ENRU

Геть від Москви: чи підтримають прихожани та священики УПЦ МП єдину помісну церкву в Україні?

Найближчим часом у Стамбулі розглянуть офіційний запит президента Петра Порошенка та Верховної Ради України щодо надання Томосу — офіційного документа про автономію Української православної церкви.

Представники Української православної церкви Московського патріархату (УПЦ МП), що є частиною Російської православної церкви, необхідності в Томосі не бачать. За їхніми словами, канонічна (офіційно визнана Вселенським православ'ям) церква вже існує. І щоб подолати церковний розкол, який триває вже кілька десятиліть, невизнані церкви — Автокефальна та церква Київського патріархату — мусять просто покаятися, вважають в УПЦ (МП).

Проте, не всі парафіяни й священики дотримуються такої думки. Багато хто вважає, що нарешті настала мить, коли в Україні повинна з'явитися автономна церква. Чи багато серед них таких, що готові перейти зі своєї церкви до єдиної помісної?

Парафіяни

Згідно з опитуванням Центру Разумкова, від 2013 по 2018 рік кількість парафіян в українських церквах змінювалася. Наприклад, на 10% побільшало прихожан Київського патріархату, водночас Московського поменшало на 6%. Кількість тих, хто називає себе «просто православними», а отже, не замислювався про приналежність до певної церкви, дещо знизилося — з 28,8% до 23,4%, та їх усе ще більше, ніж решти.

Коротке опитування Громадським парафіян Києво-Печерської Лаври (УПЦ МП) свідчить: навіть вони не завжди впевнені у своїх поглядах щодо єдиної помісної церкви. «Ми прийшли до намоленого місця», — каже одна з вірянок на території Лаври. Хтось чітко і ясно висловлюється проти. Хтось навіть не розуміє, про що йдеться.

У Московському патріархаті є ті, хто попри офіційну позицію, готовий підтримати автокефальну церкву. Вони мають проукраїнську позицію, критикують офіційні структури РПЦ за підтримку «русского мира», за відмову визнати агресію проти України на Донбасі й анексію Криму.

«Неможливо ходити до церкви ворожої держави. Особливо мене дуже сильно, м'яко кажучи, дратує згадка патріарха Московського», — каже парафіянка УПЦ МП Ольга Биканова, яка все ж продовжує ходити до церкви Московського патріархату. У церквах УПЦ МП священики зобов'язані молитися за патріарха Кирила — главу РПЦ.

Парафіянка УПЦ МП Ольга Биканова, Київ, 8 травня 2018 року Фото: Артем Ващенко/Громадське

Російська агресія для багатьох стала головною причиною, через яку вони не хотіли б ходити до храмів УПЦ (МП).

«Донбас, Крим і те, що ми пережили. Ми, звичайно, не могли спокійно як миряни дивитися. І багато хто протестував [проти сепаратизму]. Ми починали боротьбу проти сепаратистських священиків, які виступали у Facebook, на парафіях, несли ідеологію «русского міра», — каже інша парафіянка Московського патріархату Наталя Павлусенко.

На питання, чому в такому разі вони продовжують ходити саме до цих церков, усі відповідають однаково: через канонічний офіційно визнаний світовим православ'ям статусу церкви. Для більшості прихожан цей фактор залишається вкрай важливим.

Парафіянка УПЦ МП Наталя Павлусенко, Київ, 8 травня 2018 року Фото: Артем Ващенко/Громадське

Духовенство

Архієпископ Климент (УПЦ МП) в інтерв'ю Громадському прокоментував імовірне створення помісної церкви так:

«Українська православна церква (Московського патріархату — ред.) — це не митрополити, єпископи чи священний синод. Це тисячі священиків та мільйони вірян [...] Без урахування поглядів цих людей ухвалювати якісь рішення (про автокефалію — ред.) та одразу ж розписуватися за них — це не зовсім правильно».

Громадське намагалося поговорити зі священиками УПЦ МП, утім, не всі погодилися відкрито висловлюватися щодо надання Томосу українській православній церкві. Хтось не міг коментувати без офіційного схвалення вищого керівництва, хтось — з інших причин, а деякі одразу казали, що їхня позиція «не може розходитися з офіційною позицією церкви».

Спілкуватися з нами погодилися протоієрей Богдан Огульчанський та митрополит Переяслав-Хмельницький та Вишневський Олександр Драбинко — давно відомий проукраїнською позицією.

Ідею автокефалії вони підтримує. І вважають, що Україні, як незалежній державі, необхідна своя церква. Вселенська патріархія тільки заохочує національні церкви, підкреслює Олександр Драбинко.

«Це заохочується канонічним правом православної церкви. Це сприятиме подоланню тієї великої схизми, яка сьогодні існує, починаючи від 92-го року, коли православ'я було розділене», — вважає він.

За словами цих священиків, надання Томосу може вирішити багато проблем. Наприклад, парафіяни однієї церкви не вважатимуть своїх сусідів «розкольниками», а священнослужителі зможуть здійснювати разом таїнства, чого сьогодні не відбувається.

Більшість священнослужителів в УПЦ (МП) з часом перейдуть в помісну церкву, просто тому що це буде логічніше, ніж постійно їздити в Москву «на поклін», каже Олександр Драбинко:

«Входження православної церкви України рівноправною сестрою в сім'ю православних церков світу якраз і стане тим фактором, який відкриє двері для людей, незгодних з політичною заангажованістю Московського патріархату, перейти у свою українську церкву».

Митрополит Переяслав-Хмельницький та Вишневський УПЦ МП Олександр Драбинко, Київ, 15 травня 2018 року Фото: Артем Ващенко/Громадське

З ним не погоджується архиєпископ УПЦ МП Климент. На його думку, масової зміни конфесії не станеться, адже за останні десятиліття всі, хто хотів кудись перейти, це зробили, отож наразі церковна ситуація і статистика стабільні:

«За даними державної реєстрації, за останні три роки змінили конфесію не більше п'яти парафій (тобто, перейшли від УПЦ МП до УПЦ КП. — Ред.)», — пояснює Климент в інтерв'ю ВВС.

Водночас, за даними Міністерства культури України, впродовж 2014 — 2017 років у 20 областях зафіксували близько 80 переходів громад з Московського до Київського патріархату. Наймасовіші переходи відбулися в Тернопільській та Рівненській областях.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Храм навпіл: як жителі Тернопільщини міняють Московський патріархат на Київський​

За словами Богдана Огульчанського, надання Томосу важко перенесуть лише ті, хто вважає православ'я виключно «російським проектом». А таких на території України, за його словами, не більше 10%.

«Багато десятиліть існують різні погляди на те, що є православ'я. І одне бачення більш глобальне, де православ'я — частина всесвітнього християнства. А інше бачення — це православ'я святої Русі, яке підкреслює певну автономність та особливу вийнятковість російського православ'я. І ось для людей, які вважають, ніби православ'я повинно бути російським [...], Томос буде драмою, а для когось навіть трагедією», — заявляє він.

Огульчанський сумнівається, що Україна отримає Томос, йому також не хотілося б, щоб в основі єдиної помісної церкви був Київський патріархат, адже його, за словами священика, створили за прикладом Московського:

«УПЦ (КП) — синодальна церква, де все вирішує верхівка єпископів. І велика частина людей не мають стосунку до цих рішень. [...] У Московському патріархаті так само вирішують тільки єпископи. Це щось інше, ніж соборність, про яку так багато говорять у православ'ї. І є надія, що в оновленій церкви буде якась інша думка».

Протоієрей УПЦ МП Богдан Огульчанський​, Київ, 8 травня 2018 року Фото: Артем Ващенко/Громадське

Прогнози

Чекати чи не чекати на Томос? Думки розділилися. Парафіяни сподіваються, що церква незалежність таки здобуде.

Олександр Драбинко вважає, що справа зайшла занадто далеко, щоб Вселенський Патріарх Варфоломій укотре відмовив Україні в Томосі для помісної церкви.

Богдан Огульчанський у прогнозах обережніший. Він каже, що теоретично надання Томосу можливе, але заявляти про свій перехід не поспішає:

«Я, звичайно, за єдину помісну церкву в Україні, рівноправну з усіма Вселенськими, але [не можу] давати обіцянку, що я завтра перейду».

Старший науковий співробітник університету Східної Фінляндії, соціолог релігії Микола Мітрохін вважає, що нинішній інтерес до Томосу тимчасовий, а в реальності ніхто не вірить у його надання, адже цій проблемі не один рік.

Мітрохін підтверджує, що РПЦ побоюється надання Томосу та боротиметься проти автокефалії української церкви. Проблема, за його словами, в тому, що для початку повинна бути створена загальна українська церква зі своїм главою, який і отримає Томос. А поки цього не зробили, очікувати на визнання марно.

З ним заочно сперечається Олександр Драбинко. За його словами, процес надання автокефалії офіційно не прописаний. Таким чином сценарій може бути будь-яким. Найімовірніше, вирішуватиме одноосібно Вселенський Патріарх Варфоломій. А об'єднуватися парафіяни та священнослужителі будуть навколо Томосу, який нададуть вірянам, а не навколо церкви.​

Читайте також цей матеріал російською мовою

За підтримки «Російськомовної медіамережі»