Торік в Україні активізувалися інтернет-шахраї. В НБУ розповіли, за якими схемами вони працюють

Шахрайські дії в інтернеті становлять майже 70% від усіх звернень, які надходять до кіберполіції. За 2021 рік правоохоронці скерували до суду понад дві тисячі кримінальних справ.

Про це повідомила пресслужба Національного банку.

Тема кібербезпеки та платіжного шахрайства залишається актуальною в усьому світі й Україна не виняток, стверджують в Нацбанку. Там констатують зростання активності шахраїв минулого року.

Найрозповсюдженішими у 2021 році шахрайськими схемами, за даними правоохоронців, були: продаж вигаданих товарів, псевдовиграші, телефонні шахрайства.

Окрім них, фішингові ресурси для привласнення грошей або збору персональних даних, заволодіння грошима під приводом надприбутків та прохання знайомих про допомогу в соціальних мережах.

«Якщо говорити про рівень збитків від незаконних дій з платіжними картками в загальному обсязі всіх таких операцій, то він залишився відносно низьким», — каже заступник голови Національного банку Олексій Шабан.

Так, торік на один мільйон гривень видаткових операцій із використанням платіжних карток на незаконні дії чи сумнівні операції припадало 65 гривень. Це більше, ніж у 2020 році: тоді було 48 гривень.

Найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія. Йдеться про те, що люди самі переказують гроші аферистам або розкривають їм дані своїх карток.

«У цілому за минулий рік, за зафіксованими Національною поліцією випадками, кіберзлочинці ошукали громадян більш як на 193 мільйони гривень», — зазначив керівник відділу протидії злочинам у сфері комп’ютерних систем Департаменту кіберполіції Євгеній Дороганов.

І що робити?

Нацбанк 14 лютого у співпраці з Кіберполіцією розпочав Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки #ШахрайГудбай. Її мета — поліпшити обізнаність громадян про кібергігієну та сприяти формуванню культури безпечної поведінки у віртуальному просторі.

В НБУ роз’яснюють, що бажано мати окремий телефонний номер для взаємодії з фінансовою установою, зареєструвати його та «прив’язати» до своїх паспортних даних, уважно стежити за тим, де розміщується інформація про фінансовий номер, контролювати свій мобільний телефон і не залишати його без нагляду.