Рада ухвалила закон «Про академічну доброчесність»: він вводить відповідальність за порушення

Верховна Рада України у другому читанні та в цілому ухвалила законопроєкт про академічну доброчесність.

Про це повідомила пресслужба Верховної Ради.

За відповідний законопроєкт № 10392 проголосували 260 народних депутатів.

У парламенті заявили, що цей закон «є важливим та історичним кроком для розвитку системи освіти і науки в Україні».

«Закон не має аналогів у державах європейського простору та спрямований на формування і утвердження культури академічної доброчесності відповідно до європейських стандартів у закладах освіти, наукових установах та в суспільстві загалом», — зазначили у Раді.

То що змінюється?

Як пояснив голова парламентського Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак, закон прямо визначатиме перелік порушень: академічний плагіат, фабрикації й фальсифікації результатів до написання робіт на замовлення, маніпуляції під час оцінювання, неправомірний вплив в академічній діяльності тощо.

Також встановлюється прозора процедура розгляду таких випадків: із визначеними строками, правами сторін, обов’язком закладів ухвалювати рішення та можливістю їхнього оскарження, що унеможливлює ризики суб’єктивності та вибірковості.

Законом також запроваджується відповідальність:

  • для здобувачів освіти — від повторного виконання робіт до відрахування;
  • для педагогічних і наукових працівників — від попередження та інших обмежень до звільнення з посади, а також позбавлення вчених звань і наукових ступенів у встановленому Законом порядку;
  • для закладів освіти й наукових установ — до втрати акредитації чи ліцензії у разі системної бездіяльності.

Окрім того, вводиться Реєстр осіб, щодо яких застосовані обмеження за порушення академічної доброчесності, що посилює довіру до дипломів і наукових ступенів. Також забороняється реклама та посередництво у створенні академічних творів на замовлення. Саме створення або посередництво входить до порушень академічної доброчесності з відповідними наслідками.

Окрім покарань також визначені інструменти запобігання та профілактики порушень. Заклади освіти та наукові установи вибудовуватимуть власні системи забезпечення академічної доброчесності, зокрема, через навчання здобувачів освіти та працівників основам академічного письма, коректній роботі з джерелами та етичним стандартам досліджень.

«Ідеться про формування навичок і культури доброчесності на ранніх етапах навчання, щоб мінімізувати порушення не шляхом покарань, а через усвідомлення правил і відповідальності за результат власної роботи», — пише Бабак.