Швидкі гроші замість сталого розвитку. Чому монетизація пільг на проїзд лише погіршить систему громадського транспорту

Швидкі гроші замість сталого розвитку. Чому монетизація пільг на проїзд лише погіршить систему громадського транспорту
hromadske

Віталій Кличко звернувся до прем’єра та голови Верховної Ради з проханням на державному рівні врегулювати компенсацію витрат на пільговий проїзд у міському транспорті в усій Україні.

Зокрема, міський голова Києва запропонував внести законодавчі зміни в одному з двох форматів:

  1. Монетизувати пільги — забезпечити людей із пільгових груп виплатами від держави для компенсації проїзду.
  2. Запровадити субвенції органам місцевого самоврядування — компенсувати з держбюджету витрати за проїзд пільговиків.

Ми в ГО «Пасажири Києва» переконані, що будь-яке із цих рішень не є панацеєю — оскільки лише на якийсь час продовжить уже тривалий занепад системи громадського транспорту й неефективне використання коштів місцевого та державного бюджетів.

Субвенції з державного бюджету часто критикують як інструмент і щодо інших програм — зокрема, як потенційне вікно для корупційних схем. Тому на цьому форматі ми не зупинятимемося. А от про монетизацію пільг в Україні дедалі частіше говорять як про потенційно ефективну реформу. А втім, якщо говорити про транспорт, — це не так.

Детально про це ще у 2018 році писав транспортний аналітик Дем'ян Данилюк. Він звернув увагу, що на Заході монетизації немає, а в країнах колишнього СРСР експерименти з монетизацією пільг особливих успіхів не мали.

«Монетизація — це фікція, яку не потягне українська економіка, а відтак суспільство стане ще більш розлюченим. Містам потрібно замовляти транспортну роботу в перевізників, а пільговикам потрібні гідні пенсії від держави, що дозволить скасувати пільги. Пам’ятаймо, що нічого безплатного немає, а монетизація — вигадування велосипеда в здичавілому совку», — наголошував експерт.

Він зазначає, що монетизації пільг на проїзд у громадському транспорті немає і в близьких Україні країнах: у Польщі, Чехії, Словаччині, Угорщині, Латвії, Румунії та балканських державах. Водночас експерименти з монетизацією не допомогли росії, Білорусі та Казахстану.

Тому насправді в Україні має запрацювати не монетизація, а нова система оплати за транспорт.

Якщо коротко: міста забезпечують контроль транспортної роботи комунальними чи приватними перевізниками й відповідно до цього оплачують їхню роботу. Тобто міста мають повністю взяти на себе збір та облік виторгу за проїзд, а потім розподіляти прибуток між перевізниками.

За такого підходу перевізники матимуть чіткі умови перевезень та критерії оплати за свою роботу, а отже будуть вмотивовані якісно працювати й виконувати поставлені містом цілі — зокрема, дотримуватися кількості рейсів і їхнього графіка, щоб за підсумком місяця отримати фіксовану суму коштів на кожен 1 км роботи.

Як поганий приклад такої роботи варто навести київські маршрутки. Вони їздять не за графіком і стоять по 5–10 хвилин біля станцій метро, щоб набити повний салон пасажирів для максимізації прибутку; а ще часто ламаються і загалом не є надійними. Зараз приватні перевізники не мають стимулів купувати великий рухомий склад і дотримуватись умов перевезень, оскільки залежать від зібраного за день виторгу.

Повернімося до пропозиції міського голови Києва. Ніхто з радників чи заступників не підказав Віталію Кличку, що натомість варто закликати Кабмін і парламент ухвалити директиву ЄС — яка саме б запровадила оплату за транспортну роботу в Україні. Про цю директиву київська влада мусить бути обізнана й мала б розглянути досвід країн, у яких такий підхід успішно працює. То чому ж цього не відбулося?

Ми вважаємо це черговим симптомом системної проблеми із «собівартістю громадського транспорту». Багато років нам розповідають, що вартість проїзного квитка в Києві нижче собівартості, тому й періодично порушують питання монетизації пільг. Насправді майже ніколи проїзд не коштує менше собівартості: ціна за квиток становить 30–50%, а решту компенсують із бюджету.

Роботи громадського транспорту не слід вимірювати в категорії фінансової доцільності — він завжди збитковий. Натомість треба відштовхуватися від доцільності економічної — вона полягає у вартості збереженого завдяки ефективній роботі часу, зменшенні викидів та економії на будівництві інфраструктури для автомобілів.

Тому відповідь на питання пільговиків, як і питання «собівартості» громадського транспорту — у тому, наскільки міста готові жертвувати короткостроковим фінансовим результатом на користь сталого економічного.

Київ наразі не готовий цього робити, тому й далі шукатиме способи скорочення видатків на громадський транспорт — а це переважно призводить і до зниження якості його роботи.

Автори: Олександр Гречко та Антон Гаген — співзасновники ГО «Пасажири Києва».


Це авторська колонка. Думка редакції може не збігатися з думкою авторів.