«Транспортний безвіз» з ЄС хочуть зробити безтерміновим

Кордон з Україною. Ілюстративне фото
Кордон з Україною. Ілюстративне фотоДПСУ

Кабінет міністрів затвердив документ, який створює правові підстави, щоб угода про «транспортний безвіз» із Європейським Союзом продовжувала діяти.

Про це повідомив прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

«Ми домовилися з ЄС, що Угода буде подовжена до кінця червня 2025 року. І зараз працюємо, аби зробити її безтерміновою», — сказав він.

Нагадаємо «транспортний безвіз» дає можливість українським компаніям транспортувати товари у Європу без спеціальних дозволів. Це економить гроші та час, а також розширює доступ українських товарів до європейських ринків, зазначив Шмигаль.

Більше контексту

У червні 2022 року Україна підписала з ЄС угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом, відому також як «транспортний безвіз».

«Шляхи солідарності» між Україною та ЄС створили як альтернативу портам Чорного моря, які блокувала росія. Угода дозволила перевозити життєво важливі вантажі в Україну, зокрема пальне й гуманітарну допомогу, одночасно допомагаючи українським товарам, як-от зерну, руді, сталі й супутнім товарам, діставатися до ЄС та решти світу.

На практиці угода означала, що ЄС визнаватиме українські водійські права, а українським перевізникам більше не потрібні будуть дозволи для в’їзду на територію блоку. Ця проблема раніше гальмувала українські експортні можливості.

Разом зі скасуванням мит і тарифів на українські товари угода дала українському бізнесу економію в десятки мільйонів доларів та відкрила для української продукції нові можливості на європейських ринках.

Проте «транспортний безвіз» призвів до протестів з боку польських перевізників у листопаді 2023 року. Зрештою, Польща забажала внести зміни до угоди між Україною та ЄС.

За півтора року дії угоди Україна експортувала до ЄС товарів на 48% більше, ніж за аналогічний період до її підписання, а імпорт з ЄС зріс на 44%. Це, зокрема, товари й комплектування, що потрібні українським виробникам для налагодження виробничого процесу.

У березні стало відомо, що Єврокомісія пропонує внести зміни до транспортної угоди з Україною. Хоча обсяг самої угоди залишився незмінним, до українських перевізників посилилися вимоги.