитого російського літака Су-25 поблизу міста Саракіб у сирійській провінції Ідліб, 3 лютого 2018 року Фото: EPA-EFE/ABDALLA SAAD
Найімовірніше, саме цей штурмовик був серед 12 машин, які Росія перевела з 960-го штурмового авіаполку Приморсько-Ахтрарска до новоствореного зведеного 37-го авіаполку в селищі Гвардійське під Сімферополем.
Зважаючи на те, що Росія активно залучає армійські та флотські сили до військових операцій у Сирії, бойові літаки також могли відправлятись на ротацію до бази Хмеймім з кримських Бельбека чи Гвардійського.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Очі «великого брата»: що означає повітряна «штурханина» між США та РФ
Су-25 — літак розробки ще радянських часів, 1970-х років. Неофіційна назва — «Грач», кодове ім'я НАТО — Frogfoot. Досить живучий армійський штурмовик, добре броньований — має понад півтони броні, тому його прозвали «летючим танком». Фактично Су-25 і його модифікації — основний тип фронтових штурмовиків багатьох країн колишнього СРСР та кількох — у Африці та Азії.
На рубежі 1990-х експортні варіанти штурмовика коштували 2,5-3 мільйони доларів. Протягом 2002 — 2008 років Грузія продала Азербайджану 21 машину. Тоді загальна вартість усіх штурмовиків за контрактом сягнула 124 мільйони доларів.
Пілот
Міноборони Росії підтвердило загибель пілота, але не вказало імені. Однак у мережі досить скоро з'явилася світлина з особистими речами льотчика, яку виклало агентство «Ебаа», пов'язане з терористичною організацією «Хайат Тахрір аш-Шам». На фото видно документ на ім'я Філіпова Романа Миколайовича.
У Telegram-каналах повідомили, що знайшли сторінку Філіпова в «Однокласниках». Вік в обліковому записі збігається з віком Філіпова, також у списку його друзів Громадське знайшло кілька російських пілотів.
screenshot
На самій сторінці — жодного слова про діяльність Філіпова немає, також жодних світлин, які б підтверджували, що сторінка в «Однокласниках» належить тому самому Філіпову. Проте в анкетних даних є місто народження — Владивосток.
На сайті регіонального видання з Владивостока PrimaMedia після смерті Філіппова з'явився матеріал про загиблого. Видання стверджує, що Філіпов родом з Приморського краю і служив у Черніговці. Брав участь у військових маневрах«Авіадартс».
Бойовий літак, на якому літав Філіпов, як ідеться в матеріалі PrimaMedia, входив до складу 37-го змішаного авіаційного полку, що базувався в Криму. У матеріалі Філіпова називають «одним з кращих пілотів російської штурмової авіації».
За даними Telegram-каналу дослідницької групи Conflict Intelligence Team (CIT), у 2013 року Філіпов служив у 18-му штурмовому авіаполку, який базується на аеродромі Чернігівка в Приморському краї.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Козацтво, Боснія і війна на Донбасі: хто такі полонені в Сирії росіяни
CIT також опублікували фото документа, який нібито знайшли в кишені загиблого пілота. Це рапорт про подання до державної нагороди майора Романа Філіпова за виконання бойових завдань в Сирії, складений від імені командира «змішаного авіаційного полку особливого призначення» підполковника Аксьонова.
Фотографія документів та особистих речей загиблого російського пілота, яку оприлюднили бойовики. На фото посвідчення майора Романа Філіповаscreenshot з відео телеканалу Directorate 4
Згідно з інтерв'ю підполковника Сергія Аксьонова газеті «Червона Зірка» від 23 січня 2018 року, він командував російською авіагрупою в САР, а незабаром після інтерв'ю повернувся в Росію.
Водночас у деяких російських ЗМІ з’явилась інформація, що пілот — колишній український військовий із Сімферополя.
Однак, українські штурмовики Су-25 у Криму не базуються з вересня 2003 року, тож гіпотетичний «український льотчик Філіпов» навіть теоретично не міг існувати. Не знають такого й опитані Громадським не під запис військові з Криму, які не зрадили присязі.
У ЗСУ також заявили, що про пілота Філіпова їм нічого не відомо. «Такий льотчик ніколи не служив у Повітряних силах України», — відповів Громадському керівник прес-центру Повітряних сил Роман Юрчило.
Попри повідомлення російських ЗМІ, не підтверджено, що Філіпов проходив службу в Криму після анексії. Відомо, що він служив на Далекому Сході. Тому міг потрапити до Сирії «у відрядження».