«Уроки щастя» для українських школярів. Навіщо вони потрібні та як їх викладають у США та приватних закладах
Нещодавно перша леді Олена Зеленська поділилася новиною: з вересня 2024 року українським дітям викладатимуть «Уроки щастя»! Як базу для цього курсу використають американський підхід.
Україна вже давно підглядає досвід Заходу, де школа — це не лише місце для вивчення наукових дисциплін, а насамперед спільнота, що допомагає людині розвиватись усебічно. Важливою ланкою в цьому процесі є Англійською — Mental Health.психічне здоров’я та Англійською — Emotional Well-being.емоційний добробут.
Як із цим працюють у школах США та якою буде українська адаптація курсу «Уроків щастя» — у матеріалі hromadske.
Що таке «Уроки щастя»?
Так назвали українську адаптацію американського курсу із соціально-емоційного навчання Well-Being. Ініціаторкою нової програми стала перша леді Олена Зеленська.
Навчальну програму Well-Being початкового рівня безплатно передала американська компанія Studies Weekly, яка розробляла курс.
Тепер програму перекладуть українською та адаптують до наших реалій. Цим зараз опікується Міносвіти у співпраці з низкою організацій, — зазначає в коментарі hromadske заступниця голови МОН Євгенія Смірнова.
Сподіваємося, що ця програма стане потужним пазлом концепції соціально-емоційного й етичного навчання, яка інтегрована в підхід «Нової Української Школи» й дозволить навчити українців змалечку турбуватися про власне ментальне здоров’я та добробут людей навколо.Євгенія Смірнова, заступниця міністра освіти та науки
Як це влаштовано у США?
Багато американських шкіл уже впровадили навчальну програму Studies Weekly. Діти щотижня отримують друковані журнали, а також користуються інтерактивною платформою онлайн.
«У США цей курс викладають у двох форматах: як окремий шкільний предмет або ж як інтегративну складову в межах різних дисциплін», — пояснює Євгенія Смірнова.
Розробники ґрунтують свої рішення на наукових дослідженнях. Так, учням допомагають розвивати фізичні, психічні, соціальні, академічні й емоційні навички. Замість домашнього завдання школярів закликають обмінюватися знаннями зі своїми батьками та спільно занурюватись у вивчену тему.
Наприклад, в одному з випусків журналу, що присвячений розвитку впевненості в собі, школярам запропонували прочитати оповідання, а потім дати відповіді на дискусійні запитання. Скажімо: «Що я можу зробити, щоб допомогти іншим почуватися впевнено?». А ще дітям пропонують різні вправи, наприклад намалювати те, що допомагає їм почуватися впевнено.
І програма Well-Being справді працює. Українське Міністерство освіти поділилося з нами результатами опитування серед американських учителів, які впровадили цей курс. Педагоги помічають позитивну поведінку учнів та повідомляють про неї дітям 10 і більше разів на день. А ще близько 65% викладачів зауважили, що досвід використання курсу підсилює ще й відчуття збалансованості життя у них самих.
Навіщо дітям «Уроки щастя»?
Українським школярам потрібні такі навички, зокрема вміння боротися зі стресом в умовах війни. Дітям важливо розвивати психологічну стійкість, адже це основа ментального здоров’я.
Покликання школи — допомагати особистості дитини формуватися. Щоб вона змогла розкрити увесь потенціал того, що означає бути людиною вповні. Оксен Лісовий, міністр освіти та науки України
Зі слів міністра освіти, діти вчитимуться будувати стосунки, критично мислити, усвідомлювати себе, співчувати, бути адаптивними до змінних умов і стійкими у випробуваннях. Також вони розумітимуться в цінностях: як вони зароджуються та як їх зберегти, коли на життєвому шляху трапляються негаразди.
МОН планує організувати тренінги, під час яких фахівці розберуть нюанси викладання курсу. Відтак ці навчені тренери допомагатимуть учителям впроваджувати «Уроки щастя» на місцях.
То із чого складатиметься курс?
На переконання Олени Зеленської, «Уроки щастя» розвиватимуть знання та навички, без яких нині неможливе змістовне та плідне життя.
Зокрема, дітям розповідатимуть про:
- побудову здорових відносин;
- творчість і вміння бути «творцем свого життя»;
- розуміння того, що означає бути людиною («людинознавство»);
- уміння любити, співчувати, жити гідно та бути вільним;
- мудрість і те, як зростати в ній, вміння осмислювати життя та досвід;
- цінності й те, як важливо знайти сенс життя;
- емоційну компетентність як уміння розуміти емоційні потреби та почуття — як власні, так і оточення;
- ментальне здоров’я та як про нього дбати.
Живемо в часи, коли такі навички — особливо піклування про ментальне здоров’я — не менш важливі, ніж знання математики чи біології. Тому вітчизняні фахівці адаптують курс до українських реалій, адже вони, на жаль, зараз кардинально відрізняються для наших дітей.Перша леді Олена Зеленська, ініціаторка курсу
А ще американський курс доповнять «українським контекстом» і згадками про українську культуру. Наприклад, зі школярами говоритимуть про чутливі теми, як-от вимушене переміщення на тлі війни, цькування, переживання травматичних подій.
То це буде окремий предмет?
Ні, матеріали курсу інтегрують через інші шкільні предмети. «Уроки щастя» МОН планує впровадити для дошкільнят та школярів 1-7 класів. Також їх зможуть використовувати шкільні психологи, соціальні педагоги та класні керівники.
Курс містить чотири рівні: матеріали для дошкільнят і учнів перших класів; 2 і 3 класів; 4 і 5 класів; 6 й 7 класів. Для педагогів підготують рекомендації, як викладати курс, а для дітей — спеціальні зошити на кожен рівень.
Як і в Сполучених Штатах, замість домашніх завдань будуть рефлексивні практики, що дозволять відстежувати прогрес опанування навичок.
Уже з вересня матеріали курсу будуть у відкритому доступі для всіх учителів. Знайти їх можна буде на сайті програми «Ти як?»
Невже в Україні такого досі не було?
У межах освітньої програми державних шкіл — ні. Проте низка приватних освітніх закладів уже давно мають курси, орієнтовані на психічне здоров’я та емоційний добробут учнів.
Приміром, столична приватна школа «Майбутні» вже багато років викладає у себе адаптований американський курс Well-Being. Дітям розповідають, що таке мотивація і як вона працює, чому виникають лінь і втома, що таке вигорання тощо. Педагогів навчають, як правильно подавати інформацію, щоб вона була зрозумілою і не нудною, — пояснив у розмові з hromadske директор з комунікацій школи Валерій Хмельницький.
Чув про аналоги цієї програми і в інших приватних школах — зокрема у «Спільношколі». Ми давно й ґрунтовно цим займаємося. Це не є нашим основним фокусом, але завжди присутнє у курсах, які ми пропонуємо дітям.Валерій Хмельницький, директор з комунікацій школи «Майбутні»
На думку представника приватної школи, «Уроки щастя» на загальнодержавному рівні — хороша ініціатива. Валерій Хмельницький зауважує: головне, щоб цей курс не перетворився на формальність. Щоб учителі не просто відтворювали зміст програми, а й відкривали для себе його можливості та шукали творчі підходи до тренінгів. Тільки так вдасться «оживити» його. За словами Хмельницького, школа має дати можливість самій дитині взяти від освіти інструменти, які допомагатимуть їй у житті.