Дрес-код незалежності: як розвивалася українська мода з 1991 року

Watch on YouTube

З 15 червня у Мистецькому Арсеналі діє виставка «IN PROGRESS. Дрес—код України доби Незалежності». Вона присвячена розвитку української моди і тим суспільним явищам, що на неї впливали. Історична частина проекту поділена на три періоди — віховими тут стають 1997 та 2010 роки.

З 15 червня у Мистецькому Арсеналі діє виставка «IN PROGRESS. Дрес-код України доби Незалежності». Вона присвячена розвитку української моди і тим суспільним явищам, що на неї впливали. Історична частина проекту поділена на три періоди — віховими тут стають 1997 та 2010 роки.

Фото: Богдан Пошивайло, надані Мистецьким Арсеналом

Загалом у виставці представлені роботи 40 українських дизайнерів, близько 200 моделей одягу, сценічне вбрання поп-зірок та арт-об’єкти авангардної моди. Ми поспілкувалися з кураторкою проекту Зоєю Звиняцьківською про зв’язок української моди та історії, буремні 90-ті та нове покоління дизайнерів.

 Зоя Звиняцьківська, кураторка проекту 

Один із залів присвячений моді 90-х. Мається на увазі вишукана, елегантна мода, яку створювали перші українські «кутюр'є» (тому що кутюр’є — це той, хто зареєстрований у гільдії от-кутюр )— люди, які мали дуже високий фах і працювали так, як колись у доіндустріальну епоху працювали кутюр'є у Франції. В той же час, вони були занурені в контекст шалених 90-х: в «нових русскіх», базари, ширпотреб, який сюди привозили. Я дуже хотіла показати цей реальний контекст, бо від цього, якщо ми його зрозуміємо та відчуємо, ці речі будуть видаватися ще довершенішими.

Фото: Богдан Пошивайло, надане Мистецьким Арсеналом

Я йшла за історією української моди. Вона частково збігається з нашою новітньою історією, але не стовідсотково. Мені здавалось, що важливими етапи в історії української моди є:

Створення першого професійного тижня моди, «Сезони моди» (Ukrainian Fashion Week), це жовтень 1997-го року. Мода перестала бути видовищем, вона перестала бути хобі митців або якоюсь справою вихідного дня, і стала професією. Тобто мода утвердилася як корпорація. Людина, яка бере участь у показі, має створити колекцію не менше ніж із 30 одиниць, двічі на рік. Тобто з’явились певні вимоги.

Фото: Богдан Пошивайло, надане Мистецьким Арсеналом

Новий етап почався, коли себе публічно презентувала нова генерація українських дизайнерів. Тобто вони фізично виросли, встигли до того часу вирости. Їхні уподобання і естетичні смаки були іншими, ніж у «батьків». До цього була доба важкого українського гламуру, а вони були антигламурними, альтернативними і вони потребували свого майданчика. Він був створений у 2010-му — це тиждень моди Kyiv Fashion Days, так він тоді називався. І про себе тоді заявили Лілія Літковська, Маша Рева, Саша Каневський та інші.