ENRU
BBC

На лінії розмежування: чи допомогли гроші ЄС вкоротити черги?

3,5 мільйони гривень дав Європейський Союз, щоб полегшити життя українцям, які перетинають лінію розмежування на Донбасі, а це – близько півмільйона людей на місяць. На ці гроші Агенція ООН у справах біженців облаштувала додаткові пункти паспортного контролю на трьох КПВВ у Донецькій області. Тепер замість чотирьох прикордонників, паспорти перевірятимуть десятеро як на в’їзді, так і на виїзді.

КПВВ «Майорськ» під Горлівкою працює у підсиленому режимі вже третій тиждень. Чи полегшало людям у чергах – з’ясовували журналісти Громадського.

Обережно, рекорд!

Близько 9-ї ранку ми приїжджаємо на пункт «Майорськ». Це, фактично, околиця Горлівки. До війни тут був великий авторинок, зараз – майже передова, контрольована українськими військами. Людей на КПВВ починають пропускати з 7-ї ранку, але ті, хто їде машиною, займають чергу вже з 5-ї. Що раніше приїхав, то менша черга, а отже, більші шанси проїхати швидко.

Черга на КПВВ «Майорськ» screenshot з відео

Ті, хто їде машиною, займають чергу вже з 5-ї ранку screenshot з відео

Люди з т.з. «ДНР» та «ЛНР» постійно їздять на підконтрольну територію – за ліками, харчами, пенсіями, просто провідати родичів. У березні прикордонники зафіксували рекорд – лінію розмежування перетнули майже мільйон українців. Пенсіонери масово виїжджали, щоб пройти перевірку та не втратити українську пенсію.

Контрольно-пропускний пункт зустрічає табличками «Обережно, міни» та купами сміття на узбіччях. За прибирання території, між іншим, відповідальна місцева влада. Натомість біля пункту пропуску відкрито платну автостоянку. На вулиці прохолодно, тож люди сидять в машинах. Черга поволі просувається.

screenshot з відео

Літня подружня пара щойно повернулася у хвіст черги – попри інвалідність чоловіка, прикордонники не дозволили їм пройти контроль у пільговій черзі.

— Він інвалід першої групи. Минулого разу ми тут ночували. «Памперс» повний, помитися ніде, — обурюється Тетяна.

Люди з інвалідністю проходять контроль у загальній черзі screenshot з відео

Вони з чоловіком Олександром живуть на території, контрольованій т.з. «ЛНР». Перетинають лінію часто – щомісяця їздять до родичів. Олександр має інвалідність першої групи, пересуваються на візку.

Подружжя три години чекало в черзі до зони паспортного контролю. Ще 30 хвилин вони витратили на перевірку документів та автомобіля. Потім – півтори години очікування на блокпосту т.з. «ДНР». Лише близько 5-ї вечора Тетяна та Олександр дісталися дому в Луганській області. Вся дорога зайняла 8 годин, але цього разу не довелося ночувати в машині.

Дехто ночує в машині в очікуванні своєї черги screenshot з відео

Паспортний контроль на КПВВ починає працювати з 7-ї ранку screenshot з відео

Автобус до «нуля»

Для автомобілістів на КПВВ «Майорськ» нічого не змінилося. Пропускну здатність збільшено тільки для пішої черги – людей, які приїжджають на КПВВ автобусом, а далі йдуть пішки. Для них замість 4-х віконець перевірки документів тепер працює 10 в обох напрямках.

Зона паспортного контролю для пішоходів з усіх боків огороджена парканом кольорів українського прапора та металевою сіткою. Під ногами – крупне необтесане каміння. Ходити по ньому важко, особливо з торбами, а тут всі завжди з ними.

Під ногами велике необтесане каміння, ходити по якому важко screenshot з відео

Під навісом, який захищає від дощу, — штовханина і суперечки. Люди рухаються хаотично, не розуміють, в яку з черг стати і де вони починаються.

— Хто крайній на автобус? Хто на автобус?! – кричить жіночка, яка щойно пройшла паспортний контроль і пробивається крізь натовп назад, щоб зайняти ще одну чергу. 

Люди плутають в яку з черг стати і де вони починаються screenshot з відео

Щоб перетнути лінію розмежування, пішоходам справді треба вистояти у двох різних чергах. Спочатку — на паспортний контроль. Тут очікування, за словами людей, триває від однієї до трьох годин. Потім — черга на автобус до так званого «нуля» — останнього українського блокпосту. Швидкість руху цієї черги залежить від автобусів, яких, як з’ясувалося, бракує.

Прикордонники не регулюють черги, через що люди, розгублені та роздратовані, постійно сперечаються і кричать одне на одного.

Випускають за межі КПВВ по одному і тільки, коли під’їжджає маршрутка. На виході кожен віддає прикордоннику талончик про те, що вже пройшов паспортний контроль, та сідає в автобус.

Випускають за межі КПВВ по одному і тільки, коли під’їжджає маршрутка screenshot з відео

— Їздимо цілий день, до закриття КПВВ, – каже нам водій маршрутки, яка щойно під’їхала. Вона довезе людей від «Майорська» до «нуля». Тут працює лише один перевізник – Краматорське приватне автотранспортне підприємство, яке пустило на маршрут три мікроавтобуси. Вартість проїзду за один кілометр – 5 гривень. Стільки ж в середньому коштує проїзд у столичних маршрутках на значно більші відстані.

Прикордонники перевіряють талончик у тих, хто вже пройшов паспортний контроль, і тільки тоді дозволяють сісти в автобус screenshot з відео

Монополія без черги

Автобусне сполучення – відповідальність Донецької військово-цивільної адміністрації. Ще у жовтні 2016 року під час відкриття КПВВ «Майорськ» її очільник Павло Жебрівський пообіцяв забезпечити людей автобусами до «нуля».

«Ми оголошуємо конкурс для перевізників. Має бути здорова конкуренція і нормальні ціни. Одна з умов конкурсу, — щоб вартість проїзду між «нульовим» блокпостом і КПВВ – а це орієнтовно 1200 м – була не більше 1 гривні», — написав він у Facebook.

Минуло півроку, а конкуренції не видно. Спочатку прес-секретар Жебрівського запевняв нас, що за автобуси відповідальні прикордонники. Потім – що місцева влада. А наше питання про те, чи вистачає автобусів на КПВВ, прес-секретар назвав «дивним» та запевнив — у випадку великих черг перевізник може надавати два додаткових автобуси. Це рішення він ухвалює на власний розсуд. Та чи потрібно це монополісту, який не маєш конкурентів?

За оцінками Агенції ООН у справах біженців, пішохідна черга справді рухається швидше після збільшення кількості прикордонників на паспортному контролі. Наприклад, моніторинг на КПВВ «Новотроїцьке» показав, що час проходження контролю автобусом з 40 пасажирами тепер становить 35 — 40 хвилин. Проте навряд люди відчують на собі це покращення, допоки обласна влада не вирішить питання автобусного забезпечення на контрольно-пропускних пунктах.

screenshot з відео

Підписуйтесь на наш канал в Telegram