Приватна армія чи фантомний біль? Чому Зеленський хоче відібрати в Монастирського Нацгвардію

Її називали ледь не «армією Авакова». І ще у 2019-му намагалися перепідпорядкувати Зеленському — «бо раптом Майдан».
Два роки тому Національна гвардія стала причиною серйозного конфлікту між Аваковим і Зеленським. Тоді міністр погрожував звільненням, якщо нацгвардійців приберуть із-під його впливу. Зрештою, дві найвпливовіші особи влади домовилися залишити усе як було.
Ця домовленість «обнулилася» разом із відставкою Авакова. Уже наступного дня знову пролунало: «Нацгвардію треба відібрати у МВС». І водночас наступник Авакова висловив позицію, яка суперечить поглядам Банкової.
Під час виступу в парламенті за пів години до свого призначення Денис Монастирський двома реченнями пояснив, чому Нацгвардія перебуває у підпорядкуванні МВС. На це пояснення мало хто звернув увагу. Але в команді президента заяву Монастирського точно помітили. І вже за кілька годин голова фракції «Слуга Народу» Давид Арахамія озвучив плани відділення Нацгвардії від МВС.
Чи призведе це різнобачення до нового конфлікту між Офісом президента й міністром? Чи наважиться Монастирський піти проти волі Зеленського? І хто ж насправді керуватиме 50-тисячним військовим формуванням? У цьому розбиралося hromadske.

Як здивував новий міністр «слуг»
«Я з команди президента». З таких слів 16 липня почав свою промову в парламенті Денис Монастирський. Наступні 10 хвилин він окреслював свої пріоритети в разі затвердження його очільником МВС.
Під час цього виступу Монастирського кілька разів переривали оплесками. Але деякі речення «слуги» сприйняли зі здивуванням. А саме — заяву про Нацгвардію.
«Нацгвардія… на рівні з поліцією бере участь в охороні громадського порядку та забезпеченні публічної безпеки. Саме тому міністр внутрішніх справ координує спільні зусилля поліції та Нацгвардії для забезпечення спільного спокою та безпеки», — заявив Монастирський перед затвердженням його на посаді міністра.
Згодом він повторив цю тезу вже під час представлення особовому складу міністерства. У залі був присутній і Володимир Зеленський. Проте президент публічно не відреагував на таку позицію Монастирського.
Замість Зеленського це зробив голова фракції «Слуга Народу» Давид Арахамія. Того ж дня він з'явився у студії телеканалу Ріната Ахметова «Україна 24» і поділився планами відділити кілька органів від МВС.
«МВС — це велика структура. Як керівна коаліція ми маємо план: такі великі міністерства треба розбивати на декілька інстанцій. Нацгвардія має бути роз'єднана з Нацполіцією, і прикордонна служба також», — заявив Арахамія.
Тоді здивувалися вже в МВС.
«Нам незрозуміло, на чому вона (заява Арахамії — ред.) ґрунтується. Може, Арахамія знає щось, чого не знаємо ми», — сказав у розмові з hromadske один із керівників міністерства. Схоже на те, що перед призначенням Монастирського з ним не погодили важливі нюанси щодо його роботи.
На тому ж ефірі Арахамія розповів, що Монастирський на місяць зникне з інформаційного поля. І лише потім презентує своє бачення змін у міністерстві.

Що таке Нацгвардія і чому вона усім потрібна?
В Офісі президента hromadske підтвердили, що існує загальне бачення: Нацгвардію потрібно вивести зі структури МВС. А за інформацією наших джерел у фракції «Слуга Народу», команда президента може повернутися до старого законопроєкту №1007, яким Нацгвардію виводять з-під упливу МВС. Це документ, який Зеленський вніс до Верховної Ради першого ж дня роботи новообраних депутатів — 29 серпня 2019 року.
Нині за законом Нацгвардія є військовим формуванням із правоохоронними функціями та входить до структури МВС. Саме вона відповідає за припинення масових заворушень, водночас ще й координує в такому разі роботу всіх правоохоронних органів. Командувач Нацгвардії призначається президентом за поданням міністра внутрішніх справ. Але військово-політичне й адміністративне керівництво здійснює винятково міністр.
І ось роль міністра у законі пропонували прибрати. У 2019-му це називали «реформою» і пояснювали, що Нацгвардія як військове формування належить не до галузі внутрішніх справ, а до сфери національної безпеки та оборони. Відповідно, і керувати повинен не міністр, а президент.
А втім, через рік уже колишній керівник Офісу президента Андрій Богдан в інтерв’ю «Українській правді» назвав іншу версію.
«Я говорив: "Володимире Олександровичу, а раптом Майдан? А хто нас захищати буде? УДО? Дві тисячі людей. Чи хто?"», — розповів Богдан УП.
Водночас Богдан згадував події 2007 року. Тоді в країні сталася гостра політична криза. Президент Віктор Ющенко оголосив про розпуск Верховної Ради, а урядово-парламентська коаліція на чолі з Віктором Януковичем відмовлялася підкоритися цьому рішенню.
Дійшло до штурму Генпрокуратури підрозділом «Беркут», яким керував особисто міністр внутрішніх справ Василь Цушко. І саме в період тієї кризи Ющенко підпорядкував собі Внутрішні війська, які згодом перетворилися на Нацгвардію.

Монастирський проти президента?
Якщо у 2019-му на Банковій остерігалися гри міністра Авакова, то нині бажання відокремити Нацгвардію викликає в МВС здивування.
«Коли був Аваков, логіка була така: давайте ми його послабимо, заберемо у нього Нацгвардію. Сьогодні в Авакова немає влади. Відповідно, це безглуздо у своїй суті. Міністр від президента, від партії “Слуга Народу”. Навіщо розпорошувати повноваження і відповідальність за громадську безпеку?» — запитує один із керівників міністерства у розмові з hromadske.
Раніше Дениса Монастирського вважали «людиною Авакова». Під час його призначення ми вже писали, що така оцінка нині є хибною.
Хоча у 2019-му в питанні Нацгвардії він виявився саме на боці тодішнього глави МВС.
Тоді президентський законопроєкт оперативно опрацювали три комітети: бюджетний, інтеграції з ЄС та правовий. Останній на чолі з Іриною Венедіктовою дійшов висновку, що ініціатива Зеленського не суперечить Конституції. І це вже після висновку науково-експертного управління Верховної Ради, що Основний Закон не наділяє президента повноваженнями керівництва у сфері охорони громадського порядку та громадської безпеки.
А от Монастирський як голова правоохоронного комітету законопроєкт Зеленського загальмував. Ба більше, на Погоджувальній раді 16 вересня 2019-го Монастирський просив зняти його з розгляду, бо документ нібито ще перебував на розгляді у комітеті.
«Законопроєкт навіть не виносили на комітет. І під час його проведення Монастирський не пояснював, що із законопроєктом», — згадує перший заступник голови комітету Андрій Осадчук.
Восени 2019-го Монастирський публічно висловив свою позицію щодо цього документа. Спочатку казав про актуальність перезапуску та поліпшення Нацгвардії: «Там не повинно бути класичних важких військових формувань. Вона радше виконує повноваження правоохоронного органу. На цьому етапі можна говорити про підпорядкування Кабміну, тоді буде досягнута координація».
Себто тоді політик мав протилежні з Офісом президента погляди на законопроєкт Зеленського.
А в ефірі hromadske Монастирський зауважував, що більшість законопроєктів обговорювали командою, а з 1007-им узагалі не були ознайомлені. І додавав, що депутати вирішили «глибоко розібратися» щодо цього документа, оскільки «баланс серед правоохоронних органів дуже важливий».
Здавалося, що той законопроєкт після домовленості Зеленського-Авакова поховали. Але в лютому 2021-го документ включили до порядку денного Ради. Тобто цього року вже готові були повернутися до його розгляду. Що може й відбутися восени.
Як тепер поведеться Монастирський уже на посаді міністра? Чи буде й далі наполягати, що Нацгвардія — правоохоронна структура і має бути в системі МВС?
У фракції «Слуга Народу» нам пояснюють, що в міністра дуже вузький простір для маневрування. На відміну від Авакова, Монастирський не має суттєвого впливу на Раду. Та й від президента він залежить значно більше, ніж попередник.
«Якщо буде рішення президента, то Монастирський виконуватиме», — коротко підсумовує у розмові з hromadske один із керівників МВС.
hromadske створювалося під час буремних подій 2013-2014 років. Тоді ми всі побачили, до чого може призвести непублічне керування силовими структурами. Тому ми хочемо, щоб українська влада не повторювала помилок, які можуть призвести до трагічних наслідків. Якщо ви підтримуєте наші прагнення — долучайтеся до кола друзів hromadske. Разом ми можемо впливати на владу та змінювати країну.

«Фантомний біль» Зеленського
Різні співрозмовники hromadske припускають, що в разі бажання президента підпорядкувати собі Нацгвардію міністр погодиться без конфліктних ситуацій. Але проблеми можуть виникнути згодом.
«Зеленський хоче мати власну армію? Воно, може, і не так погано з погляду державних балансів. Але зважаючи на якість цієї команди (на Банковій — ред.) — це ризикована ідея», — каже один із депутатів «Слуги Народу».
Більш категоричний журналіст Юрій Бутусов. Він звертає увагу на структури, які нині перебувають у вертикалі президента — СБУ, ДСО, СЗР, ЗСУ.
«Я нічого хорошого в цьому управлінні не бачу. Це ручне управління, абсолютно неефективне і позбавлене контролю», — каже журналіст.
Бутусов вважає, що на Банковій досі залишається побоювання «бунту». І насамперед остерігаються поведінки під час можливих масових протестів полку «Азов», який входить до структури Нацгвардії.
Журналіст називає ці страхи «фантомним болем». І запевняє, що «Азов» нині — не якесь громадське формування з упливом Авакова, а регулярна частина з вищою за інші складові Нацгвардії дисципліною.
Також Бутусов нарікає, що в разі підпорядкування Нацгвардії президенту в Зеленського просто не буде часу займатися оперативним управлінням цієї структури.
«Те, що вона була в МВС — непогано за логікою. Заберіть звідти певні функції, передайте в інші відомства — це буде розумний державний крок. Але просто брати 50-тисячну Нацгвардію і засовувати під Офіс президента — це просто божевілля», — підсумовує Бутусов.
Схожу позицію озвучує й Осадчук із правоохоронного комітету Верховної Ради: «Президент не буде керувати Нацгвардією. Він це комусь делегує. Зрештою невідомо хто і як буде керувати одним із ключових силових органів у країні, що неприйнятно».
Тут варто нагадати, що безпосереднього керівника Нацгвардії і зараз призначає президент. Ще у червні 2019-го Зеленський скористався своїм правом і призначив Миколу Балана. Але співрозмовники hromadske більше остерігаються непублічного впливу на Нацгвардію в разі підпорядкування її президентові.
«Міністр внутрішніх справ — член Кабміну та РНБО. Тобто він є особою публічної політики, має звітувати перед президентом, парламентом, прем’єром. Якщо все це розділяти, виникає питання: хто і як буде координувати Нацгвардію?» — запитує один із керівників МВС.
Майже усі наші співрозмовники вказують на заступника керівника Офісу президента Олега Татарова як на можливого майбутнього «тіньового керівника» Нацгвардії. Нині на Банковій саме він координує силові структури.
Звільнити Татарова з Офісу вимагали через механізм публічних петицій. Вона набрала необхідну кількість підписів, але Зеленський відповів, що не має таких повноважень. І взагалі питання відставки Татарова — не до нього, а до керівника Офісу Андрія Єрмака.
І ось тут виникає головне запитання: чому Зеленський не може довірити Нацгвардію своєму міністрові Монастирському, а готовий довірити Татарову, якого сам навіть звільнити не може? Жоден зі співрозмовників hromadske відповіді Зеленського на це питання не знає.
- Поділитися: