Як здивувати кавою — Бізнес-план

Watch on YouTube

Один українець в середньому випиває не вдома понад 100 чашок кави на рік. Найпопулярніший кавовий напій — американо, на другому місці — лате, третє ділять між собою капучино та еспресо.

Тут видобувають каву

«Львівська копальня кави» — це кав'ярня, де руйнують стереотипи та створюють легенди. Виявляється, каву видобувають у шахті. Щодня тут шикуються черги відвідувачів, щоб побачити це на власні очі.

Оригінальну концепцію закладу придумав підприємець Юрко Назарук. Раніше він працював у мистецькому об'єднанні «Дзиґа» і очолював «Львівську газету». Тепер разом із двома партнерами Андрієм Худо та Дмитром Герасимовим є власником мережі креативних ресторанів і проектів «!FEST», до якої входить і «Львівська копальня кави». Для її відкриття у 2011 році знадобилося 500 тисяч доларів за тогочасним курсом. На окупність проекту пішло 3 роки. Заклад розрахований на 350 гостей і займає площу в 600 м².

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Щоб відкрити «Криївку» ми позакладали квартири» — львівський бізнесмен Юрко Назарук

Особливі зерна

Сьогодні у «Львівській копальні» смажать каву для всієї мережі закладів «!FEST», а це — 80 тонн на рік. І якщо спершу зелене зерно купували в постачальників, сьогодні партнери імпортують продукт безпосередньо від фермерів.

«Ми вже дійшли до того, що можемо напряму у фермера з Центральної Америки чи Колумбії купити каву, привезти її сюди і обсмажувати на місці», — розповідає Юрко.

Водночас висока конкуренція на ринку мотивує піднімати і саму культуру споживання напою. У закладі популяризують speciality каву. На відміну від комерційної, яка виробляється великими міжнародними брендами на обсмажувальних заводах, цей сорт кави готується зі свіжообсмажених зерен високоякісної арабіки. Вона має особливий аромат і смак. Усі ягоди визрілі, без дефектів, правильно висушені та відкалібровані.

У Києві теж є особливі кав'ярні, хоча й без кавових шахт.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Магазин-кафе: як з любов'ю продати квіти — Бізнес-план

Точка відправлення

Затишна кав'ярня на Подолі зачаровує атмосферою в перші ж миті. Пристрасть власників до подорожей відчувається в кожній деталі інтер'єру. Карта світу на стіні, безліч глобусів на полицях і підвіконнях та величезне табло-меню — прямісінько як в аеропорту. Та й назва — First Point — говорить сама за себе.

Цей креативний простір створила подружня пара Ольги Кустенко та Юрія Бездітного. Для того, щоб осягнути всі тонкощі роботи кав'ярні і засвоїти нюанси приготування кави, Юрій пройшов курси навчання бариста і сам на півроку став за барну стійку.

«Це було необхідно, щоб зрозуміти всі процеси приготування кави зсередини і навчитися спілкування з гостем. Тобто знати, що він хоче. Для формування бізнесу важливо отримувати перші відгуки. Це підштовхувало нас іти вперед і покращувати сервіс», — каже він.

Кава замість автомобілів

Раніше Юрій 10 років пропрацював в автобізнесі. Коли ж у 2013-му в цій галузі настала криза, замість автомобілів почав продавати каву. До таких змін його підштовхнула дружина.

Ольга разом зі своєю сестрою вже понад 10 років займаються освітнім проектом «Просто клас». Ідея кав'ярні народилася з необхідності створити офіс для проекту. Спершу хотіли зробити відкритий простір зі смачною кавою, де можна отримати консультації чи дізнатися більше про «Просто клас».

Локацією для закладу став колишній магазин одягу. Причому приміщення дісталося в дуже занедбаному стані.

«Довелося робити все: підлогу, стіни, стелю, вентиляцію, електрику, сантехніку. Тут на одній зі стін просто була дірка на вулицю», — згадує Ольга.

Місце ризику

Відкривши First Point на тоді ще нелюдній вулиці, подружжя свідомо пішло на ризик. Довелося завойовувати увагу відвідувачів. Проте, завдяки індивідуальному підходу до кожного, кав'ярня швидко отримала постійну аудиторію.

Сьогодні в закладі на 65 м² розміщені 40 місць.

На запуск кав’ярні знадобилося близько 40 тисяч доларів:

  • оренда приміщення (перші 3 місяці) — 8%
  • обладнання — 20%
  • ремонт, меблі, декор — 69%
  • вивіски, відеоспостереження, проектор — 3%

«Ми окупили витрати раніше того часу, який собі встановлювали. Планували зробити це за 3 роки, а вийшло трохи більше ніж за 2. Не було жодного збиткового місяця. Навіть на початку. Правильний підхід до витрат, списань, закупівель кави, продуктів — усе це запорука успіху і хорошого фінансового результату», — розповідає Ольга.

Зароблені кошти підприємці реінвестують в обладнання.

Поради з досвіду

Сьогодні, озираючись на пройдений шлях, Юрій сформулював для себе три чіткі правила, які можуть бути слушною порадою для новачків:

  • Розділяти бізнес і хобі. Багато закладів відкриваються як хобі і мають короткий життєвий цикл. Потрібно однозначно зрозуміти — це твоє чи ні.
  • Чіткий фінансовий розрахунок. Якщо не розбираєшся в цифрах, не починай бізнес.
  • Зрозумій, для кого і навіщо ти це робиш. Якщо ти не знаєш свого гостя і не маєш кінцевої мети — дивися перше правило.

Новий формат

У найближчому майбутньому партнери хочуть відкрити ще один заклад, однак тепер іншого формату. Ольга ділиться планами:

«Ми розуміємо, що не зможемо і не хочемо повторити те, що вийшло у First Point. Нехай він залишиться таким унікальним, надихаючим, самобутнім. Ми хочемо попрацювати з кухнею, зробити кондитерський цех».

«Це має бути швидко. Сьогодні люди дуже цінують свій час, хоч і достатньо уваги приділяють каві. Ми також поважаємо їхній час. Тому хочемо зробити формат швидкої подачі кави і легкого перекусу», — каже Юрій.

ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН

«Бізнес-план» — спільний проект Громадського й каналу «Настоящее время» про малий і середній бізнес в Україні.