ENRU

Криворіжстрайк: чому зупинився найбільший металургійний комбінат України

488134641c0b013a8
В Україні зупинився найбільший металургійний комбінат (на фото — вид на градирні меткомбінату «АрселорМіттал Кривий Ріг», Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 17 липня 2015 року) Фото: Дмитро Альохін/УНІАН
У четвер 17 травня прес-служба найбільшого в країні металургійного комбінату «АрселорМіттал Кривий Ріг», також відомого як «Криворіжсталь», повідомила про зупинку підприємства. У причинах розбиралося «Громадське».

Залізничники починають

Першими ще зранку понеділка 14 травня збунтувалися працівники Укрзалізниці, а саме Кременчуцького локомотивного депо. Ще у квітні вони звертали увагу на численні порушення умов праці — за минулий рік перевірка Держінспекції з питань праці виявила їх понад 80.

«Наші вимоги цілком реальні та зрозумілі: підвищення заробітної плати до європейського рівня. Припинення безглуздої реструктуризації Укрзалізниці. Приведення рухомого складу відповідно до норм правил технічної експлуатації та інструкцій з охорони праці. Також наполягаємо, щоб залізничникам повернули право виходити на пенсію за вислугою років. Ну і зрештою принципово вимагаємо відправити членів правління ПАТ Укрзалізниця у відставку й порушити проти них кримінальні справи», заявив голова профкому Вільної профспілки залізничників (ВПЗУ) в Кременчуцькому депо Сергій Москалець.

В Україні страйки на підприємствах транспорту заборонені. Тож залізничники вдалися до так званого «італійського» страйку — специфічного типу протесту, коли робітники погоджуються працювати, тільки чітко дотримуючись усіх офіційних норм щодо безпеки чи тривалості праці. Свої дії вони назвали акцією «Робота по інструкції», відмовившись, зокрема, виводити із депо несправні локомотиви.

ВПЗУ — не найбільша профспілка українських залізничників, вона об'єднує близько 1,3 тисяч робітників. Однак «італійський» страйк підтримали її осередки в Запоріжжі, Полтаві, Тернополі та в Дарницькому депо Києва.

У профспілці повідомляють про тиск адміністрації на протестувальників: працівникам локомотивного депо Запоріжжя керівництво Південної залізниці погрожує звільненнями. У Кривому Розі воєнізована охорона не допускає залізничників на підприємство.

Найбільша Профспілка залізничників і транспортних будівельників України (понад 280 тисяч членів) протест не підтримала, заявивши, що виступає проти деструктивних спроб блокування перевізного процесу.

Робочий-сталевар у цеху меткомбінату «АрселорМіттал Кривий Ріг», Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 22 червня 2006 року Фото: Станіслав Лебединський/УНІАН

Металурги підтримують

У середу 16 травня до «італійського» страйку колег долучилися працівники залізничного цеху «АрселорМіттал Кривий Ріг». Вони відмовилися працювати на несправних локомотивах.

«АрселорМіттал Кривий Ріг» — один із найпотужніших металургійних комбінатів планети. Щодня він виробляє понад 45 тисяч тонн сталі, чавуну та металопрокату, видобуваючи на власних копальнях близько 60 тисяч тонн руди. Торік підприємство продало продукції на понад 66 мільярдів гривень, чистий прибуток склав понад 5 мільярдів гривень

Як розповів «Громадському» голова криворізького осередку Незалежної профспілки гірників України Юрій Самойлов, умови роботи залізничників підприємства подекуди навіть гірші, ніж на Укрзалізниці.

«Залізничний транспорт обслуговує все виробництво на комбінаті. Поїзди доставляють сировину, вивозять готову продукцію. Тож разом із залізничниками зупинилися мартенівський та конверторний цехи. Наскільки я знаю, зараз працюють лише коксові батареї, які досить важко зупинити», — пояснив він.

За словами Самойлова, страйк на «Криворіжсталі» починався як акція солідарності із залізничниками, втім, тепер металурги нагадують адміністрації і про власні вимоги.

Страйк співробітників залізничного цеху підприємства «АрселорМіттал Кривий Ріг». Робочі вимагають дотримання безпеки, ремонту обладнання і підвищення окладів удвічі, Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 16 травня 2018 року Фото: Первый городской

Тисяча євро замість тисячі слів

Конфлікт профспілок «АрселорМіттал Кривий Ріг» з адміністрацією триває вже не перший рік. Однією із головних вимог є підвищення зарплати металургів до 1 тисячі євро — саме такою, як вони стверджують, вона була до девальвації гривні у 2014 році.

Керівництво комбінату зазначає, що середня заробітна платня на комбінаті і так одна з найвищих серед металургійних підприємств. У 2017 році цей показник склав 10 278  гривень, водночас середня зарплата в галузі — 8 423 гривні.

«Криворіжсталь» — найдорожчий об'єкт української приватизації за всю історію. У 2005 році на повторному конкурсі 93% акцій комбінату за 24,2 мільярди гривень придбала міжнародна металургійна корпорація Mittal Steel індійського бізнесмена Лакшмі Міттала

Утім, серед вимог працівників також і покращення умов праці на підприємстві, та посилення заходів з техніки безпеки.

Після низки протестних акцій 4 травня адміністрація комбінату підписала з профспілковими організаціями «Криворіжсталі» угоду щодо створення офіційної примирної комісії. Відтак нинішній «італійський» страйк залізничного цеху керівництво підприємства вважає порушенням угоди.

«Такий страйк є незаконним. На даний момент на підприємстві задіяні тільки 14 тепловозів з 92-х. У зв'язку із цим паралізований увесь технологічний ланцюжок», — зазначається в повідомлені прес-служби.

У керівництві підприємства пояснюють: виконати вимоги протестувальників неможливо через зниження обсягів виробництва, спричинене виходом з ладу частини виробничого обладнання, зокрема однієї доменної печі.

«Зараз найгірший час для протестів, який тільки можна придумати. Справа вже не в розмірі оплати праці, а взагалі в наявності грошей. Якщо протести затягнуться, то ми прийдемо до того, що грошей не буде на зарплату — ні на нинішню, ні на підвищену, ні на яку», — пояснив позицію керівництва комбінату фінансовий директор Сергій Пличко.

Увечері 18 квітня Укрзалізниця заявила, що надасть «АрселорМіттал Кривий Ріг» 11 тепловозів з локомотивними бригадами, а в разі необхідності — збільшить їхню кількість.