Тест на виживання. Або реалії складання НМТ

Чотири години в аудиторії, чотири предмети з тестами, які визначають майбутнє, і все це тоді, коли росія щоночі запускає дрони й ракети.
Національний мультипредметний тест критикують уже четвертий рік, та зараз найбільше, бо НМТ повʼязують із причиною самогубства підлітка.
Чи справді це тест на виживання? Що про НМТ кажуть абітурієнти? Та чи чує держава, що ситуація виходить з-під контролю, — у матеріалі hromadske.
Кожен другий — на антидепресантах
«Я, напевно, не здав це. Не здав НМТ…» — такими були останні слова Вадима Волошина. 24 травня хлопець вистрибнув із шостого поверху гуртожитку в Ужгороді.
Того дня Вадим був серед тих, хто складав Національний мультипредметний тест. Відомо, що хлопець залишив передсмертне відео та записку. Їх зараз вивчають правоохоронці. За даними журналіста Віталія Глаголи, у відео Вадим припустив, що не склав НМТ, через це розчарувався й попросив вибачення у батьків.
Однак, як вказує джерело hromadske у правоохоронних органах, про іспит у цьому відео прямо не йдеться — хлопець говорив загально про проблеми, з якими не може впоратися. Та його друзі й товариші, за даними нашого співрозмовника, справді припускають, що саме НМТ змусило Вадима піти на цей вчинок.
Національний мультипредметний тест (НМТ) в Україні запровадили 2022 року — як тимчасову заміну Зовнішньому незалежному оцінюванню (ЗНО). Головна відмінність у тому, що мультитест складають одразу з кількох предметів. Коли було ЗНО, за один день складали один предмет. Таке рішення в МОН пояснюють безпекою — мовляв, легше її забезпечити в один день. Також так простіше організувати тестування для українців із прифронтових територій і тих, що живуть за кордоном.
Саме із цієї причини ми не розділяємо тестування на кілька днів. Ми провели низку консультацій, зокрема, власне, з тими, хто проходить тестування, й обрали цей шлях. Все-таки нас попросили залишитися в одному дні. І це пов’язано насамперед, звичайно, з воєнним викликом.Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України
Але про психологічний стан абітурієнтів не подумали. Вони й так не досипають через постійні тривоги ночами, та ще й змушені посилено готуватися до всіх предметів. А нерідко трапляється, що на дітей тиснуть батьки й учителі, бо очікують від них «гарних балів». Таке витримують не всі.
«Чотири години на межі витривалості… Це не просто перевірка знань. Це справжній марафон для нервової системи… Уявіть, ви живете в країні, де сирена — це звичайна річ, це як будильник, але проти вашої волі. Ви проводите ніч не з книжкою, а в метро, і це не для романтики, а задля безпеки. Ви виходите з укриття на світанку. А потім здаєте чотири абсолютно різні предмети за чотири години. Чотири за чотири!» — обурюється Дмитро Ламза, директор однієї зі столичних шкіл.
Досліджень про реальний вплив НМТ на психічний стан дітей в Україні не проводили. Марія Воротило, яка готує дітей до іспиту з історії, поділилась із hromadske власною статистикою — п’ять із десяти дітей у її групі приймають антидепресанти. Серед інших пʼяти троє сказали, що вже замислювалися над тим, щоб звернутися по психологічну допомогу. Торік числа були ще вищі — сім із десяти дітей були на антидепресантах.
На квітень-травень у нас діти максимально виснажені, втомлені, сидять на цих таблетках. І в мене таке відчуття, що вони ще тримають темп і готові вчитися далі тільки завдяки антидепресантам. Думаю, якби вони їх не приймали, то більшість би просто сказала: «Знаєте що? До побачення! Хай хоч двірником. У мене немає сил».Марія Воротило, вчителька історії
В ужгородській академії, де навчався Вадим Волошин, заявили, що сприйняли звістку про передчасну смерть студента «з великим болем». Мовляв, Вадим був талановитим, позитивним і життєрадісним, «мріяв про велику сцену й завжди охоче брав участь у мистецьких заходах».
«Цей конкретний кейс потребує додаткового вивчення, тому що ми не знаємо, що реально спричинило [самогубство]», — сказала у коментарі hromadske Олена Ковальська, заступниця керівника Офісу президента. Та водночас додала: «Дуже хотілось би, щоб наступного року ми повернулися до звичайної системи ЗНО. Ми розуміємо, що такий підхід до НМТ для дітей складний, і це великий виклик».
У МОН теж визнають, що НМТ «не є ідеальним». Однак, як уточнив hromadske заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький, це радше «питання до нашого ворога, який не дає спати», ніж до самої системи тестування.
Робота, за яку платять не тобі
Посилено готуватися до іспиту, який дозволяє вступити до вищого навчального закладу, діти зазвичай починають в перші місяці 11 класу. Часто займаються з репетиторами або на групових курсах. І причина не лише в тому, що учень не може підготуватися самостійно. Вчителі визнають — на НМТ час від часу трапляються питання, яких не було в шкільному матеріалі. Ці питання часто дуже деталізовані, що потребує уважного вивчення й зосередженості.
На початку навчального року нам класна керівниця відразу сказала, що для якісної підготовки до НМТ нам потрібно буде шукати дітям додаткові інструменти — курси чи репетиторів. На що я їй поставив запитання: «Ну, а як так? Як таке загалом можливо, що на НМТ програма ширша, ніж подається в школі?». Відповідь була така: «Ну, такі вимоги Міністерства освіти і науки України». І нічого вони зробити не можуть.Богдан Дудар, батько 11-класника
І тут виникають дві проблеми. Перша — фінансова. Репетитори — це чималі витрати. У середньому, за словами вчительки історії Марії Воротило, яка викладає в Києві, одне заняття з репетитором коштує 400-500 гривень. Найвища ціна — на англійську мову.
Батько 11-класника Богдан Дудар сказав hromadske, що на місяць витрачав приблизно 10 тисяч гривень за підготовку сина із чотирьох предметів. Курси тривали з вересня до травня, тож загалом родина витратила 90 тисяч гривень: «І це я ще знайшов ненайдорожчі варіанти».
І друга проблема — перевантаження учнів. Вчителька історії Марія Воротило підрахувала, що кожного тижня діти в середньому витрачають приблизно сім додаткових годин на підготовку тільки до одного предмета — на саме заняття плюс виконання після нього домашніх завдань. На тиждень виходить 28 годин на репетиторів, а плюс іще школа разом із домашніми завданнями забирає орієнтовно годин 40.
«Виходить ситуація, коли середньостатистичний підліток, який готується до екзамену з усіх чотирьох предметів, має набагато більшу кількість робочих годин на тиждень, аніж дорослий, який працює 40 годин», — зауважує педагогиня.
Очевидно, що таке навантаження виснажує учнів. Богдан, батько 11-класника, зізнається — фізичний стан його сина помітно погіршився. Той не висипається і дедалі частіше почав говорити про перевантаження. Аби якось помʼякшити ситуацію, батько порадив синові менше уваги приділяти домашнім завданням, які дає школа.
День ікс
Чотири предмети за чотири години з перервою у 20 хвилин — такі реалії складання Національного мультипредметного тесту. За перші дві години абітурієнти виконують завдання з української мови та математики, а за наступні дві — з історії України та предмета на вибір. Торік було так само.
18-річна Софія складала НМТ у травні цього року. Дівчина живе в прифронтовій зоні. Вона розповіла, що довго добиралася до центру тестування: «Я шість годин тряслася в електричці… Сім разів за ніч прокидалася, не виспалась, але все ж якось встала й пішла… Я думаю, що краще вже за один раз здати все».
Посилює напругу серед абітурієнтів і страх, що система зависне й відповіді не збережуться чи зміняться. І такі перестороги не є безпідставними.
«На другому блоці, коли я складала літературу, почав “глючити” тест — чомусь узагалі не зберігалися відповіді», — розповідає Софія. При чому, каже, так було в усіх у її аудиторії. Пізніше система «розвисла», але абітурієнти втратили через це приблизно 15 хвилин.
Торік, як розповіла вчителька з історії Марія Воротило, бували випадки, коли система починала «глючити» саме після того, як діти поверталися з укриттів після відбою повітряної тривоги, яка переривала тестування. Педагогиня каже: «У когось зʼявлялись якісь помилки в системі, а в когось і весь екзамен відновлювався, і треба було за останні, умовно, 20 хвилин іще раз пройти тестування повністю».
У МОН переконують: цього року систему покращили. Як пояснив hromadske профільний заступник міністра з питань цифровізації Дмитро Завгородній, тестування тепер розподілили — у різних регіонах воно на різних серверах.
Рік на перепочинок
Іспит після закінчення навчання — це важлива й відповідальна частина життя дитини, тож, безперечно, цей період сповнений тривогою, каже психіатриня Наталія Масяк. Опорою тут насамперед має виступати родина, щоб транслювати дитині, що «жоден результат тесту тебе не визначає» і «ми все одно тебе любимо».
Якщо ж дитина має дуже багато тиску і з дому, і ззовні, і сама на себе має сильний тиск — такий виражений власний перфекціонізм, — звичайно, тоді ця подія для неї стає визначальною. І тоді це може призвести до різких імпульсивних рішень.Наталія Масяк, психіатриня, керівниця Центру психологічної експертизи БФ «Голоси дітей»
До ЗНО, попри все, повертатися поки що не будуть. «312 тисяч абітурієнтів пишуть один предмет одночасно, — це, вибачте, як запрошення ворогові бомбити зараз», каже Михайло Винницький. Тому, мовляв, НМТ — це вимушений захід, і його проводять у безпечних середовищах.
Однак посадовець наголосив — зовсім необовʼязково складати НМТ одразу після закінчення школи. Мовляв, цього року понад 50 тисяч зареєстрованих на іспит — це абітурієнти, які закінчили школу ще торік і з певних причин вирішили не писати тест, взявши рік паузи.
«Нічого поганого в тому немає…. Якщо людина відчуває стрес, якщо вона відчуває, що їй потрібно зараз чимось іншим займатися — будь ласка, беремо на рік паузу», — додав він.
В Офісі президента про складнощі з НМТ знають. Заступниця керівника Олена Ковальська сказала hromadske: «Розмовляємо, ведемо переговори з МОН для того, щоб впровадити певні полегшення». Щоправда, деталей вона не озвучила.
Доки процедура залишається такою, відповідальність за зміни мають узяти на себе школи, вважає педагогиня Марія Воротило. Мовляв, у багатьох приватних школах в 11 класах навчальний матеріал вивчають посилено протягом першого семестру, а на другий різко зменшують кількість годин викладання.
Діти ходять до школи тільки на ті предмети, які вони будуть складати на екзаменах. І вчитель не відчитує їм предмет, а протягом цих пів року чітко готує їх до НМТ. І можна робити ці уроки пізніше — не на восьму годину ранку, а на десяту, щоб у дітей були додаткові години для відпочинку. І вони приходять до школи, працюють не 7-8 уроків, а 3-4 максимум, і не особливо виснажені йдуть додому повторювати той самий предмет.Марія Воротило, вчителька історії
Педагогиня вважає, що й батьків треба заспокоювати — бо НМТ можна складати й наступними роками. Щоб вони пояснювали це своїм дітям.
«Ви можете використати цю можливість для власного саморозвитку, для пошуку якогось підробітку, знайомства з новими людьми, долучення до різних волонтерських проєктів… Кілька моїх учнів так зробили, і вони цілком задоволені собою», — резюмувала педагогиня.
- Поділитися: