російська дезінформація у Facebook: дослідники назвали 12 ключових тем
Проаналізувавши майже 600 рекламних повідомлень, які Facebook показував українцям упродовж дев’яти місяців, дослідники визначили 12 тем, які росіяни найчастіше використовують для дезінформації.
Про це йдеться в дослідженні, проведеному Центром стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки (Це урядова організація, створена при Міністерстві культури та інформаційної політики України у березні 2021 року для протидії інформаційним загрозам та дезінформаціїЦСКІБ) спільно з Центром демократії та верховенства права (Це громадський аналітично-адвокаційний центр, який працює у сферах права, медіа, громадянської освіти та підтримки громадських організацій і рухівЦЕДЕМ), яке презентували 30 квітня в Медіацентрі Україна.
Дослідники проаналізували з березня по листопад 2023 року 596 таргетованих рекламних повідомлень із 369 профілів. Механізми таргетингу дозволяють налаштувати, якій авдиторії показувати рекламу, наприклад за віком, статтю, уподобаннями.
Як зауважив аналітик ЦСКІБ Сергій Жуков, передусім росіяни хочуть деморалізувати громадян України, підштовхнути їх до бездіяльності у справі оборони, тобто не мобілізуватися, не донатити, не довіряти владі, дистанціюватися від військово-політичної ситуації.
«Це провокування в максимальній кількості штучних або не зовсім штучних, але все ж таки розколів у суспільстві, ліній цього розламу та провокування внутрішніх конфліктів — як по лінії цивільні — військові, по лінії влада — громадяни, так і між громадянами різних категорій, різних груп», — пояснив він.
Загалом, дослідивши повідомлення, що орієнтувалися на українську авдиторію, експерти визначили 12 ключових тем, які росіяни використовували для дезінформації:
- Фронт: ситуація в зоні бойових дій, битва за Бахмут, наступ Збройних сил на півдні України.
- Мобілізація: несправедливість мобілізації, спекуляції на пов’язаних з нею страхах.
- Захід: недовіра західних партнерів до української влади, наратив про зовнішнє управління, втручання західних країн у внутрішньополітичні справи та військове планування, затримка військової допомоги, зацікавленість Заходу у війні, наявність територіальних претензій у сусідів до України, погане ставлення іноземців до українців.
- Зброя: погана якість західних озброєнь, недостатня кількість зброї на фронті, неспроможність України виготовляти власну зброю.
- Корупція: тотальна корумпованість української влади, розкрадання західної допомоги.
- Влада: некомпетентність української влади, персональні атаки на президента України та його сім’ю, інших представників політичного керівництва, звинувачення у згортанні демократії, конфлікти всередині влади.
- Енергетика: відключення електроенергії та опалення.
- Демографія: людські втрати України через війну, небажання біженців повертатися з-за кордону.
- Деморалізація: спекуляції на регіональних та мовних відмінностях, дискредитація західних цінностей, втрата ціннісних орієнтирів в українському суспільстві, низький бойовий дух ЗСУ, зростання рівня злочинності.
- Бідність: низький рівень матеріального достатку українців, зокрема соціально незахищених верств населення.
- Виплати: фейкові повідомлення про грошову допомогу українцям від уряду, іноземних партнерів або міжнародних організацій.
- Турбота про військових: байдужість держави до військовослужбовців та їхніх сімей, відсутність належної підтримки поранених.
Про те, як росіяни використовують правдиву інформацію для деморалізації, розповіла медіаекспертка, авторка антифейкового проєкту «НотаЄнота» Альона Романюк: «Наприклад, вийшло журналістське розслідування з виявленням фактів корупції в Україні. Що роблять росіяни? Запускають з однієї сторінки правдивий факт із цього розслідування і масштабують на все українське суспільство».
Вона додала, що росіяни також активно використовують карикатури та псевдорозважальний контент.
«Якщо ти вже зачепився за такий контент, то в майбутньому алгоритм буде пропонувати тобі щось схоже знову», — зазначила вона.
Чи можна довіряти Facebook після цього?
Заступник керівника ЦСКІБ Микола Балабан заявив, що Facebook входить до відносно безпечних месенджерів, особливо у порівнянні з Telegram, але росіяни знаходять способи впливати на свідомість українців і там.
«Чому ми називаємо Facebook безпечнішим месенджером? Meta сама вкладає ресурси у те, щоб ловити дезінформацію на своїх платформах, водночас компанія активно взаємодіє і з держорганами, і з громадянським суспільством, що дуже добре», — пояснив він.
За його словами, Центр щотижня надсилає Meta сторінки бот-акаунтів, які видають себе за українських високопосадовців.
Водночас Сергій Жуков зазначив, що з вересня 2023 року скоротилась і тривалість життя сторінок у Facebook, які розміщують рекламу, спрямовану на дезінформацію.