Чому українці обирають електромобілі
Кількість електрокарів в Україні зростає, водночас з'являються нові можливості для бізнесу: сервіс, інфраструктура тощо. Громадське з'ясовувало, чому українці так активно пересідають на електромобілі, де можна відремонтувати й підзарядити авто з електричним двигуном та чи можна на цьому заробити.
Дедалі більше українців змінюють бензинові й дизельні автівки на електрокари. За два місяці цього року зареєстрували майже 500 електромобілів. Торік парк електромобілів в Україні збільшився на 3300 машин.
Стати власником бюджетного електрокара можна за 15 — 16 тисяч доларів США. Оксана Шульга купила такий три місяці тому. Щоденно долає від 60 до 80 кілометрів. Потреби звертатися на СТО наразі не виникало, а заряджає машину від звичайної розетки, так само, як і будь-який мобільний пристрій, або ж на спеціалізованих зарядних станціях.
«На зарядку витрачаю близько 350 — 400 гривень за місяць. За лічильником. У мене не двозонний лічильник, а звичайний домашній тариф. Автомобіль від побутової розетки заряджається близько 6 годин», — розповіла Громадському Оксана.
Автівки, що використовують електроенергію, не лише безпечніші для довкілля, а й дешевші в експлуатації. Євген Муджирі, засновник сайту Autogeek, розповідає: в електрокарах немає мастила в коробці перемикання передач або в моторі, яке потрібно регулярно замінювати, немає фільтрів. Тому не потрібно кожні 10 — 15 тисяч кілометрів користуватися послугами сервісу.
«Заправити один кіловат електроенергії — це приблизно 35 гривень на 10 кілометрів коштує. Бензинова заправка значно дорожча», — каже він.
Вартість експлуатації «зеленої автівки» до 5 разів нижча за машини на традиційному паливі. Але вони все ще поступаються двигуну внутрішнього згоряння за деякими характеристиками. Так бюджетні електромобілі (Nissan Leaf) на одному заряді можуть проїхати не більше 150 кілометрів. Цього достатньо для пересування містом, але не для подорожей на дальні відстані. Заряду дорожчих електрокарів (Tesla) вистачає на 300 — 500 кілометрів. Стримує поширення електромобілів і час, що витрачається на зарядку автівок.
«Витратити кілька хвилин на заливання бензину в бак — це не те саме, що витратити 3 — 4 години на зарядку батареї», — акцентує Євген Муджирі.
Міжнародна виставка електротранспорту та гібридів Plug-In Ukraine у виставковому центрі «КиївЕкспоПлаза», Київ, 3 березня 2018 року Фото: Громадське
Обмежує попит на електричні машини й порівняно висока ціна. Тому більшість електрокарів, які продаються в українських автосалонах, потрапляють в Україну не новими.
Але цьогоріч завдяки сприятливому оподаткуванню імпорту «зелених автівок» темпи продажів прискоряться. Наприклад, у грудні 2017 року Верховна Рада на рік відмінила податок на додану вартість (ПДВ) для імпортованих електрокарів. Це дозволить зменшити їхню вартість на 20%. Як наслідок — збільшаться обсяги продажів.
Наразі електрокарів на українських дорогах не більше 1,5%. Але до кінця року їхня кількість може збільшитися ще на 10 — 20 тисяч. Отож, Україна другий рік поспіль входить до першої десятки країн світу з найшвидшими темпами поширення електромобілів.
Електросервіс
Паралельно з ринком зростають і можливості для підприємців і бізнесменів. Вони не лише продають машини, але й розвивають спеціалізовані автосервіси та зарядну інфраструктуру.
«Українці хочуть зекономити і беруть з Європи та Америки пошкоджені автомобілі. Тому бізнес сервісу, бізнес запчастин в Україні найвигідніший. Ми купуємо цілі бюджетні машини, а ось дорогі, наприклад, Tesla — на страхових аукціонах у США. Ремонтуємо їх, і продаємо українцям, які вирішили пересісти на преміум-електрокар, але водночас зекономити», — розповідає Громадському співвласник автоцентру Electrocars Олександр Кравцов. Його компанія продає та обслуговує електромобілі, зокрема і з пробігом.
Електромобілі, які раніше потрапляли в ДТП на американських дорогах, відновлюють у сервісному центрі поруч із автосалоном. Щоб працювати з електрокарами, майстрам довелося підвищувати кваліфікацію. За словами головного інженера сервісного центру Андрія Мельниченка, на відміну від бензинових або дизельних машин, в електричних автівок менше деталей, які ламаються. Тому для збереження заробітку потрібно працювати інтенсивніше.
Година ремонту електрокара коштує від 240 гривень для бюджетних автівок, і до 500 — для дорожчих. Здебільшого автослюсарі мають справу з пошкодженнями після незначних ДТП та несправностями, які виникають через неправильний попередній ремонт автомобілів.
Підзарядка
Поліпшується в Україні й інфраструктура зарядних станцій. Майже всі мережі класичних автозаправних станцій сьогодні встановлюють зарядки для електромобілів. У компанії ОККО розповіли Громадському, що розвиток такої інфраструктури для них — це радше інвестиції в майбутнє. Тому зарядка наразі безкоштовна.
А ось на заправних комплексах WOG — це платна послуга, яку надає компанія-партнер AutoEnterprise.
«На сьогодні ми бачимо величезний попит на цей вид послуг. Тож маємо певну тарифну сітку. Якщо це 10 кВт, тобто нешвидка зарядка, — вартість хвилини приблизно 50 копійок. Якщо це супершвидкісна, тобто 40 кВт — то хвилина коштуватиме 2 гривні», — розповідає Олена Осипчук, PR-директор компанії WOG.
За її словами зарядка машини умовно «до повного баку» триватиме 2 години, якщо це 10 кВт або 30 хвилин, якщо це супершвидкісна зарядка. Це показники для бюджетних авто, наприклад, Nissan Leaf.
Міжнародна виставка електротранспорту та гібридів Plug-In Ukraine у виставковому центрі «КиївЕкспоПлаза», Київ, 3 березня 2018 року Фото: Громадське
В Україні вже створена достатньо розгалужена мережа зарядних станцій, яка дозволяє доїхати на електрокарі з Києва до будь-якого великого міста: Львова, Одеси, Харкова або Дніпра. Але суперчарджерів наразі недостатньо.
«Не вистачає швидкісних електрозарядок на маршрутах від Києва до Львова або Одеси», — каже Євген Муджирі.
Утім, не лише великі компанії інвестують в інфраструктуру. Суперчарджер поряд з автоцентром обійшовся Олександрові Кравцову у близько 25 тисяч євро. Бізнесмен розраховує, що зарядна станція окупиться протягом 5 — 7 років.
Торгівля машинами та зарядними пристроями — не єдиний бізнес на електрокарах. У Києві, Харкові та Кам'янському працюють эко-таксі. В Одесі та Харкові на базі електрокарів надається послуга похвилинної оренди автомобіля без водія.
Отже, можливості для бізнесу зростають одночасно з кількістю електромобілів на українських дорогах.
- Поділитися: