WSJ: У пошкодженні кабелів у Балтійському морі підозрюють китайське судно. Його затримали кораблі НАТО
Екіпаж китайського балкера Yi Peng 3 підозрюють у навмисному розриві двох кабелів зв’язку в Балтійському морі.
Про це пише Wall Street Journal із посиланням на представників правоохоронних органів та розвідки.
Зазначається, що наразі розслідування зосереджене на тому, щоб з’ясувати, чи був капітан китайського судна завербований російською розвідкою.
«Малоймовірно, що капітан не помітив би, як його судно закинуло якір і втрачало швидкість годинами, перерізаючи кабелі на шляху», — зауважив старший європейський слідчий, який брав участь у справі.
За словами людей, знайомих з розслідуванням, китайський власник судна, компанія Ningbo Yipeng Shipping, співпрацює зі слідством і дозволила зупинити корабель у міжнародних водах. Проте від коментарів компанія відмовилась.
Кілька представників західних правоохоронних органів і розвідки заявили, що не вважають, що уряд Китаю причетний до інциденту, але підозрюють, що за саботажем стоять російські спецслужби. У росії ці звинувачення відкинули.
Водночас речниця МЗС Китаю Мао Нін підтвердила, що Пекін співпрацюватиме з усіма країнами для безпеки міжнародних підводних кабелів та іншої інфраструктури.
Зараз китайський балкер охороняє невелика флотилія кораблів НАТО, що належать Данії, Німеччині та Швеції.
За міжнародним морським правом кораблі НАТО не можуть змусити Yi Peng 3 зайти в один із їхніх портів. Влада Швеції та Німеччини веде переговори з власником судна, щоб отримати доступ до нього й допитати його екіпаж.
Що з’ясували слідчі?
Балкер Yi Peng 3 — 225 метрів завдовжки й 32 метри завширшки — вийшов з російського порту Усть-Луга 15 листопада, завантажений російськими добривами.
17 листопада близько 21:00 за місцевим часом судно скинуло якір, але залишилося на ходу у водах Швеції. Невдовзі після цього був перерізаний перший кабель між Швецією та Литвою, розповіли WSJ два джерела.
У цей час транспондер судна, який фіксує його рух, вимкнувся. Потім судно продовжило рух, навіть при тому, що закинутий у воду якір зменшив швидкість.
За словами слідчих, наступного дня близько 3 години ночі, пройшовши приблизно 178 кілометрів, Yi Peng 3 перерізав другий кабель між Німеччиною та Фінляндією.
Незабаром після цього корабель почав рухатися зигзагами, підняв якір і продовжив рух. Потім кораблі ВМС Данії почали переслідувати і зрештою перехопили Yi Peng 3, змусивши його стати на якір у протоці Каттегат, яка з’єднує Балтійське та Північне моря.
Огляд якоря та корпусу судна показав пошкодження, що відповідають перетягуванню якоря та обірваним кабелям, повідомили люди, знайомі з розслідуванням.
Схожий випадок
У жовтні 2023 року зареєстроване в Китаї судно під назвою Newnew Polar Bear пошкодило газопровід Balticconnector і телекомунікаційний кабель. Джерела WSJ розповіли, що російські моряки перебували на борту китайського судна під час цього інциденту.
За словами посадовців, Newnew Polar Bear дозволили продовжити рух до арктичної частини росії, тому що влада Швеції, Данії та Норвегії не захотіла зупиняти судно без належного правового обґрунтування.