«Юля програла без мене». Олексій Ковжун про роботу з Тимошенко, танк до Москви, «Азов» і пісні Цоя

Олексій Ковжун
Олексій Ковжунhromadske

«Колись до Києва приїхав покійний вже Саша Липницький, обійняв нас із Сергієм Лисенком і подякував нам за те, що ми не *банулись. Я питаю: “У якому сенсі?”. Він каже: “Ну бо всі *банулись”», — пригадує Олексій Ковжун, нині медіаексперт, а в 1980-1990-х — діяч київської рок-сцени. Він розповів Альберту Цукренку про андеграунд 1980-х, участь у виборах Єльцина та роботу з Юлією Тимошенко. А також про те, кого підтримав би сьогодні Цой та чому до москви — тільки на танку.

Про 1980-ті

Це був момент відмови в існуванні цієї х*рової цивілізації совєтської в широкому сенсі. Я потім дізнався про цю назву (ми тоді цього не знали) — внутрішня еміграція. Тобто ти живеш там, де живеш, просто ти не береш участі в їхніх інституціях, ти не береш участі в їхніх щурячих перегонах, якихось кар’єрах-шмальєрах. Лише час від часу доводилося влаштовуватися на офіційну роботу, коли приходив дільничний і казав: «У тебе є два тижні, інакше ти сядеш на два рочки за дармоїдство». І тоді або вантажником до магазину, або моя улюблена була робота — санітаром на «швидкій», яка, до речі, виявилася дуже корисною в плані розуміння людей.

Батьки, ясна річ, переймалися, бо в чоловіка має бути справа: «Ти ж цікавився хімією. Чому ти не закінчив університет?». Я кажу: «Бо мене виперли КДБшники, відправили в армію на перевиховання — не допомогло. І я зрозумів, що яка хімія. В університеті в нас були два викладачі, які викладали українською. Аналітичну хімію викладав автор підручника українською, бо йому було пофіг. І Червінський викладав українською історію КПРС. І він казав: «Ви — не хіміки, ви — радянські хіміки». І оця думка мені щось не давала спокою. І в сраку ту хімію, якщо вона радянська.

Я нещодавно прочитав у когось зі своїх однолітків приблизно таке: ми думали, ніби ми разом боремося або якось протистоїмо совєтській владі, а насправді ми недооцінювали, що це просто така версія русні.  

Про субкультури та будбат

У КДБшних протоколах я проходив як загадковий для мене хіпі-пацифіст. При тому, що я не був пацифістом. 

У радянській армії я зброї не бачив в очі, бо, як усіх неблагонадійних, мене відправили до будбату. Це було таке квазівійськове рабство насправді. Зі мною служили люди, що відсиділи в тюрмі, і вони скаржилися, що в тюрмі було набагато краще, вільніше і приємніше. І ніхто не крутив мозок, на відміну від совєтської армії. Тобто, навіть якби я був пацифістом, будбат — окей.

В якийсь момент я вважав себе панком, тому що любив психоделічну музику, і тоді ми всі курили марихуану. Про це можна казати — навіть мої батьки знають, що я тоді курив марихуану. Тепер, на жаль, виріс з цього. Але також любив якийсь там Sex Pistols. З одного боку, це було piece & love, а з іншого — hate & war. І воно якось так було досить комфортно.

Олексій Ковжун та Альберт Цукренкоhromadske

Про російський андеграунд 

Колись приїхав покійний вже Саша Липницький, він був одним із таких культуртрейдерів на московії, він був бас-гітаристом у «Звуках Му» і взагалі багато зробив для існування цієї андеграундної культури. І він приїхав до Києва десь на початку 2000-х, обійняв нас із Сергієм Лисенком і подякував нам за те, що ми не *банулись. Я питаю: «У якому сенсі?». Він каже: «Ну бо всі *банулись». І ми потім під чарку почали загинати пальці. Цой — помер, Мамонов — *банувся, тоді ще живий був, Лєтов — *банувся. Ну тобто всі. 

Але я так розумію, що в агресивному середовищі росіянському не лишалося простору. Тому що все ж таки росіянське середовище виявилося набагато більш агресивним, ніж совєтське. 

Я пам’ятаю, як я повертаюся додому і мені дали послухати першу платівку Doors і 81-й альбом King Crimson. У мене ці дві платівки під пахвою, і я іду Хрещатиком, а на центральному гастрономі (це навпроти ЦУМу) висить напис: «Комунізм = радянська влада + електрифікація всієї країни». І я розумію, що я — носій абсолютної істини. Бо в мене є класна музика, а всі, хто тут ходить, це просто читає чи бачить, — всі мудаки. У сучасній росії це неможливо.

Десь року з 2014-го з росіянської музики можливо було слухати якогось Цоя, а зараз це все одно неможливо. Тобто я не можу собі уявити. Платівки стоять, бо це частина моєї біографії, частина моєї підліткової культури, але я не можу собі уявити, коли з друзями під чарку — от, а нумо Цоя увімкнемо. Якось це дивно. 

При тому, що це дуже смішна штука, коли питають: «А от як ви вважаєте, от з тих, кого ви знали, — вони були б з нами чи проти нас?». Я точно знаю, що Цой був би зіркою в Південній Кореї або взагалі в Азії. І точно висловлювався б проти росіянської агресії. Навіть без спіритичного сеансу я точно можу це знати. Бо він був інший, він не вписувався в цю совєтську історію. І потім у росіянську не вписувався. Тобто він був такою окремою одиницею. Але, знову ж таки, музика російською — ну нє, сорі, аж ніяк.

Про українську естраду

На жаль, українська естрада, яку я застав, була стидною. Скажімо, «Кобзу», «Смерічку», Яремчука я відкрив для себе достатньо нещодавно, хоч як сумно це звучить. 

УТ-1 — це взагалі був такий заповідник жаху, куди трамваї приїжджають помирати. Де якісь викопні дядьки й тітки завивали щось ну абсолютно викопне в жахливому світлі. Це було вкрай не сексі. І я вважаю, що УТ-1 у великому боргу перед українською нацією. Вони думали, що вони такий заповідник створюють, а вони насправді робили українське не сексі й не модним. Вони в цьому взяли участь.

«Територія А»? Вона сприймалася як щось несерйозне, зроблене на колінці. Воно й було зроблене на колінці. І, скажімо, мені досі жаль. Я пам’ятаю, як мій добрий друг Толік Весклярський написав абсолютно геніальний хіт. Написав на знак протесту проти неякісної музики, яка була на «Території А». Ця пісня досі грає в мене в голові. «Полюби мене, Наталя». Абсолютно геніальна, про «непотрібна та Австралія, будем жити ми в УНР, полюби мене, Наталя, полюби, благаю я». І я кажу: «Братан, зробімо з цього хіт». Він каже: «Та нє, я її написав на задньому сидінні таксі, доки їхав на Лісовий масив, і це стьоб. Я кажу: «Це не стьоб, це хіт». — «Воно ж на трьох нотах». — «Ну, пофіг. А скільки нот в I Feel Love Мородера?».

Тобто моє попсенсибіліті сказало, що це міг би бути блискучий хіт, який був би зараз актуальним, і він був би в топах «Території А», але все ж таки в нас не було відчуття, що це справжнє. У нас було відчуття доморощеної саморобної художньої самодіяльності.

Про свободу, виховання і травми

Повна свобода — це можливість: я хочу в туалет, я можу сісти й насрати. Виховання тобі каже — так не можна. І це в тебе певна травма, бо тобі щось забороняють. І це норм.

З іншого боку, є перекоси. З недавнього — була широка дискусія в цьому старечому фейсбуці про мізогінію й об’єктивізацію жіноцтва в рекламі Третьої штурмової бригади. Водночас я розумію, що ті, хто цю рекламу робив, заклалися на те, що будуть розмови. І в них був козир — вони сказали, що насправді всі жінки, які там знялися, — це дружини солдатів, і деякі з них самі служать. Але прогресивне жіноцтво це якось збудило. При тому, що, як завжди з рекламою, особливо з рекламою рекрутингу під час повномасштабної війни, якщо воно працює — відійди, не плутайся під ногами. Але — поговорімо про це. І я уявляю, яке це роздратування викликає у військових. І це зайве. Але, знову ж таки, це частинка дорослішання, частинка переходу в цивілізований простір, де є травми, частина яких корисна, як-от заборони срати під парканом чи курити в літаку.

Олексій Ковжунhromadske

Про пісні Цоя на вулиці

Мене це дратує. Мій добрий друг і колега Костя Батовський, коли музиканти грали росіянську музику після 2014-го, в нього завжди зі собою були росіянські монетки, він підходив і кидав їм п'ять рублів. Це був його такий персональний протест. Після повномасштабного вторгнення війна прийшла додому до кожного. І росіянська музика на вулиці — це тепер політична заява, до того ж дуже х*рова політична заява. 

Що не так із росіянами

У мене була цікава розмова з українським художником Олегом Тістолом, який сказав, що він вкурив оцей національний код, якщо можна так казати, про населення без нації, про росіянців, в совєтській армії. Я йому дуже вдячний. Він подарував мені такі думки. Бо я йому кажу: «Я розумію, що вони не зовсім люди, і це звучить жахливо. Це абсолютно якась така нацистська історія, коли люди, але не люди». Я кажу: «Мені важко». Він каже: «У мене є формулювання. У них немає рис, які відрізняють людину від нелюдини. Це емпатія, совість», — і я від себе додав: тяга до правди. У мене відчуття, що вони імітують людяність.  

Я брав участь у виборах Єльцина, і мені за це не соромно, бо це була краща альтернатива. Я взагалі працював як перекладач, бо я рекомендував — а нумо краще знімемо це музичне відео, тому що його візьме ВВС, а потім воно віддзеркалиться сюди, й вам британці скажуть — це окей, а це не окей. Тобто я начебто західну цю історію до них приводив за ручку. Бо я тоді ще не розумів, що це імітаційна штука і толку з них не буде. Тоді було відчуття, що є надія.

Я пам’ятаю, як я приїхав у 2005 році в Москву і мене розпитували так само, як ми розпитували англійців і американців у 1980-х: «А правда, что у вас?». Я: «Ну да». Усі: «Вау». І я тоді почав розуміти, що це якийсь жах і маячня, і відтоді я більше там не бував. 

І я дуже добре пам’ятаю у 2009 році день народження мого московського тоді ще друга Вови Месхі, киянина в минулому, в Берліні. Зняли розкішний готель, клуб зняли. Музиканти, діджеї, актори, моделі, ну тобто богема. Ми заїхали раніше, готель наш з п’ятниці, а сьогодні ще якісь люди живуть. І десь о 2-й ночі хтось каже: «Зробіть тихіше, будь ласка». І модний московський діджей каже: «Да пусть слушают, пусть знают, рускіє прієхалі». Окупанти. 

Ну і потім інший чувак мені каже: «О, а когда ти к нам прієдєш?». Я кажу: «Только на танкє». Я тоді побачив цю звірячу історію серед людей, які «секс, наркотики, рок-н-рол» начебто. 

І цікаво було, бо до Революції гідності я машинально вважав, оскільки, так би мовити, я у креативному класі, я, як і належить креативному класу, — ліволіберал. Ну бо всі хороші, все окей. Аж потім, обертаючись назад, я зрозумів, що я насправді давно був націоналістом і русофобом, просто воно якось у мене було настільки органічно, що я навіть цього не формулював.  

Про роботу політконсультантом

Я в якийсь момент зрозумів, що не можу себе назвати професійним політичним консультантом, бо професіоналу пофіг, з ким працювати. Ребрендинг комуністів — давайте ребрендинг комуністів, можу працювати хоч із чортом рогатим. Я насправді це зрозумів після Помаранчевої революції, бо тоді я, як і значна частина населення України, пройшов ритуал посвяти з населення в громадяни й зрозумів відповідальність за долю країни. І тоді починаєш в цю історію інвестувати — інвестувати душу, кров серця, час, кровохаркання. І тому дуже легко, як я Юлю звільнив у 2009-му, і президентські вона програла без мене з цими тигрюлями та іншим брєдом. Бо я пам’ятаю навіть цю виделку, коли я кажу, що ви маєте орієнтуватися на молодь, ІТ, оця вся історія, а не на тітоньок. А вона каже: «На жаль, таких людей, як ти, дай боже, щоб 3%, а нам потрібні вибори, а це гарантований ядерний електорат, ми його не можемо втратити». Я кажу: «Ну, мабуть, нам не по дорозі, бо ви були силою майбутнього і прогресу, принаймні я так бачив, а тут ви перестаєте нею бути». І гудбай. 

Я пам’ятаю, у мене був зірковий час пізньою весною 2022-го, коли я зустрічав людей, коли всій країні стало зрозуміло, що «Азов» — це абсолютно епічні герої, такі з червонофігурних ваз грецьких. Ну тобто нереальні люди. І я зустрічаю людей, кажу: «Ну що, ти все ще вважаєш мене неонацистом через мою співпрацю з “Азовом”?». Вони щось белькотіли. Причому я й українців ловив таких дуже-дуже хороших, і західних всіляких діячів. І цікаво було їх мучити й дивитися, як вони виправдовуються. Бо мені ще у 2014 році було зрозуміло, що це неймовірні люди. Я тоді був готовий їх захищати, готовий захищати їх і зараз, бо вони захищають нас. 

Про брата Данила

Я ніколи не називав його на ім'я, бо він завжди для мене був або малий, або братець. У моїй тусовці він проходив як Ковжун-молодший. А потім я потрапив у середовище, яке було цікавим мені, яке було, напевно, найбільш важливим для країни, для того, щоб ми вистояли. Це волонтерсько-військове середовище 2014 року, де я проходив як Ковжун-старший. Бо це була грядка малого, він там був зіркою.

Реально, він був людиною відродження. Тут започаткував ці турелі, які наземні дрони, які він придумав у 2013 році й започаткував у 2016-му, і зараз вони нарешті стоять на озброєнні. І водночас працював другим режисером на майданчику, знімав кіно чи рекламу. А також був айтівцем. Людина, яка може зробити все.

Уже минув деякий час, але я все ще не можу усвідомити втрату. У мене в голові малий десь застряг між Дніпром і Харковом. І от має десь якось повернутися. Бо без нього тяжко і важко.