9 березня виповнюється 61 рік з моменту першої появи ляльки Барбі на полицях магазинів. За цей час образ Барбі дуже еволюціонував
Фото:

EPA-EFE/ESTEBAN BIBA

Цьогоріч виповнюється 61 рік, відколи Барбі вперше з’явилась на полицях магазинів. Її можна назвати лялькою, якою граються вже кілька поколінь. Першим одягом Барбі у 1959 році став чорно-білий смугастий купальник, а сама вона підкорила світ і дитячі серця довгим світлим волоссям, тонкою талією та великими блакитними очима. Але тепер лялька більше не заручниця свого традиційного образу. Змінюється її вбрання, зачіска, колір шкіри, популярними стають моделі з протезом, на інвалідному візку, з вітиліго. hromadske згадує про еволюцію образу Барбі, а також розповідає про те, як виробники іграшок реагують на критику щодо ґендерних стереотипів.

Від купальника до хіджабу

Беттіна Дорфман мешкає у Дюссельдорфі. Її хобі — колекціонування Барбі. Жінка потрапила до Книги рекордів Гіннеса завдяки своїй найбільшій у світі колекції культових ляльок — їх у неї 18 тисяч. Найпершу Барбі Беттіні подарували батьки у 1967-му, коли їй було шість років. Останню вона придбала нещодавно. У колекції Беттіни є ляльки різних десятиліть. За її словами, образ ляльки Барбі — це відображення епох.

«Це вкрай важливо, щоб діти розуміли: у світі безліч людей, і краса буває різною. Колір шкіри, волосся, фігура — будь-що! Мені більше до вподоби ретро-ляльки, бо я з ними гралася в дитинстві. Але нові Барбі, зокрема, й інклюзивні, демонструють нам новий час», — розповідає колекціонерка hromadske.

Німецька колекціонерка Барбі-ляльок Беттіна Дорфман, Дюссельдорф
Фото:

надане hromadske

У 1967-му, за рік до того, як Верховний суд США визнав расову сегрегацію незаконною, з’явилася темношкіра подруга Барбі — Френсі. Протягом наступного десятиліття виробник суттєво не змінював зовнішність ляльки. Лише у 1980 році з’явилася перша темношкіра Барбі. Ще одну важливу тему порушили у 2014 році: на полицях магазинів можна було знайти ляльку, яка втратила волосся внаслідок хіміотерапії. Та кардинальних змін Барбі зазнала у 2016 році, коли виробник урізноманітнив серію Barbie Fashionistas. З того часу можна придбати більше, ніж 170 ляльок з різними відтінками шкіри, типами фігури, зачісками, шрамами та стриями (одна з форм рубців на шкірі, що мають відмінний від неї відтінок — ред.).

«Найдоцільніший спосіб створити у дітей здорове уявлення про тіло — це відверто показувати, що тіла мають різні форми, розміри та колір»каже Керстін Ґрюїс, науковиця Інституту ґендерних досліджень при Стенфордському університеті.

Компанія-виробник Барбі Mattel заявила, що бренд хоче продемонструвати «багатогранне уявлення про красу і моду». А 28 січня 2020 року випустила ляльок без волосся та з вітиліго (захворювання шкіри, при якому на ній спостерігається поява білих плям — ред.). Зображення іграшки з вітиліго вперше показали на сторінці Барбі в Instagram минулого року, і воно стало однією з найбільш вподобаних публікацій в акаунті. Щодо ляльки без волосся компанія зазначила: «Якщо дівчина з будь-якої причини втратила волосся, то чому вона не може побачити відображення себе в ляльці?».

У 2019-му з’явились ляльки Барбі з протезом та на інвалідному візку. Виробники заявили, що саме ці дві моделі стали найпопулярнішими у Великій Британії минулого року. Компанія намагалася створити максимально реалістичних ляльок, тому співпрацювала з 16-річною активісткою з інвалідністю Джордан Рівз та дитячою лікарнею в Лос-Анджелесі для розробки інвалідного візка. Крім того, вперше для ще однієї лінійки American Girl розробили ляльку зі слуховим апаратом.

Також виробник звернув увагу не тільки на фізичне, а й на культурне розмаїття. Так у 2017 році представили першу Барбі, одягнену в хіджаб.

Аби ми створювали більше важливих матеріалів для вас, підтримайте hromadske на Спільнокошті. Будь-яка допомога має велике значення.

Ґендерний поділ іграшок

«У нашому світі ляльок безліч так само, як і дітей, котрі ними граються», — з таким гаслом у вересні 2019 року презентували серію гендерно-нейтральних ляльок Creatable World. Барбі мають різні кольори шкіри, дві перуки — з довгим та коротким волоссям, одяг та аксесуари. Діти самостійно вирішують, який образ буде в ляльки. 

Професорка психології Джуді Блейкмор з Індіани переконана, що Барбі не повинні поширювати стереотипи про конкретні жіночі або чоловічі соціальні ролі та вподобання. Наприклад, дівчаткам — рожеве, хлопчикам — блакитне. Американські дослідники з Pew Research Center стверджують, що хлопці охоче обирають для забавки ляльок, а дівчата — машинки. Натомість, поділ іграшок за ґендером може стати на заваді всебічному розвитку дитини.

Let toys be toys — британська кампанія, що закликає індустрію іграшок та видавництва не обмежувати інтереси дітей, маркуючи іграшку суто для дівчаток чи хлопчиків. Зрештою, низка магазинів долучилася до ініціативи та припинила позначати стать дитини на продукції, видалила каталоги з подарунками для дівчаток та хлопчиків, а також зробила іграшки більш універсальними.

Вплив на самооцінку

Ще у 2014-му віцепрезидентка з дизайну бренду Барбі Кім Калмоне заявляла, що немає жодних підстав змінювати пропорції ляльки на більш реалістичні. Проте, після падіння продажів Барбі думка виробника змінилась.

Компанія давно стикається з гострою критикою. Деякі батьки поділяють думку, що Барбі впливає на самооцінку дітей та шкодить розумінню краси загалом. У 2006 році дослідники з Американської асоціації психології опублікували результати експерименту, в якому вони подарували книжки 162 американським дівчатам віком від 5 до 8 років. Усі книжки були з малюнками: деякі зображували лише Барбі, інші — більш пропорційних ляльок, а у деяких книжках зовсім не було тіл, схожих на людські.

На уявлення про красу дівчат віком від 7 до 8 років побачене у цих книжках не вплинуло. Молодші дівчата, які гортали книги з Барбі, були більш незадоволені своєю зовнішністю, ніж ті, хто проглядали книги з іншими зображеннями.

Однак, проти аргументу про негативний вплив Барбі на самооцінку дівчат свідчать результати дослідження, опублікованого в 2014 році. Воно не виявило зв’язку між образом ідеального тіла опитаних жінок і тим, скільки їм було років, коли вони почали гратися з Барбі, або кількістю ляльок Барбі, які в них були. Більший вплив на самооцінку мало ставлення до фізичної краси в родині.

В ногу з часом

У 2017 році вперше з’явилися нові моделі «хлопця» Барбі — Кена — стрункий або широкоплечий. Ляльки мають різні відтінки шкіри та різні зачіски, включаючи дреди. «Я вважаю, що важливо не забувати і про Кенів також, змінювати їхній стиль. У світі Барбі зрештою більше дівчат, аніж хлопців. У неї є друзі, сім’я, але у Кена немає такої історії», — каже Беттіна Дорфман. Безсумнівно, Кен поступається в розмаїтті своїй «дівчині», але компанія поки не анонсує нових чоловічих моделей.

«Моїй доньці Люсі 4 роки. У неї світле волосся та блакитні очі. Вона хотіла не будь-яку ляльку, а особливу. І знайшла її — з темною шкірою та коротким кучерявим волоссям. Дітям байдужий колір чи розмір іграшки так само, як і дорослим. І це чудово!», — коментує hromadske Елізабет Белден, вчителька та багатодітна мама з США. На її думку і на думку багатьох американських батьків, розмаїття іграшок вчить дітей, що краса може бути різною.

«У Барбі все, як у людей: одяг, колір волосся, професії. Але якщо щось змінюється у нас, то це повинно змінюватись і в ляльках. Барбі має йти в ногу із часом», — підсумовує Беттіна Дорфман.

Барбі-ляльки з колекції Беттіни Дорфман, Дюссельдорф
Авторки: Катерина Денісова, Валентина Половинка
Поділитись: