Нафта дешевшає. Чи вплине це на вартість бензину на українських заправках
У січні нафта еталонної марки Brent коштувала 82 долари за барель, нині — близько 66 доларів. Це — найменша ціна за останні чотири роки.
Чому так відбувається? Просте пояснення: пропозиція нафти перевищує попит. За даними Міжнародного енергетичного агентства, на 600 000 барелів на добу.
Складніше пояснення — непередбачувана економічна політика президента США Дональда Трампа. Вона створює великий ризик для подальшого зростання американської і світової економіки. А економіка, яка уповільнюється, споживає менше нафти й нафтопродуктів.
«Причиною скорочення попиту на нафту є гальмування економічних процесів. За цих умов провідні держави-експортери нафти вже не можуть утримувати котирування на завищеному рівні», — каже Геннадій Рябцев, експерт з енергетики та професор Києво-Могилянської школи врядування.
Хоча оголошені Трампом торговельні тарифи повною мірою ще не запрацювали, та сам напрямок рішень нинішньої американської адміністрації лякає інвесторів і бізнес.
«Коли Дональд Трамп почав торговельні війни, аналітики порахували, що це призведе до зниження попиту на нафту — і ціна нафти Brent одразу впала аж до 62 доларів за барель», — пояснює Олександр Сіренко, головний редактор видання «Нафторинок».
Що буде із цінами на нафту далі та як це впливає на ціни на українських АЗС — розбиралося hromadske.
Коли попит на нафту падає
Ціна на нафту цього року знижувалась у два етапи. Після інавгурації Дональда Трампа та його перших урядових призначень, котрі засвідчили налаштованість нового американського президента на курс економічного націоналізму, ціна нафти Brent поступово знизилася з понад 80 доларів за барель до 75.
Трамп святкував це як свою перемогу. Він звинувачує свого попередника Джо Байдена в роздмухуванні інфляції, у якій ціни на нафту відіграють важливу роль. Відтак Трамп отримав можливість заявити, що робить життя доступнішим для пересічного американця.
На початку квітня Трамп оголосив про введення мит на імпорт, тоді ціна нафти Brent упала ще нижче — ледь не до 60 доларів за барель. Коли перший шок від новин із Білого дому минув і почали відновлюватися ринки акцій, дещо відновилась і ціна нафти — до нинішнього рівня в приблизно 66 доларів за барель.
Аналітичні центри й організації почали аналізувати, як політика Дональда Трампа вплине на світову економіку. Так, Світова організація торгівлі спрогнозувала, що через американські мита глобальна торгівля товарами цього року скоротиться на 0,2% й відновить зростання лише 2026-го. Без мит вона б зросла цьогоріч на 2,7%.
Міжнародний валютний фонд своєю чергою знизив прогноз зростання світової економіки в нинішньому році на 0,8% — до 2,8%. Наступного року глобальна економіка зросте на 3%. Це є значно нижчим за середній історичний показник за 2000–2019 роки на рівні 3,7%. Вочевидь, уповільнення світової економіки знижує попит на будь-які енергетичні ресурси — від електрики до нафти. Насамперед попит знизиться в найбільших економіках — США та Китаї.
У 2024-му економіка світу зросла на 3,3% — відповідно, попит на нафту торік зріс на 770 000 барелів на день, сягнувши 102,8 мільйона барелів сукупного щоденного споживання. Нині всі ці процеси сповільнюються.
Але Трамп — не єдиний фактор, що визначає нині нафтові ціни. Організація країн-експортерів нафти (з англ. The Organization of the Petroleum Exporting Countries — організація, до якої входять 12 держав-експортерів нафти, а також інші держави, зокрема росія.ОПЕК+) у березні заявила, що почне збільшувати видобуток і планує протягом 18 місяців вийти на рівень додаткових постачань нафти на рівні 2,2 мільйона барелів на день. Збільшать свій видобуток вісім країн: Саудівська Аравія, росія, Ірак, ОАЕ, Кувейт, Казахстан, Алжир та Оман.
«Якщо ОПЕК+ продовжить нарощувати видобуток після квітня, не зумівши стримати країн-членів, які видобувають понад свої зобов’язання, на ринок можуть вийти додаткові 400 000 барелів на добу. За реалізації такого сценарію ціни продовжать зниження», — зазначає Олена Лапенко, генеральна менеджерка у сфері безпеки й стійкості в консалтингу DiXi Group.
«Держави-експортери, найімовірніше, змінять свою політику. Вони знімуть обмеження на видобуток нафти, і це дозволить компенсувати втрати від зниження цін на нафту через збільшення обсягів її реалізації. Але це зможуть зробити країни з меншою собівартістю видобутку. У такий спосіб вони потіснять на ринку експортерів із більшою собівартістю видобутку — це Венесуела, росія, Нігерія, окремі видобувні компанії у США та Канаді. Реалізація такої політики може знизити ціни на нафту, у яких зберігається чверть спекулятивного чи військового складника», — говорить експерт з енергетики Геннадій Рябцев.
Що буде із цінами на нафту далі? Прогнози різні.
Так, аналітики американського банку Goldman Sachs очікують, що ціна на нафту знижуватиметься, й у 2026 році становитиме 58 доларів за барель марки Brent. Ще один американський банк — Morgan Stanley — очікує, що ціна нафти в другій половині поточного року буде близько до рівня в 60 доларів.
Найімовірніше, у перспективі наступних трьох-чотирьох місяців ціни залишатимуться відносно низькими, у діапазоні 55-70 доларів за барель для еталонної марки Brent. Але на довгострокові прогнози можуть вплинути скорочення інвестицій у нові родовища й геополітична нестабільність, зокрема на Близькому Сході, що призведе до нової хвилі підвищення цін.Олена Лапенко, генеральна менеджерка у сфері безпеки й стійкості в консалтингу DiXi Group
«Враховуючи, що ціна собівартості видобутку нафти становить 30-40 доларів за барель, залежно від країни, то ми бачимо, що 60 доларів за барель — це та позначка, до якої все рухається. А може бути й дешевше», — каже Олександр Сіренко з видання «Нафторинок».
«За нинішнього співвідношення між пропозицією і попитом найбільш імовірним рівнем котирувань є рівень десь у 55 доларів за барель нафти Brent», — ділиться своїми міркуваннями експерт з енергетики Геннадій Рябцев.
Що собі думають українські АЗС
Ціни на бензин на українських автозаправних станціях уже частково відобразили зниження світових цін на нафту, адже Україна дуже залежить у цьому сегменті від імпорту.
Так, українські ціни на ключові бензини знизилися на одну-півтори гривні протягом квітня. Тепер бензин А-92 коштує близько 52,6 гривні за літр, бензин А-95 вартує 54,8 гривні, а А-95 преміум — 58,6 гривні, дизельне пальне — 53,6 гривні.
Але виникає запитання: якщо ціна на нафту знизилася з початку року майже на 20%, то чому ціна бензину в Україні — всього лише на приблизно 4%?
«Через два-три дні після трампівського падіння цін у квітні перші партії дешевого пального вже зайшли на кордон України. Зараз час від покупки до доставки дуже скоротився — вже не як раніше, коли це займало тижні. Але якщо гуртові продавці пального ціну знизили після її падіння на світовому ринку, на європейському ринку, то роздрібні ритейлери трохи подумали, подивились, як довго низькі ціни протримаються, а тому не поспішають активно повторювати динаміку цін на нафту. Вони знижують ціни дуже повільно, поступово», — пояснює аналітик Олександр Сіренко.
Україна імпортує більшу частину бензину з Європи. Найбільшими постачальниками є Литва, Польща, Німеччина та Румунія. Незначні обсяги пального продає Україні також Болгарія. У першому кварталі нинішнього року Україна імпортувала 272 000 тонн бензину — це зростання на 16%, порівнюючи з минулим роком.
Така географія постачань пояснює, чому пальне на українських АЗС не дешевшає так швидко, як нафта на світових ринках. Розраховуватися за пальне доводиться переважно в євро, а українська гривня просіла відносно євро з курсу 45 на початку квітня до курсу понад 47 гривень за євро нині. Ця девальвація частково «з’їла» більш вигідну ціну, яку могли б отримати українські споживачі.
«Вгадав той, хто купує нафтопродукти за долари — ці оператори зараз мають дешевий ресурс», — каже аналітик Олександр Сіренко.
Та євро в бензиновому бізнесі — це не лише валюта розрахунку за постачання, а й валюта оподаткування. «Акцизний податок на бензин розраховують у євро за курсом Національного банку. А це означає, що девальвація гривні відносно євро буде гальмувати здешевлення нафтопродуктів на заправках, що зараз і відбувається», — пояснює Геннадій Рябцев, експерт з енергетики.
Через акциз, який установлено в євро, собівартість бензину цьогоріч зросла в середньому на 0,5 гривні за літр.
Ще у вересні 2024-го президент України Володимир Зеленський підписав закон про поступове підвищення ставок акцизного податку до європейського рівня. Відбуватися це підвищення буде до 2028 року. Цього року акцизний податок становить 271,7 євро за тисячу літрів бензину, 215,7 євро за тисячу літрів дизельного пального, 173 євро за тисячу літрів автомобільного газу.
То чи є причини сподіватися, що ціна автомобільного пального знижуватиметься й далі?
Прогнозується подальше зниження на 1-2 гривні за літр найближчими тижнями, якщо ціни на нафту залишаться низькими. Проте є і обмежуючі фактори. Оскільки нафтопродукти імпортуються, девальвація гривні може частково нівелювати ефект від зниження цін на нафту.Олена Лапенко, генеральна менеджерка у сфері безпеки й стійкості в консалтингу DiXi Group
«Ми прогнозували, що якщо ціна нафти збережеться на рівні 65 доларів за барель до кінця квітня й курс гривні був би стабільним, то в травні ми мали б ціну на бензин, дизель десь на 3 гривні дешевшу, ніж у квітні. Бачимо, що зараз ціни на бензин в Україні встигли втратити гривню-півтори в середньому по ринку. Решта зниження поки під питанням, тому що ми не знаємо, що буде далі», — говорить Сергій Куюн, директор консалтингового агентства «А-95».
Є думка, що літр бензину А-95 усе ж може коштувати в травні приблизно 50 гривень.
Вже чотири тижні поспіль деякі оператори надають шалені знижки на бензин у вихідні — аж до 8 гривень за літр. Але це дуже оптимістично. Що ми можемо мати, то це в травні ще мінус 3-5 гривень від ціни кінця березняОлександр Сіренко, головний редактор видання «Нафторинок»
Є ще один чинник, який впливає на ціну бензину в Україні, — це логістика. Наразі вона досить складна й дорога, але все може змінитися.
«Ми всі чекаємо, коли відкриється велика вода: тоді Чорне море перетвориться на основний шлях постачання пального. Зараз ми змушені везти пальне суходолом із румунських, польських, литовських портів, із Німеччини, а це величезні відстані. Танкерами морем було би простіше, а тут уже, в Україні, розвозили б залізницею. Я гадаю, сьогодні 2-3 гривні в ціні літра пального — це оця величезна логістика, яка вимагає величезних витрат», — пояснює Сергій Куюн із консалтингу «А-95».
Нацбанк своєю чергою очікує, що ціни на пальне цього року підвищаться на 1,2%. НБУ прогнозував більше зростання, однак відреагував на падіння нафтових цін та змінив свій прогноз. Утім, регулятор все ж вважає, що під кінець року акцизне навантаження таки потягне ціни вгору.
Бензин зі спиртом — що це таке?
Із 1 травня всі українські АЗС муситимуть продавати бензин з обов’язковим вмістом 5% біоетанолу. Біоетанол — це зневоднений етиловий спирт, який виробляють із зерна. Але сировиною для виробництва біоетанолу можуть бути також картопля, цукрові буряки, батат, сорго.
Верховна Рада прийняла закон про обов’язкову присутність біоетанолу в бензині 4 червня минулого року, і того самого дня його підписав президент. Це — частина євроінтеграційного процесу України, адже в ЄС діє аналогічна норма — ба більше, там до бензину додають 10% спирту. Мета такої політики — зменшення шкідливих викидів від автомобільних вихлопів. Кисень, що міститься в біоетанолі, дозволяє більш повно спалювати вуглеводні палива.
«Якщо враховувати річний обсяг споживання палива в Україні, то за додавання 5% біоетанолу ми отримаємо внутрішнє споживання на рівні близько 100 тисяч тонн на рік. Але ефект не тільки екологічний. Це податки, робочі місця, а також важливий для аграріїв канал збуту сировини. Так, наприклад, наш завод виробляє приблизно 40 тисяч тонн біоетанолу на рік. Для цього він переробляє понад 100 тисяч тонн кукурудзи, яку ми закуповуємо в місцевих аграріїв. Тому вони можуть бути впевненими, що врожай, який вони виростять, зможуть гарантовано продати, і зроблять це в Україні, а не на експорт», — розповідає Євген Котляров, керівник проєкту традиційних і відновлюваних видів палива групи компаній Vitagro.
Автомобіль і його технічні системи мають нормально сприйняти біоетанол у бензині, запевняє Котляров: «Навіть за вмісту біоетанолу на рівні 10-15%, жодна із систем автомобілів не постраждає. Автомобілі вже досить давно пристосовані до використання палива з додаванням біоетанолу, наприклад у Європейському Союзі така норма діє не перший рік, і з часом норма лише збільшується». На думку Котлярова, згодом Україна теж муситиме збільшити вміст спирту в бензині понад теперішні 5%.
Водіїв же насамперед цікавить, як нова норма про біоетанол у бензині вплине на його ціну. «Абсолютна більша частина нафтопродуктів, які реалізуються у Європейському Союзі, вже давно відповідають цій нормі», — пояснює експерт з енергетики Геннадій Рябцев. А оскільки Україна імпортує більшу частину бензину саме з ЄС — він уже надходить зі спиртом, тож на нинішню ціну бензину нова норма особливого впливу не матиме, на його думку.
«Але, безумовно, збільшиться кількість сурогатів на українському ринку, тому що держава самоусунулася від контролю якості й безпечності нафтопродуктів. Це вибір споживача. Якщо йому байдуже, що відбуватиметься з паливною системою його авто, він може заправлятися на незрозумілих місцевих заправках. Якщо небайдуже — то не буде зраджувати своїм звичним великим мережам, де не натрапиш на якусь “бодягу”», — додає Рябцев.
«Я люблю такий приклад наводити: можна салат заправляти майонезом, а можна менш шкідливою для організму сметаною. Так і тут — біоетанол як сметана в салаті, — каже аналітик Сергій Куюн. — Ціна бензину з біоетанолом може зрости десь на 0,5 гривні на літр, тобто несуттєво».