Міністерство юстиції України розробило два законопроєкти, ухвалення яких забезпечить запровадження в країні класичного суду присяжних. Їх нещодавно зареєстрували в Кабінеті міністрів.

Про це розповів заступник міністра юстиції Олександр Банчук.

Він зауважив, що хоч у Конституції України передбачена можливість участі народу у здійсненні правосуддя через присяжних, принцип їхньої роботи в нашій країні досі спирається на радянську практику. Для формального виконання цієї норми Конституції суд народних засідателів у 2012 році перейменували на суд присяжних, але фактично цей інститут не є судом присяжних у класичному розумінні.

«Положення Конституції в частині суду присяжних необхідно повністю реалізувати. Недостатньо лише перейменувати суд народних засідателів на суд присяжних. Необхідно чітко розділити встановлення судом присяжних питання винуватості-невинуватості та ухвалення юридичних рішень професійним суддею», — пояснив Банчук.

Голова правління Центру громадянських свобод Олександра Матвійчук додала, що запровадження суду присяжних є важливою гарантією права на справедливий суд для кожної людини в Україні. 

«Сьогодні українські суди — лідери антирейтингу недовіри серед громадян. Дослідження свідчать, що люди наскільки розчаровані судовою системою, що коли їхні права порушують вони схильні захищатися не через суд, а за допомогою впливових родичів чи друзів. Запровадження реального суду присяжних змінить судовий процес зсередини та дозволить зміцнити довіру населення», — зазначила Матвійчук.

Як розповів заступник міністра юстиції, один із розроблених законопроєктів передбачає внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо формування списку присяжних. Другий передбачає внесення змін до Кримінального процесуального кодексу та до закону про Державний реєстр виборців. 

Ці законопроєкти покликані забезпечити незалежність присяжних від головуючого судді на законодавчому рівні, що дозволить підвищити якість та ефективність роботи органів досудового розслідування та посилити змагальність сторін у процесі.

«Ми запропонували механізми й готові до компромісів, консультацій і доповнень відповідних законопроектів. Сподіваємося, що вдасться реалізувати положення Конституції в частині суду присяжних ... Сподіваємося, що вже цього року запропоновані зміни будуть схвалені парламентом та набудуть чинності у 2021 році», — додав Банчук.

Голова парламентського комітету з питань правової політики Андрій Костін також визнав, що те, що ми маємо зараз, — це не суд присяжних, і його потрібно трансформувати.

Відповідно до законопроєкту, суд присяжних здійснюватиме колегія із 7 присяжних. Суд присяжних засідатиме окремо і ухвалюватиме не вирок, а вердикт. Для цього присяжні мають відповісти на такі питання: чи була подія злочином та чи винен підсудний у вчиненні злочину.

Присяжних пропонують набирати за списками виборців. Такий механізм буде означати фактично не право громадянина бути присяжним, а обов’язок. Водночас завдання держави полягає у тому, щоб створити умови аби обов’язок бути достатньо почесним, а за його виконання люди отримували компенсацію.

На сьогодні перелік присяжних затверджують місцеві ради за згодою самих громадян, які захотіли стати присяжними. Саме з цієї причини в Україні бракує присяжних. За такого порядку вони невмотивовані, що призводило до відкладання і зриву судових процесів.

Поділитись:
spilnokosht desktopspilnokosht mobile