«Чудодійна» брехня: як ікона з'являється у двох місцях одночасно

Протягом більш ніж 10 років її проносили десятками міст, в усіх православних країнах сотні тисяч християн поклонялися їй, прохаючи в цього предмета культу здоров'я та добробуту. Рік за роком священики оголошували про числення дива цієї мироточивої ікони: незрячі діти, в яких минала сліпота; родини, що зачинали довгоочікуваних дітей; люди, які вмент зцілялися від важких хвороб, паралічу тощо.
Громадське публікує матеріал Ziarul de Gardă в межах партнерства незалежних медіа Східної Європи
Тепер із цією іконою трапилося нове безпрецедентне диво. 6 жовтня 2018 року цей культовий об’єкт з’явився водночас у двох містах за тисячі кілометрів одне від одного: в Клужі та в місті Керч на Кримському півострові. Ікона одночасно перебувала у двох різних місцях протягом кількох днів, чому є фотодокази й підтвердження церковних осіб.
6 жовтня 2018 року в місті Клуж, Румунія, на ярмарку церковних об’єктів, виставили й ікону «Одигітрія Байтальська», яку вважають чудодійною. Ікона походить з монастиря в Одеській області, й за останні 13 років її проносили кількома регіонами для прощі й прочан, зокрема й в Кишиневі. У Калужі ікону виставляли в межах XVI випуску Ярмарку церковних уборів (ЯЦУ) в Expo Transilvania.
Новину опублікували на сайті ЯЦУ, на головній сторінці, під заголовком «Чудодійну ікону Божої Матері «Одигітрія» представлять цьогоріч на ЯЦУ». У прес-релізі йдеться, що ця ікона прибуває в Клуж «з доброї волі Одеської церкви», і що «ікона, що зображати лик Богоматері з немовлям Ісусом на її руках, подорожує світом для прощі вірянам усюди. Нещодавно ікона принесла спокій християнам у Пловдіві та Ялії». Адміністратори ярмарку також повідомляють, що чудодійну ікону супроводжував у Клуж священик з українського села Байтали, «протоієрей Антоній Кумпете, протопоп із Балти (Україна), разом зі своєю матір’ю».
Чудодійна ікона — на референдум
У суботу, 6 жовтня, ікону справді виставляли на ярмарку ЯЦУ. На це посилалася «Adevărul de Cluj» в репортажі про референдум, що проводили 6 і 7 жовтня. Автори репортажу виявили, що в будівлі, де проводили ярмарок, перебувало рівно 7 виборчих дільниць. До репортажу додаються світлини з цією іконою, на яких можна помітити папірець з підписом «Чудодійна ікона «Одигітрія Байтальська», що її привезли з благословення єпископа для прощі й супокою благовірних християн і допомоги у зведенні жіночого монастиря «Різдва Богоматері» в селі Байтали, Одеської області, Україна». Ікона закрита під склом з ланцюжками золотого забарвлення, на яких висять кілька чималих хрестів з того ж металу.
Фотографії з чудодійною іконою в Expo Transilvania знаходимо на сторінці у Facebook ярмарку ЯЦУ, є й інші згадки в ЗМІ про перебування цього об’єкту в Клужі, Румунія.

Та сама ікона одночасно у двох різних країнах
Дивом інша православна громада оголосила тими ж днями, що чудодійна ікона «Одигітрія Байтальська» перебуває не в Клужі, не в Румунії, а на Кримському півострові, в церкві міста Керч.
5 жовтня 2018 року єпархія Феодосії оголосила на своєму сайті, що 6 жовтня (того ж дня, коли ікону сфотографували репортери в Клужі), цей об’єкт прощі виставлять у Соборі святого Іоанна в місті Керч.
У заголовку церковного прес-релізу йдеться: «Чудодійна ікона Божої Матері «Одигітрія» у Феодосійській єпархії», — далі уточнюється, що ікону привезли з Одеської області з благословення митрополита Феодосійського й Керченського Платона, й вона перебуватиме в храмах Криму 6-21 жовтня 2018 року.
Позаяк цей факт — перебування «чудодійної ікони» одночасно у двох місцях на відстані сотень кілометрів одна від одної — здався нам сумнівним, ми вжили кілька кроків, щоб переконатися, що йдеться про ту саму ікону. Партнери ZdG з російської «Новой газеты» зв’язалися з Феодосійською єпархією, й відповідь підтвердила «диво»: священики з Криму стверджують, що від 6 жовтня відповідна ікона перебуває саме в них, і ніяк не може перебувати в Клужі або ще десь у світі.
Яка з ікон справжня?
«Чудодійна ікона Божої Матері «Одигітрія Байтальська» справді прибула до Керчі 6 жовтня. І сьогодні перебуває в Криму. У Румунії, вочевидь, виставили її копію, так званий «список». Бува й таке. До нас прибула саме чудодійна ікона, оригінал з Одеської області», — пояснив «Новой» секретар єпархії, священик Іоанн Копилов.
Це не поодинокий випадок, коли однойменну ікону виставляють у різних місцях того самого дня. На початку вересня 2018 року ікона з’явилася одночасно в Коржеуцах Бричанського району, і в місті Алушта в Криму. Обидва церковні джерела, що інформують про прибуття ікони, стверджують, що йдеться про чудодійну ікону, а не про копію.
Якщо уважно подивитися на світлини із зображенням «Одигітрії Байтальської», що виставляють в різних містах Росії, України, Молдови, Італії, Болгарії і Румунії останніми роками, ми помітимо, що на фото з релігійних церемоній з цією іконою з’являються все ж таки різні вироби. На фотографіях, що розмістили на порталах єпархій у цих країнах, а також у численних репортажах з місць подій, лики ні іконі відображаються по-разному: з різними овалами й різними виразами обличчя, різними німбами, різними кольорами.
Немає в Криму! Немає в Клужі!
Якщо подивитися на ікону, розміщену на веб-сторінці Єпархії Балти, місця, де служить священик Антоній Кумпете, який також є доглядачем ікони і супроводжував цей об’єкт культу до Клужі в жовтні 2018 року, можна побачити ікону одного виду. Ікона з тією ж назвою і походженням, виставлена в 2013 році в Гратієштах, недалеко від Кишинева, виглядає інакше: на ній праворуч від щоки Богоматері є напис золотими літерами. Ікона-тезка, виставлена в Херсоні в 2016 році, має золоті літери, які відтворюють найменування ікони. Натомість у виставленої в Криму у вересні 2017 року немає жодних написів або інших елементів. Ні на тій, що була виставлена в Бєльцях в 2017 році, ні і у виставленої в Кишиневі в січні 2018 року немає написів золотими літерами.
І хоча жодна зі сторін, які виставляли ікону одночасно в двох різних місцях 6 жовтня 2018 року, не припускає, що виставили копію, є низка офіційних свідчень того, що існують копії цієї ікони, які пізніше були стерті з віртуального світу, але зберегли деякі сліди. Схоже, що в Бєльцях і в Кишиневі виставлялися копії, а не оригінал.
Священик Антоній Кумпете служить в Байтальскій церкві Анан’ївського району Одеської області вже багато років. Протягом 13 років, відколи ця ікона з'явилася в Байтали, відбувалися численні паломництва до неї, збиралися кошти для монастиря, який, з огляду на доступну інформацію, не розвинувся. Байтальска церква залишається скромною.

Мандрівні ікони — просто копії. Парафіяни не в курсі
Після того, як ми представилися репортерами ZdG, священик Антоній Кумпете визнав, що як в Румунії, так і в Криму зберігаються копії ікони Богородиці «Одигітрія Байтальская». Оригінал за рішенням Парафіяльної ради зберігається в Байтали.
«У Криму немає. Звідки бути оригіналам, Крим, з точки зору України, окупований Росією, і в нас немає права вивозити туди стародавні церковні об'єкти. Є кілька копій, які ми пожертвували церквам. Копії цієї ікони є і в Італії, і в Румунії, і в церкві Гратієшт. У Криму, відповідно, копія. У будь-якої ікони багато дітей. Якщо ввійти до собору в Кишиневі, побачимо оригінал ікони з Гирбовця, і, відповідно, в Гирбовецькому монастирі — копія, а не оригінал. В Одеській області є кілька церков, соборів і монастирів, в яких є копії ікони з Гирбовця. Вона відзначається в кожному місці, як чудотворна», — каже священик, який стверджує, що оригінал ікони возили протягом восьми років в ході паломництв до Молдови, Румунії, Італії та України, а після завершення будівельних робіт в Байтальскій церкві її більше не виносили, адже «ікона дуже стара і дуже небезпечно перевозити її з місця на місце».
«Оскільки будівництво монастиря не закінчили, і до його закінчення ще далеко, в нас немає жодної іншої можливості, окрім відвідування цих парафій і монастирів зі святою іконою», — пояснює священик Кумпете паломництва з копіями ікони.
Чому вірянам не кажуть, що є копії?
На питання про те, наскільки правильним є те, що парафіянам не повідомляють, що ікона є копією, священик Анатоній Кумпете відповідає, що в цьому немає жодного шахрайства, і що будь-яка ікона — чудотворна.
«У багатьох випадках привозять копію, і про це не говорять, тобто більшість ікон, особливо які привозяться з інших країн, з гори Афон. Дуже рідко образа привозять в оригіналі. Правильно це чи неправильно... Під час ритуалу освячення ікони в молитві є такі слова: «І дарується дар чудотворства». Тому будь-яка ікона — чудотворна», — заявив священик Кумпете і додав, що «ми кажемо, що це ікона з певним найменуванням. Ми не вказуємо, чи є вона оригіналом».

На прохання висловити свою думку священик церкви при храмі «Святого ієрарха Миколая» з комуни Костешти Яловенського району Василь Чобану сказав, що паломництво з копіями ікон — це здирництво.
«Не існує чудотворних ікон, є ікони з ликами чудотворців. Не ікона чудотворна, а прототип, зображений на ній. Питання з двома копіями одночасно... Я утримуюся від таких шоу. Зараз копії легко зробити. Раніше вони писалися місяцями, роками, з постом, з молитвою, а тепер їх роблять на принтері, на комп'ютері. Людям необхідно говорити про виконання Божих заповідей, а не ходити з іконами з-під поли. Чи означає це, що ікона Богородиці в сільській церкві нічого не вартує порівняно з привізною копією? Це шарлатанство, введення в оману благочестивих і побожних людей, використання простих почуттів вірян. Це користолюбство», — вважає священик Василь Чобану.
Настоятель церкви Святого Дмитра в Кишиневі Павло Борщівський вважає, що в паломництві з копіями старих ікон немає нічого поганого, поки молитви здійснюються правильно, закликають до порятунку, і відсутні дріб'язкові цілі.
«Світ поспішає за іконами, і неважливо, хто приносить ікону, політик, який реалізує свою мету — вибори. На жаль, багато людей починають використовувати ці моменти (...) Я служу в церкві Св. Дмитра 30 років і ніколи не привозив інших ікон з інших місць, адже ті, що є в нас, відповідають канонам», — пояснює священик Павло Борщевський.
- Поділитися: