Проснувся — ухильнувся. Як росіяни через тренди у TikTok змушують українців пересваритися

Проснувся — ухильнувся. Як росіяни через тренди у TikTok змушують українців пересваритися
hromadske

«Краще бути ухилянтом, ніж мʼясом в окопі», — фраза з відео в TikTok, яке уподобали майже 12 тисяч користувачів.

«Головне, що ти — мамина бусинка», — відповідає в коментарях, судячи з його профілю, військовий. На це анонімні користувачі пишуть про «мʼясорубку Зеленського», «смерть за інтереси дядьків зверху» й інші фрази, які мало чим відрізняються від російської пропаганди.

«Алекс У — ухилянт». Так підписаний акаунт, в якому опублікували це відео. У цьому профілі не знайти жодного відео з обличчям — лише мальовничі закордонні краєвиди під бадьору пісню Mil Horas аргентинського рок-гурту Los Abuelos de la Nada. Купа відео про «будні ухилянта» зі згаданою піснею почали з’являтися близько тижня тому. Під ними — типовий текст штибу: «Приєднуйтеся до ухилянтів — і ви побачите це на власні очі». А далі — пропозиції схем нелегального виїзду.

Трохи пізніше для тренду навіть з’явився своєрідний «гімн»: «Я проснувся — ухильнувся, народився — ухилився».

На противагу — військові показували, як живуть вони. Бійці та просто критики такого тренду приходять у коментарі до цих дописів, а там — емоційні дискусії:

Що за п*здуватий тренд?

Завдяки п*здуватим законам.

Або ж:

З бліндажа дивлюсь. Нема навіть ні заздрості, ні відрази. Просто, будь ласка, не повертайтесь і після перемоги, «герої х*рови».

Перемога буде?

Про загадкову епідемію «тікток-ухилянства» — у матеріалі hromadske.

То що ж це таке — «будні ухилянта»?

Тренд має всі ознаки організованої кампанії, пояснює Оксана Мороз — медіаекспертка й авторка просвітницької ініціативи «Як не стати овочем». По-перше, відео масово з’явилися якраз тоді, коли Верховна Рада ухвалювала закон про мобілізацію, який невдовзі підписав президент. Експертка пов’язує саме з цим таку аномальну активність в інформаційному просторі.

Одноманітні відео почали з’являтися синхронно, їх розганяли боти. А далі вже був характерний другий етап, коли вкинули пісню «гімн ухилянта», яка підіграла цьому штучному тренду.Оксана Мороз, медіаекспертка

Справді, у TikTok можна знайти багато акаунтів, де більшість відео з «героїзацією» ухилянтів почали з’являтися саме від початку квітня — публікації від профілів штибу «yxulyant2» майже завжди лише на тему мобілізації та її саботажу. Раніше подібної активності ми не спостерігали.

Андрій Юсов, представник Головного управління розвідки Міноборони, у коментарі hromadske зазначив, що ГУР не має сумнівів, що цей тренд — операція російських спецслужб проти України. Принаймні на початку його «розганяли» штучно.

Для цієї кампанії витрачають чималий ресурс, тож ідеться про добре фінансовані кремлівські ботоферми, які активно працюють над підтримкою таких поглядів серед українців.Андрій Юсов, представник ГУР

Схожі ролики поширюють і реальні українці. А втім, саме так і працюють інформаційно-психологічні операції: після централізованого розгону подібні настрої підхоплюють і справжні люди, які підтримують тренд і часто додають до типових дописів щось від себе.

Ба більше, навіть іронічні відео про «будні ухилянтів» підтримують тренд у соцмережах — для алгоритму неважливо, яка емоція закладена в допис. Якщо тренд уже розігнався — це саме той результат, якого прагнув ворог. А ворог прагне поширення конфліктного наративу, який має посварити між собою українців, — пояснює Оксана Мороз.

Андрій Юсов додає, що поява деякої медіапродукції, зокрема й жартівливих пісень, «точно має походження з росії». Це можна опосередковано свідчити й по каналах поширення, і по типових текстах.

hromadske

«Будні ухилянта» переплюнули «фортецею Львів»?

Представник розвідки наголосив, що росія давно й системно намагається протидіяти мобілізаційним заходам в Україні. Тож ця операція — вже не перша така ІПСО. Проте досі подібні інформаційні «вкиди» були більш грубими, а українці їх легко визначали й переважно насміхалися над ними.

Раніше російська пропаганда вже ретранслювала справжні чи фейкові відео про співробітників ТЦК та конфлікти з людьми, які, приміром, відмовляються брати повістки. Розганяти обурення в соцмережах часто допомагали боти — і в їхніх дописах деколи траплялися смішні помилки в перекладі українською: згадайте «бавовну», «немає сечі терпіти ці пекельні борошна» тощо.

Цього разу росіяни застосували більш креативні підходи: серед них — вірусний маркетинг. Наприклад, в одній із попередніх кампаній у соцмережах запустили тренд про «фортецю Львів»: у тому ж таки TikTok публікували ролики під іронічний кавер на пісню гурту «Антитіла» — «Фортеця Бахмут».

У тих відео львівʼян насмішкувато звинувачували, що вони буцімто певні, що найбільше страждають через війну та єдині захищають Україну. У такий спосіб російські боти розігрували давню карту про «сорти українців» і конфлікт «Західної та Східної України», — такий висновок зробили у Центрі протидії дезінформації.

Медіаекспертка Оксана Мороз зауважила, що кампанія з «фортецею Львів» була більш притягнута за вуха — з нею запізнилися й підібрали невдалий час. Це могло б спрацювати у 2022 році, коли інфопростір був насичений тематикою суперечок між переселенцями й тими, хто живе на заході України.

А от для нового тренду з ухилянтами підібрали хороший момент, адже в суспільстві нині відчувається напруження через мобілізацію. Тож така кампанія створює серйознішу загрозу.

Чим загрожує тренд у TikTok?

Тема ухилянства гарантовано залучає щонайменше дві аудиторії з різко протилежними поглядами. Як наслідок — виникає емоційна та вкрай неконструктивна дискусія, яка грає на руку ворогу, — вважає Оксана Мороз. Самі українці ненароком підтримують цю операцію по-різному: хтось пише гнівні коментарі про «несправедливу мобілізацію», а хтось уже й сам знімає відео й вихваляється, що і він — ухилянт.

Крім власне спроби розколу суспільства, є ще героїзація ухилянтів — нормалізація цього явища. Люди, які раніше боялися зізнатися, що вони — ухилянти, зараз отримують індульгенцію. У коментарях можна побачити це вихваляння. На жаль, це вдалий хід з боку росіян.Оксана Мороз, медіаекспертка

«Магічної пігулки» проти ІПСО немає

Оксана Мороз наголошує, що немає простої вакцини, яка убезпечить нас від вірусних інформаційних операцій.

Однак це не значить, що ми не здатні їм протистояти. Медіаекспертка радить: якщо ви бачите у соцмережах щось, що викликає у вас гостру емоцію, — це причина, щоб таку інформацію перевірити або почекати на офіційну реакцію, чи пояснення від фахівців з цієї теми.