«Чудодійна» брехня: як ікона з'являється у двох місцях одночасно

Чудотворна ікона Божої Матері «Одігітрія Байтальська»
Чудотворна ікона Божої Матері «Одігітрія Байтальська»Ziarul de Gardă

Протягом більш ніж 10 років її проносили десятками міст, в усіх православних країнах сотні тисяч християн поклонялися їй, прохаючи в цього предмета культу здоров'я та добробуту. Рік за роком священики оголошували про числення дива цієї мироточивої ікони: незрячі діти, в яких минала сліпота; родини, що зачинали довгоочікуваних дітей; люди, які вмент зцілялися від важких хвороб, паралічу тощо.

Громадське публікує матеріал Ziarul de Gardă в межах партнерства незалежних медіа Східної Європи

Тепер із цією іконою трапилося нове безпрецедентне диво. 6 жовтня 2018 року цей культовий об’єкт з’явився водночас у двох містах за тисячі кілометрів одне від одного: в Клужі та в місті Керч на Кримському півострові. Ікона одночасно перебувала у двох різних місцях протягом кількох днів, чому є фотодокази й підтвердження церковних осіб.

6 жовтня 2018 року в місті Клуж, Румунія, на ярмарку церковних об’єктів, виставили й ікону «Одигітрія Байтальська», яку вважають чудодійною. Ікона походить з монастиря в Одеській області, й за останні 13 років її проносили кількома регіонами для прощі й прочан, зокрема й в Кишиневі. У Калужі ікону виставляли в межах XVI випуску Ярмарку церковних уборів (ЯЦУ) в Expo Transilvania.

Новину опублікували на сайті ЯЦУ, на головній сторінці, під заголовком «Чудодійну ікону Божої Матері «Одигітрія» представлять цьогоріч на ЯЦУ». У прес-релізі йдеться, що ця ікона прибуває в Клуж «з доброї волі Одеської церкви», і що «ікона, що зображати лик Богоматері з немовлям Ісусом на її руках, подорожує світом для прощі вірянам усюди. Нещодавно ікона принесла спокій християнам у Пловдіві та Ялії». Адміністратори ярмарку також повідомляють, що чудодійну ікону супроводжував у Клуж священик з українського села Байтали, «протоієрей Антоній Кумпете, протопоп із Балти (Україна), разом зі своєю матір’ю».

Чудодійна ікона — на референдум

У суботу, 6 жовтня, ікону справді виставляли на ярмарку ЯЦУ. На це посилалася «Adevărul de Cluj» в репортажі про референдум, що проводили 6 і 7 жовтня. Автори репортажу виявили, що в будівлі, де проводили ярмарок, перебувало рівно 7 виборчих дільниць. До репортажу додаються світлини з цією іконою, на яких можна помітити папірець з підписом «Чудодійна ікона «Одигітрія Байтальська», що її привезли з благословення єпископа для прощі й супокою благовірних християн і допомоги у зведенні жіночого монастиря «Різдва Богоматері» в селі Байтали, Одеської області, Україна». Ікона закрита під склом з ланцюжками золотого забарвлення, на яких висять кілька чималих хрестів з того ж металу.

Фотографії з чудодійною іконою в Expo Transilvania знаходимо на сторінці у Facebook ярмарку ЯЦУ, є й інші згадки в ЗМІ про перебування цього об’єкту в Клужі, Румунія.

У Клужі ікону виставили на одному із стендів на Ярмарці церковних уборів в «Expo Transilvania». Розслідування ZdG доводить, що на ярмарці показали копію іконисторінка Targul Bisericesc у facebook

Та сама ікона одночасно у двох різних країнах

Дивом інша православна громада оголосила тими ж днями, що чудодійна ікона «Одигітрія Байтальська» перебуває не в Клужі, не в Румунії, а на Кримському півострові, в церкві міста Керч.

5 жовтня 2018 року єпархія Феодосії оголосила на своєму сайті, що 6 жовтня (того ж дня, коли ікону сфотографували репортери в Клужі), цей об’єкт прощі виставлять у Соборі святого Іоанна в місті Керч.

У заголовку церковного прес-релізу йдеться: «Чудодійна ікона Божої Матері «Одигітрія» у Феодосійській єпархії», — далі уточнюється, що ікону привезли з Одеської області з благословення митрополита Феодосійського й Керченського Платона, й вона перебуватиме в храмах Криму 6-21 жовтня 2018 року.

Позаяк цей факт — перебування «чудодійної ікони» одночасно у двох місцях на відстані сотень кілометрів одна від одної — здався нам сумнівним, ми вжили кілька кроків, щоб переконатися, що йдеться про ту саму ікону. Партнери ZdG з російської «Новой газеты» зв’язалися з Феодосійською єпархією, й відповідь підтвердила «диво»: священики з Криму стверджують, що від 6 жовтня відповідна ікона перебуває саме в них, і ніяк не може перебувати в Клужі або ще десь у світі.

Яка з ікон справжня?

«Чудодійна ікона Божої Матері «Одигітрія Байтальська» справді прибула до Керчі 6 жовтня. І сьогодні перебуває в Криму. У Румунії, вочевидь, виставили її копію, так званий «список». Бува й таке. До нас прибула саме чудодійна ікона, оригінал з Одеської області», — пояснив «Новой» секретар єпархії, священик Іоанн Копилов.

Це не поодинокий випадок, коли однойменну ікону виставляють у різних місцях того самого дня. На початку вересня 2018 року ікона з’явилася одночасно в Коржеуцах Бричанського району, і в місті Алушта в Криму. Обидва церковні джерела, що інформують про прибуття ікони, стверджують, що йдеться про чудодійну ікону, а не про копію.

Якщо уважно подивитися на світлини із зображенням «Одигітрії Байтальської», що виставляють в різних містах Росії, України, Молдови, Італії, Болгарії і Румунії останніми роками, ми помітимо, що на фото з релігійних церемоній з цією іконою з’являються все ж таки різні вироби. На фотографіях, що розмістили на порталах єпархій у цих країнах, а також у численних репортажах з місць подій, лики ні іконі відображаються по-разному: з різними овалами й різними виразами обличчя, різними німбами, різними кольорами.

Немає в Криму! Немає в Клужі!

Якщо подивитися на ікону, розміщену на веб-сторінці Єпархії Балти, місця, де служить священик Антоній Кумпете, який також є доглядачем ікони і супроводжував цей об’єкт культу до Клужі в жовтні 2018 року, можна побачити ікону одного виду. Ікона з тією ж назвою і походженням, виставлена ​​в 2013 році в Гратієштах, недалеко від Кишинева, виглядає інакше: на ній праворуч від щоки Богоматері є напис золотими літерами. Ікона-тезка, виставлена в Херсоні в 2016 році, має золоті літери, які відтворюють найменування ікони. Натомість у виставленої в Криму у вересні 2017 року немає жодних написів або інших елементів. Ні на тій, що була виставлена ​​в Бєльцях в 2017 році, ні і у виставленої в Кишиневі в січні 2018 року немає написів золотими літерами.

І хоча жодна зі сторін, які виставляли ікону одночасно в двох різних місцях 6 жовтня 2018 року, не припускає, що виставили копію, є низка офіційних свідчень того, що існують копії цієї ікони, які пізніше були стерті з віртуального світу, але зберегли деякі сліди. Схоже, що в Бєльцях і в Кишиневі виставлялися копії, а не оригінал.

Священик Антоній Кумпете служить в Байтальскій церкві Анан’ївського району Одеської області вже багато років. Протягом 13 років, відколи ця ікона з'явилася в Байтали, відбувалися численні паломництва до неї, збиралися кошти для монастиря, який, з огляду на доступну інформацію, не розвинувся. Байтальска церква залишається скромною.

Протоієрей Антоній Кумпете (ліовруч) в Байтальській церкві на Одещині, визнає, що під час паломництва із чудотворною іконою «Одігітрія Байтальська» збирає гроші на будівництво монастиря в цій місцевостіZiarul de Gardă

Мандрівні ікони — просто копії. Парафіяни не в курсі

Після того, як ми представилися репортерами ZdG, священик Антоній Кумпете визнав, що як в Румунії, так і в Криму зберігаються копії ікони Богородиці «Одигітрія Байтальская». Оригінал за рішенням Парафіяльної ради зберігається в Байтали.

«У Криму немає. Звідки бути оригіналам, Крим, з точки зору України, окупований Росією, і в нас немає права вивозити туди стародавні церковні об'єкти. Є кілька копій, які ми пожертвували церквам. Копії цієї ікони є і в Італії, і в Румунії, і в церкві Гратієшт. У Криму, відповідно, копія. У будь-якої ікони багато дітей. Якщо ввійти до собору в Кишиневі, побачимо оригінал ікони з Гирбовця, і, відповідно, в Гирбовецькому монастирі — копія, а не оригінал. В Одеській області є кілька церков, соборів і монастирів, в яких є копії ікони з Гирбовця. Вона відзначається в кожному місці, як чудотворна», — каже священик, який стверджує, що оригінал ікони возили протягом восьми років в ході паломництв до Молдови, Румунії, Італії та України, а після завершення будівельних робіт в Байтальскій церкві її більше не виносили, адже «ікона дуже стара і дуже небезпечно перевозити її з місця на місце».

«Оскільки будівництво монастиря не закінчили, і до його закінчення ще далеко, в нас немає жодної іншої можливості, окрім відвідування цих парафій і монастирів зі святою іконою», — пояснює священик Кумпете паломництва з копіями ікони.

Чому вірянам не кажуть, що є копії?

На питання про те, наскільки правильним є те, що парафіянам не повідомляють, що ікона є копією, священик Анатоній Кумпете відповідає, що в цьому немає жодного шахрайства, і що будь-яка ікона — чудотворна.

«У багатьох випадках привозять копію, і про це не говорять, тобто більшість ікон, особливо які привозяться з інших країн, з гори Афон. Дуже рідко образа привозять в оригіналі. Правильно це чи неправильно... Під час ритуалу освячення ікони в молитві є такі слова: «І дарується дар чудотворства». Тому будь-яка ікона — чудотворна», — заявив священик Кумпете і додав, що «ми кажемо, що це ікона з певним найменуванням. Ми не вказуємо, чи є вона оригіналом».

Чудотворну ікону Божої Матері «Одігітрію Байтальську» не вивозили із сільської церкви вже кілька років, але її копії подорожують багатьма країнамиZiarul de Gardă

На прохання висловити свою думку священик церкви при храмі «Святого ієрарха Миколая» з комуни Костешти Яловенського району Василь Чобану сказав, що паломництво з копіями ікон — це здирництво.

«Не існує чудотворних ікон, є ікони з ликами чудотворців. Не ікона чудотворна, а прототип, зображений на ній. Питання з двома копіями одночасно... Я утримуюся від таких шоу. Зараз копії легко зробити. Раніше вони писалися місяцями, роками, з постом, з молитвою, а тепер їх роблять на принтері, на комп'ютері. Людям необхідно говорити про виконання Божих заповідей, а не ходити з іконами з-під поли. Чи означає це, що ікона Богородиці в сільській церкві нічого не вартує порівняно з привізною копією? Це шарлатанство, введення в оману благочестивих і побожних людей, використання простих почуттів вірян. Це користолюбство», — вважає священик Василь Чобану.

Настоятель церкви Святого Дмитра в Кишиневі Павло Борщівський вважає, що в паломництві з копіями старих ікон немає нічого поганого, поки молитви здійснюються правильно, закликають до порятунку, і відсутні дріб'язкові цілі.

«Світ поспішає за іконами, і неважливо, хто приносить ікону, політик, який реалізує свою мету — вибори. На жаль, багато людей починають використовувати ці моменти (...) Я служу в церкві Св. Дмитра 30 років і ніколи не привозив інших ікон з інших місць, адже ті, що є в нас, відповідають канонам», — пояснює священик Павло Борщевський.