ENRU

Оркестр «НаОНІ»: «Сьогодні народні інструменти — це бренд» (ФОТОРЕПОРТАЖ)

Про Національний оркестр народних інструментів активно говорять після спільних проектів із сучасними популярними музикантами. Однак, крім цього, вони регулярно дають концерти, де грають на перший погляд незвичну як для таких оркестрів музику. Про те, як експериментують музиканти-народники — в матеріалі Громадського.

Гудуть духові, бринчать бандури, розтягують звуки скрипки. На шостому поверсі Будинку національних творчих колективів у Києві починається репетиція Оркестру народних інструментів. Напередодні вони відіграли два концерти з електронним проектом Onuka. І відразу починають готуватися до наступних концертів.

«Почнемо із самого початку. Шопен “Полонез”», – диригент Віктор Гуцал змахує паличкою і бандури, цимбали, зозульки із флейтами Пана починають грати класику.

Диригент Віктор Гуцал починає репетицію Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/Громадське

Репетиції відбуваються кілька разів на тиждень. Починають об 11 ранку, закінчують у другій половині дня. Більшість репетицій, попри поважний вік, проводить сам Віктор Гуцал. На репетиції музиканти по декілька разів повторюють музичну фразу, щоб досягнути бажаного звучання:

«Це як відео-оператор шукає оптимальний план, так і ми відточуємо звучання». Для нього і музикантів оркестру — це постійна робота над удосконаленням майстерності та зіграності. ”Я завжди дивуюся, коли «печуть» так званих зірок, а вони потім швидко гаснуть. Треба завжди працювати над собою», — говорить пан Віктор.

Репетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/Громадське

Віктор Гуцал уже більше 35 років очолює оркестр. У фойє репетиційного приміщення розвішені постери давніх концертів із незмінним керівником.

Репертуар оркестру різноманітний. Можуть грати твори Лисенка, адаптовані саундтреки з кінофільмів чи акомпонувати сучасній електронній чи рок-музиці.

«Це міф, що на народних інструментах грають аматори. Його треба розвіювати. На народних інструментах можна усе життя вчитися грати, і не навчитися. – Із легкою роздратованістю каже пан Віктор. – Є такі інструменти як рубель і качалка, але це не ті інструменти, які є основою музичних композицій».

Репетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/Громадське

Часто їздити на гастролі – фінансово не вигідна справа, адже потрібні великі ресурси. Та все ж концерти оркестр проводить регулярно. Після гастролей містами України та двома поспіль аншлагами в Києві з Onuka графік розписаний на місяць уперед.

Кожного зі своїх 65 музикантів диригент знає на ім’я. Каже, що кожен із них – висококваліфікований професіонал: «В оркестр потрапити дуже важко. У конкурсі можуть брати участь музиканти тільки з вищою освітою».

У фойє репетиційного приміщення Будинку національних творчих колективів розвішані постери давніх концертів із незмінним керівником і диригентом Фото: Анастасія Власова/ГромадськеУ перервах репетиції музиканти грають у шахи Фото: Анастасія Власова/Громадське

Однак головною людиною в оркестрі є диригент. Від нього залежить те, як буде виконана написана музична партія. «Це найскладніша робота з усіх професій — зібрати і керувати талановитими та геніальними людьми. Це дуже складно».

Цимбаліст Андрій Войчук має звання заслуженого артиста. В дитинстві починав грати на скрипці, однак згодом зрозумів, що угорські цимбали для нього ближчі. Грає також на зозульці та сверілі. Спеціально для програми саундтреків до кінохітів Андрій вигадав неонові палички до цимбал. Ними грає основні партії музики фільму Люка Бессона  «Таксі». Тоді в залі повністю гасне світло, залишаються тільки червоні ліхтарики на кінцях паличок. Каже, що це додає ефектності виступу.

Керівник Віктор Гуцал каже, що великий оркестр повинен повністю підкорятися диригенту: «Демократії тут немає. Все поєднано в одних руках». Для нього музиканти — це передусім виконавці. Тільки завдяки спільній роботі з диригентом оркестр може досягнути успіху».

Каже, що все більше сучасних музикантів намагаються використовувати етнічне звучання, мовляв, тільки це може їх відрізняти один від одного: «Зараз використовують народні інструменти і естрадні виконавці, і симфонічні оркестри. Це бренд».

Диригент і керівник Віктор Гуцал (праворуч) під час репетиції Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/ГромадськеРепетиція Національного оркестру народних інструментів у Будинку національних творчих колективів, у Києві Фото: Анастасія Власова/Громадське