«Приховані скарби підземелля»: Куди зникають мільйони київського метрополітену
Влада Києва нещодавно збільшила вартість проїзду в метро. Тепер одна поїздка коштує п’ять гривень, але чиновники нарікають — нинішні доходи столичної підземки не покривають усіх її витрат, а тарифи треба було піднятивзагалі до восьми. Утім, Слідство.Інфо дізналося, що київський метрополітен має джерела прибутку.Але кошти йдуть зовсім не на потреби метро, ав кишені сумнівних посередників.
Влада Києва нещодавно збільшила вартість проїзду в метро. Тепер одна поїздка коштує п’ять гривень, але чиновники нарікають — нинішні доходи столичної підземки не покривають усіх її витрат, а тарифи треба було підняти взагалі до восьми.
Утім, Слідство.Інфо дізналося, що київський метрополітен має джерела прибутку. Але кошти йдуть зовсім не на потреби метро, а в кишені сумнівних посередників. Якби цей потік направити в каси підземки, хтозна, можливо взагалі не довелося б піднімати тарифи.
Щодня рекламу в метро бачать півтора мільйона пасажирів. Проте, левову частку прибутків від неї отримує не метрополітен, а приватні компанії. Найбільші з них контролюють родичі впливового народного депутата від партії влади.
Одна рекламна наліпка на вході до станції коштує близько 250 гривень на місяць. Тисяча обклеєних дверей на рік — це вже три мільйони. Додайте лайтбокси на ескалаторах, наліпки на платформах, переходах, вікнах та дверях вагонів. Непогано, чи не так?
Після підвищення ціни на проїзд до п’яти гривень, «Слідство.Інфо» вирішило розібратися, чому комунальне підприємство не заробляє на рекламі, яка оточує пасажира метро буквально скрізь.
«Пасажир платить лише за те, щоби люди, які працюють на підприємстві, отримували зарплати. І щоби метрополітен міг заплатити за комунальні послуги — за електроенергію насамперед. За розрахунками на цей рік лише собівартість проїзду, за винятком інновацій — 5 гривень 40 копійок», — радниця начальника Київського метрополітену Наталія Макогон нарікає — новий тариф не покриває ні на ремонту, ні будівництва нових станцій.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Дешева підземка: чому подорожчав проїзд у столичному метро
Ми уточнюємо, як додатково може заробляти метрополітен?
— Узагалі, всі непрофільні доходи, які має метрополітен — на рівні майже 1% від загальних.
— У вас дуже багато реклами?
— Рекламою в місті займається «Київреклама». Метрополітен отримує 0 гривень 0 копійок.
Щоби з’ясувати, скільки ж приносить реклама в метро, ми звернулися до комунального підприємства, яке фактично адмініструє віддані в оренду 21 тисячу квадратних метрів рекламних площ. Обов’язки директора «Київреклами» нині виконує Олександр Смирнов:
«Київреклама» відпрацьовує, щоби не було заборгованості, слідкує, щоби вчасно надавалися рахунки. Після надходження всі кошти одразу направляються до бюджету міста. За повний 2016-й рік за розміщення реклами в метрополітені Київ отримав 21 мільйон гривень».
Не надто вражають доходи від реклами і за попередні роки —приміром, 2015-й приніс трохи більше 19 мільйонів гривень.
Олександр Пліва — головний експерт групи Реанімаційний пакет реформ-Київ. Він спеціаліст у сфері реклами. З 2015-го року разом з колегами досліджує найкорумпованіші сфери економіки міста. Однією з таких є реклама, зокрема, у підземці. Експерти мають пояснення такого низького доходу на такому прибутковому напрямку:
«Якщо хочете розмістити рекламу в метрополітені, доведеться або отримати технічні умови та спроектувати конструкцію, погодити та отримати відповідні документи. Або скористатися послугами тих, хто вже зробив це раніше, —пояснює Пліва. — Насправді ж, у більшості випадків виявляється, що місця для розміщення реклами вже зайняті, тому безпосередньо розповсюджувач реклами змушений користуватися послугами фактично посередників».
Система побудована таким чином, що посередники розраховуються за оренду рекламних площ за тарифами, які не змінювалися чотири роки поспіль:
«За цей час вартість проїзду зросла більше ніж удвічі. А вартість використання нашого спільного майна для певного переліку суб’єктів господарювання не зросла ні на копійку. Іншими словами, використовується бездіяльність влади, яка не підвищує тариф до ринкових умов. Хтось отримує надприбутки, тому що купується право використання власності за копійки, а продається за ринковими цінами», — розповідаєОлександр Пліва.
З експертами погоджується і тимчасовий очільник «Київреклами» Олександр Смирнов:
«Здоровий глузд підказує, що тарифи занизькі. Ринкові розцінки можете перевірити, зайшовши на сайт до операторів. Наприклад, візьмемо рекламу на вході до станції. Рекламне агентство пропонує клієнту пакет із 707 таких наліпок за 180 тисяч гривень на місяць. Підрахувати, скільки грошей сплатить до бюджету посередник за цей самий пакет послуг, допоможе проста формула: площу рекламної наліпки, — у нашому випадку це 50 на 75 сантиметрів, —множимо на кількість — 707 штук, і базовий тариф у 100 гривень. Виходить трохи більше 26 із половиною тисяч гривень — майже вшестеро менше ціни в оголошенні».
Отже, посередник залишає собі понад 80 відсотків усіх грошей, що потенційно може принести реклама в метро. Лише невелика частина потрапляє в міський бюджет. То хто ж заробляє в таких обсягах на столичній підземці? Ті, хто орендує рекламну площу за тарифами, що роками залишаються незмінними. Наразі таких посередників 23.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Зупинка на вимогу»: як навколо міського транспорту Києва не вщухають корупційні скандали
«Слідство.Інфо» з’ясувало, що більшість найприбутковіших рекламних площ монополізували компанії, чиї власники тісно пов’язані з народним депутатом від блоку Петра Порошенка.
Наприклад, більше двох тисяч квадратних метрів скляних поверхонь вагонів орендує компанія «Центр медіагруп».
Її власники — Іван Березенко та Павло Матвієнко. Перший — батько нардепа від БПП Сергія Березенка, який раніше був депутатом Київради від блоку Леоніда Чернівецького.
Інший співвласник фірми — двоюрідний брат Березенка (до речі, за повідомленням реєстру електронних декларацій, у травні цього року Павло Матвієнко презентував Березенку годинник ROLEX вартістю 469 тисяч 610 гривень). Керівниця «Центр Медіагруп» Вікторія Колєснік зазначена директором іще однієї рекламної компанії — «Космос медіа груп», яка також має рекламні площі в метро.
Хто ж допомагає близьким до влади компаніям отримувати мільйонні прибутки?
«Власником комунального майна є громада. У громади є представники — це Київська міська рада. Іншими словами, принаймні депутатський контроль за цим процесом мав би здійснюватися. Є профільна комісія, яка опікується і рекламою, і транспортом одночасно. Логічно, що ці питання мали б обговорюватися на цій комісії та ініціюватися певні рішення», — зауважує експерт РПР-Київ Олександр Пліва.
Голова депутатської комісії — 33-річний Олексій Окопний. З 2014-го він представляє фракцію Блоку Петра Порошенка в Київраді. До початку депутатської кар’єри Окопний два роки поспіль працював у громадській приймальні Сергія Березенка.
Чи не зв’язки монополістів рекламного ринку з впливовими чиновниками не дають тарифам наблизитися до ринкових? «Слідство.Інфо» намагалося поставити ці питання Окопному. Просили про зустріч через його помічницю. Але зустріч так і не відбулася. Помічниця послалася на відсутність депутата в Києві.
Ми спробували додзвонитися до Окопного, а відтак зв’язатися через соціальну мережу. Попри те, що наші повідомлення з проханням прокоментувати питання переглянули, на відповідь чекаємо й досі.
Про тісну співпрацю між головою комісії Окопним та компаніями-посередниками, які тримають рекламні площі в метро, кажуть іще кілька фактів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Чорні» перевізники Чорного Моря: як нелегальні транспортники розправляються з конкурентами та активістами
Донедавна номер телефону компанії Окопного «Українська муза» збігався з контактами рекламного агентства, яке також має договори на рекламу в метро і зв’язок із народним депутатом від БПП — «Київ медіа ресурс». Проте, після розслідування наших колег про рекламний бізнес в аеропорту «Бориспіль», який також пов’язаний із Сергієм Березенком — телефон вимкнений.
Крім того, другим співзасновником «Української музи» Окопного значиться «Благодійний фонд імені Андрія Штогаренка». Керівник і підписант документів фонду — Віталій Колєснік. Він же — засновник компанії «Неон-проект», яка теж орендує площі під рекламу в метро. Поза тим, Віталій Колєснік керує двома компаніям Івана Березенка — «Науково-технічний центр «Аквакультура» та «Гринитон сервіс».
Базові тарифи, за якими комунальне майно передається для розміщення реклами, можуть змінити та затвердити в Київській міській державній адміністрації.
Як повідомляло агентство UNN, у грудні 2014-го року голова КМДА Віталій Кличко обіцяв через суд розірвати чинні контракти на дешеву рекламу в метро. Натомість, договори за старими тарифами досі чинні. Ба більше, із 2015-го року підписано ще шість угод.
Збільшити дохід бюджету від реклами в метро, як зауважують експерти, могли б і конкурсні процедури визначення ринкової вартості оренди площ. Але з 2015-го року провели тільки один такий конкурс.
Проте цієї осені «Київреклама» обіцяє підготувати нові правила для розміщення реклами в метро. Серед іншого переглядатимуть і підвищення тарифів на розміщення реклами для посередників.
Таким чином громадськість зможе дізнатися, чиї інтереси насправді захищає київська влада — мільйонів пасажирів столичної підземки чи рекламних посередників. За якими стоять їхні родичі, колеги і друзі.
/Марія Землянська, бюро «Свідомо» для «Слідства.Інфо»
Підписуйтесь на наш канал в Telegram
- Поділитися: