Тапери сьогодні: «Вагоновожатые» та інші музиканти озвучують німе кіно

Watch on YouTube

Згадувати кіно 1920-х можна по-різному. Можна зібрати та показувати ретроспективою, а можна пристосувати фільми до сучасних реалій за допомогою музики. Це й роблять проекти «Коло дзиги» та «Культурфільм: Femme Mute». Найближчий показ відбудеться 28 жовтня у рамках кінофестивалю «Молодість». Глядачам представлять фільм Георгія Тасіна «Ордер на арешт» (1926) з музичним супроводом від гурту «Вагоновожатые».

Директор Національного центру ім. Довженка Іван Козленко розповів нам про ці проекти з точки зору організатора, а вокаліст гурту «Вагоновожатые» Антон Слєпаков поділився враженнями від роботи у якості тапера. Та заодно пояснив, що означає це слово.

   Іван Козленко, Директор Національного центру ім. Довженка

«Коло дзиги» розпочався як проект, що продовжував попередній — «Німі ночі». Проект був пов'язаний з написанням сучасного музичного супроводу до німих фільмів. Було визначено приоритетом озвучувати авангардистські фільми, як найбільш репрезентативні і не тільки 20-х років, а взагалі такі, які дають можливість ототожнення або пошуку ідентичності в минулому для сучасної людини. Тобто це фільми, що не стосувалися селянської тематики чи локальної етнічної тематики.

Вони були широкоуніверсальними і це була методична робота, пов'язана, по-перше, з верифікацією, які фільми підпадали під категорію авангардних, а які ні. Деякі могли використовувати авангардистські прийоми, але не бути авангардистськими. По-друге, це пошук відповідного їм експерементального музичного супроводу, адже музикант мав з тою ж інтенцією підійти до створення супроводу фільму, як і режисер до матеріалу».

Кадр з фільму «Джальма»

«Цей проект мав на меті не тільки популяризацію фільмів, а й їх перекодифікацію. І дуже важливо, що коди які там були закладені, часто були пропагандистськими та пропагували інші ідеї, ніж ті, які зараз актуальні чи нам симпатичні. У цьому випадку було важливо, щоб музканти переписали через музику ту базову ідеологічну основу фільму, яка там була. Безумовно, у багатьох авангардистських фільмах є багато шаровість. Тому вони вважаються геніальними. І треба зняти акцент з ідеологічного навантаження і перенести на естетичне чи історичне тло. Як це було у «Землі», де я дав завдання гурту «ДахаБраха» перекодифікувати, повністю зняти ідеологічне нашарування.

Ще у 2012-14 році планувався освітньо-дослідницький проект «Культурфільм», в рамках якого ми давали фільм та розповідали про його наукове дослідження і контекст. Зараз він розширився до меж, коли він повністю базується на німому циклі «Femme Mute» (кіно про жіночу емансипацію), до якого теж пишеться музика. І думаю, що це проект може порівнятися з «Коло дзиги» за рівнем прискіпливості добору музичного матеріалу. «Право на жінку» озвучив діджей Дмитро Пруткін, Ганна Брижата, одеська електронщиця, озвучила «Джальму» і «Вагоновожатые» озвучують «Ордер на арешт».

   Антон Слєпаков, фронтмен гурту «Вагоновожатые»

 «У нас було п'ять чи шість фільмів і ми ніяк не могли знайти ту форму, для якої ми б могли налаштувати нашу музику. Досить важко поєднати електронну музику та ретро-фільм, це  несподівана еклектика, як на мене.  Тому це був більше вибір хлопців, що відповідають за музику, Валентина та Станіслава. Ще до них приєднався наш звукорежисер Андрій і вони побачили щось таке, що можна обіграти в музичний спосіб. Коли вони показали мені перші проби, я з ними погодився».

Кадр з фільму «Ордер на арешт»

«Це буде цілком новий матеріал. Більш того, це буде напівімпровізаційний матеріал, моментальна озвучка. Зробити другий ідентичний івент не вдасться, тому що там багато буде народжуватися у процесі гри.

Ми розуміємо, що тут ми тапери (люди, що акомпанували на піаніно першим німим фільмам — ред.). Ми як акомпануючий оркестр будемо не відволікати, а тримати напругу. Хотілося б, щоб цей проект, показав нас, «Вагоноважатых», зовсім з іншого боку».