Від вузьколобості до «особливої жіночої енергії». Що думають перші пасажирки жіночих купе про ініціативу «Укрзалізниці»
23 травня в «Укрзалізниці» оголосили, що створять спеціальні жіночі купе. Допускатимуть туди жінок, трансжінок та мам із дітьми до шести років будь-якої статі. Тестові купе їздитимуть кілька місяців, і за попитом та результатами цього періоду УЗ вирішить, чи впроваджувати таку практику як постійну.
У нашому опитуванні в Telegram 76% людей висловились за таку ідею. А втім, обговорення в коментарях були гарячими. Говорили, що це не розв’яже проблему безпеки та навіть посилить нерівність чоловіків та жінок. Наголошували, що краще б впроваджувати сексуальну освіту з молодших класів школи. Були й різкіші висловлення:
- «Якщо вам так лячно жити на світі, носіть паранджу».
- «Ставитися до всіх незнайомих чоловіків як до представників криміналітету — взагалі не ок».
- «Сексистське лайно. Доведеться подавати на УЗ до суду, якщо це запровадиться».
Хтось таки погоджувався: ідея із жіночими купе хороша, бо поки запрацюють закони та сексуальна освіта, мине час. А захистити жінок можна і треба вже.
hromadske вирушило до Кривого Рогу й назад у перших жіночих купе та запитало пасажирок, чому вони обрали саме ці місця і як їм загалом ідея від «Укрзалізниці».
Еля — за безпеку та дію Стамбульської конвенції
Першу запитую Елю. Вона працює в ІТ. Їде до Кривого Рогу з песиком Дейзі. Пояснює свій вибір так: «Це найбезпечніше купе. Пам’ятаю, як ще було анонсування, то я дуже зраділа. Іноді дуже небезпечно їхати із чоловіками, особливо як вони дістають пляшку і починають [пити алкоголь]… А з дівчатами безпечніше».
Еля пригадала поодинокі випадки, коли її попутник-чоловік випивав і кричав. Це дуже неприємно, каже дівчина. А її мамі в дорозі навіть колись погрожували. Тому раніше не користувалась купе — у плацкарті принаймні люди всі як на долоні.
На запитання, чи це розв’яже проблему безпеки, Еля відповідає: попри ратифікацію Стамбульської конвенції, у нас все одно досі немає відповідальності за, наприклад, словесне сексуальне домагання. Якби так було, це було б краще, ніж просто купе, каже пасажирка.
Аня — про взаємообмін жіночою енергією
Пасажирка Аня — сусідка Елі. Вона філологиня за освітою, але теж працює в ІТ, живе в Києві вже 8 років. І теж собачниця. Анна захоплюється йогою, і з цієї східної філософії взяла для себе віру, що перебування жінок поруч — це взаємообмін енергіями. Дівчина переконана, що якщо перебуваєш із чоловіками, такого не відбудеться.
«Із законів йоги жіноча енергія взагалі інша. Вона про ніжність, про легкість. Ми наповнюємося одна від одної, а чоловіки наповнюються від нас. У принципі, зібратися жіночою компанією — завжди класно, якщо екологічно, а не обговорювати, які люди погані», —каже жінка.
Аня обрала жіноче купе лише тому, що часто натрапляла в дорозі на чоловіків, які дуже хропіли: «Востаннє це був військовий. І я розуміла: ну йому точно треба поспати! Я не можу його будити — людину, яка захищає нас».
Ксенія — після травми хочеться безпеки
Ксенія із цього ж купе працює проджект-менеджеркою — теж в ІТ-компанії. Найголовніша причина, чому обрала для подорожі жіночі купе — вона пережила сексуальне насилля і після цього дуже довго пропрацьовувала цю травму із психотерапевтом. Тож досі має необхідність у безпеці. Саме тому дуже зраділа, коли дізналася про ініціативу «Укрзалізниці».
«Я хочу не хвилюватися, що за мною може хтось підглядати, не хочу приховуватися, коли перевдягаюся в купе. Я вважаю, що в Україні мають бути жіночі купе. Та й не тільки я маю негативний досвід. У мене була знайома, яка пережила домагання у вагоні, це був плацкарт.
На жаль, сумна статистика така, що від сексуального насилля більше страждають саме жінки, тож я вважаю, що саме їх потрібно убезпечити, якщо така можливість є», — підсумовує дівчина.
Раніше Ксенія подорожувала в плацкарті й теж мала інциденти. Якось натрапила на сусідів, які пили алкоголь, а потім почали чіплятися з недоречними розмовами. Вона тоді спробувала помінятися місцями з іншими пасажирами, звернулась по допомогу до провідниці, однак їй не змогли допомогти.
Юля — неадекватними можуть бути й жінки
Подякувавши, прямую до іншого купе. Тут їде журналістка Юля з Києва. Вона обрала жіноче купе, аби написати текст — як і я, тестувала нову послугу УЗ. Сама б жіноче купе не обрала навмисне. Для неї немає різниці, є поруч чоловіки чи жінки.
«Усе залежить від людини. Є адекватні чоловіки та неадекватні жінки, і навпаки. Усі мої неприємні ситуації в потягах були пов’язані саме із жінками», —ділиться вона.
Юля вважає, що для суспільства гостро не стояла потреба впровадження жіночих купе.
Їдемо далі. Від сусідок чуємо, що де-не-де таки вийшла плутанина і чоловікам продали квитки на жіночі місця. Але із цим швидко розібралися працівники потяга та поміняли пасажирів місцями.
Людмила, Женя та Матвійко
Євгенія їде з півторарічним сином Матвієм і мамою Людмилою. Каже, обрала жіноче купе, бо подорожує з дитиною, а жінки до дітей лояльніше ставляться: «Якби я їхала не із сином, а сама, то обрала б також жіноче [купе], але вже через безпеку».
Про негативний досвід із сусідами-чоловіками розповіла мама Євгенії: «Я їхала нещодавно в лютому сама. І зі мною був "у доску" п’яний вояка. Він сидів у мене в ногах, я не могла лягти. І він щось розповідав, йому потрібна була увага».
Провідники за правилами не мають пускати у вагон людей напідпитку, але пасажири часом беруть алкоголь із собою та починають випивати, зачиняючись у купе. У випадку пані Людмили, як вона вважає, чоловіка пустили, бо він військовий. Допомогла провідниця: побачила, що сусідам дискомфортно, та забрала пасажира до свого купе.
А що кажуть про ініціативу провідники?
Заходжу до купе провідниць — узяти фірмової дріп-кави й запитати про деталі ініціативи з перших вуст. У провідниці Юлії за 11-річний досвід роботи не було випадків, коли пасажир домагався до пасажирки, але інколи скаржилися, що чоловік хропить або напідпитку. Якщо були вільні місця, переселяла жінок. Бувало й таке, що викликали начальника потяга, а той — викликав поліцію для порушників, і їх знімали з потяга.
Перші розмови про жіночі купе в колективі «Укрзалізниці» були місяці два тому, каже Юлія. На практиці виявилося, що жіночими є лише три купе на весь вагон (і на весь потяг). Це перші 12 місць у восьмому вагоні. Так само й на інших маршрутах. Усі квитки сюди розкупили. Якщо буде попит, функцію з тестової зроблять постійною, а може, й виокремлять для цього вагон повністю.
Вікові обмеження для дітей
Провідниця Юлія каже, що УЗ турбується про комфорт інших пасажирок: розуміє, що їм може бути ніяково, якщо хлопчику більш як шість років. Залізничниця пояснює: на дитину до 6 років квиток не купується, а із 7-річного віку діти мають окреме місце.
Із цим можуть бути незручності, погоджується вона. Наприклад, якщо мама хоче задля безпеки їхати в жіночому купе, але їде із сином від семи років і без інших дорослих. Як тоді бути — лишати дитину саму у спільному купе? Відповіді на це ми не знайшли.
Пасажирка Євгенія згодна щодо граничного віку. Каже, у 6-річних дітей уже формується гендерна поведінка, усвідомлення, що вони відрізняються. Іншим мандрівницям може бути некомфортно.
Еля б збільшила допустимий вік хлопчиків у жіночих купе із 6 до 10 років: «Чому б і ні? Все одно вони ще маленькі. Дітям теж потрібна безпечність».
Пасажирка Юля на питання, чи прийнятне таке обмеження за віком, відповідає: «Це батьки мають піклуватися про психологічний та емоційний стан своєї дитини. Щоб не було такого, щоб вони зайшли у вагон, а провідниця їх виганяє, переселяє, бо дитина — хлопчик. У мене немає дітей, але я б не хотіла, аби моя дитина відчула себе зайвою у купе».
Закони шаріату чи турбота про жінок?
Розділення чоловіків та жінок у поїзді журналістка Юля вважає зашореністю, вузьколобістю і нав’язуванням стереотипів. Авжеж, трапляються неприємні ситуації, пов’язані з поведінкою чоловіка, але це не означає, що за вчинком одного треба судити всіх.
Також пасажирка помітила, що ініціатива від УЗ вже породила думки про нерівність: «Я от підслухала тут, дівчата обурювались: а чому тільки три купе жіночих? Тобто вони вже шукають якусь несправедливість».
Інші попутниці не підтримують думку, що спеціальні купе для жінок — це наближення до Комплекс приписів, які регулюють практично всі сфери повсякденного життя мусульман. Вони закріплені Кораном, Сунною та Хадисом — записом традицій або висловлювань пророка Мухаммада. Згідно з ними, для жінок у суспільстві діють суворі обмеженняшаріату. Еля зазначила: «Адже спільні купе є і досі. Просто водночас з’явився вибір для жінок». Ксенія такої ж думки: «У нас поки що не стовідсотково розділяють чоловіків та жінок у вагоні. Якщо тобі ок їхати в загальному, ти їдеш. Якщо ти хочеш бути серед жінок або почуватися в безпеці, ти можеш узяти жіноче купе. Я вважаю, це нормально».
«Так, можливо, таке виокремлення для жінок ображає чоловіків, які поводяться нормально, але ж є різні випадки», — говорить Євгенія.
Україна далеко не перша в запровадженні жіночих купе / вагонів. Така практика — з релігійно-культурних міркувань або для захисту жінок від сексуальних домагань — є у Словаччині, Чехії, Австрії, Німеччині, а також в Індії, Єгипті, Індонезії, Ірані, Малайзії, Філіппінах та Японії. В ОАЕ, приміром, пішли далі — і розділили на чоловічі та жіночі вагони в метро.
Провідниця Юлія на запитання про шаріат усміхається: «Може, то чоловікам заздрісно, що для них таке не придумали, я не знаю. Я вважаю, це добре, що тепер є жіночі купе». Провідниця радо зустріла проєкт і навіть хотіла б попрацювати в цілком жіночому вагоні. Припускає, що із жінками було б менше проблем у дорозі.
За повністю жіночий вагон і пасажирка Євгенія. Побачивши чоловіка в коридорі, вона та її мама дивуються. Вони не знали, що жіночі — лише перші три купе. Кажуть, тоді в ініціативі від УЗ немає сенсу, все одно доведеться зачинятися, та і якщо трапиться п’яний або буйний пасажир, він може ходити між купе чи просто шуміти в коридорі.