У містах України з'явилися мурали про медіаграмотність від міжнародного проєкту ARTIFAKE

У світі, де фейки та маніпуляції фактами дедалі складніше відрізнити від правди, на допомогу приходить мистецтво. У випадку українських міст Каховка, Бахмут і Токмак — мурали від міжнародного проєкту ARTIFAKE. Вони нагадують містянам, як важливо не піддаватися дезінформації.
Тема фейків і маніпуляцій у медіа — далеко не нова. Борються з нею також давно, але більшість ініціатив обмежуються просвітницькими кампаніями та навчаннями. Так з’явилася ідея розповісти про медіаграмотність масштабніше й незвичніше — через вуличне мистецтво.
В основі назви проєкту ARTIFAKE лежить фраза Art Invades Fakes (з англ. «мистецтво захоплює пропаганду»). Команда проєкту не просто створила артоб'єкти про медіаграмотність, але й залучила містян до цього процесу, розповіли організатори під час презентації проєкту.
Так, міста, в яких створять мурали, обирали голосуванням у соцмережах. Переможцями серед 5 невеликих міст Півдня та Сходу України стали Каховка Херсонської області, Бахмут Донецької області та Токмак Запорізької області. Загалом участь у голосуванні взяли 12 402 людини.
Каховка
Першим муралом про медіаграмотність в Україні став «Вектор міста. Критичне мислення» українського художника Сергія Радкевича в Каховці. Стінопис зображає три вежі з герба міста. Вони символізують три кити критичного мислення: відповідальне сприйняття, осмислення та правильне застосування спожитої інформації. Рука символізує людину, яка, попри хаос, може розрізняти інформацію та пропаганду.

«Громада не повинна залишатися байдужою до муралу. Ось чим я керувався, коли створював його. Будь-яка реакція — це вже шлях до налагодження діалогу між митцем і місцевими жителями, — пояснює художник Сергій Радкевич. — У Каховці у нас була нагода взаємодіяти із місцевою громадою, яка охоче реагувала. Ми пояснювали, чому потрібно мислити критично та відповідально сприймати інформацію. Я спробував вплести мурал у складні реалії міста, яке знаходиться біля окупованих територій. Їм, як нікому іншому, важлива інформаційна гігієна».
«Проєкт ARTIFAKE показує, наскільки суспільство готове не лише говорити та замислюватися над проблемами дезінформації, фейків і пропаганди, а й долучатися до їхнього втілення. Громади міст зацікавлені у покращенні свого життя на місцях, тішаться чомусь новому, цікавому. Проєкт із муралами — ще один доказ цьому», — додає співробітниця відділу культури Каховської міськради Ганна Садова.
Бахмут
«Для мешканців нашого будинку мурал став важливою подією, — розповідає керівниця місцевого ОСББ Оксана Злобіна. — Він масштабний, яскравий, привертає увагу, а ще — говорить про важливе. Мені здається, він може надихнути мешканців інших будинків та й узагалі всіх жителів до участі у важливих для нашої громади ініціатив. Люди бачать, що такі речі можна і треба робити власними руками та з власної ініціативи».
Малюнок українського мураліста Яна Птушка «Поміж літерами» у Бахмуті Донецької області став другим артоб'єктом в Україні, який закликає місцевих жителів навчатися медіаграмотності. Деякий час Бахмут був окупований, через що із проблемами від пропагандистських фейків тут знайомі близько. Слово TRUE (з англ. «правдивий», «справжній») на муралі тісно переплітається із його антиподом — FAKE (з англ. «підроблений», «сфабрикований»). Автор демонструє підступність фейкових новин, які можуть здаватися правдивими, але насправді є фейками.

Секретарка Бахмутської міської ради Анастасія Касперська радіє такій ініціативі: «Мурал повинен привернути увагу місцевих жителів до важливості критичного мислення та боротьби з дезінформацією. Це він і робить! Інформаційний потік вражає, шокує та лякає практично щогодини. Єдине, що залишається, — довіритися критичному мисленню. Впевнена, що цей мурал змусить всіх нас більше аналізувати, робити висновки, ретельніше ставитися до інформації та формувати власну думку».
Токмак
Максим Кільдеров створив третій артоб'єкт від ARTIFAKE в Україні — «ІнфоSHUM». Помаранчевим кольором він зобразив фейкові заголовки новин, а блакитним — їхнє спростування. Усі вони тісно переплітаються та накладаються одне на одного. Жителі Токмака Запорізької області тепер можуть перевірити свою стійкість до фейкових новин. Варто лише здогадатися, які заголовки на муралі справжні, а які — брехливі.

«Завдяки проєкту ARTIFAKE в містах України з’явилися простори, про які говорять, дискутують та якими діляться, — зазначає менеджерка проєкту Олександра Панова. — Самі жителі мали можливість через голосування вирішити, де саме розміщуватимуться мурали. Активна комунікація з ними протягом усього проєкту показала, наскільки місцеві громади готові не лише брати участь у готових проєктах, а й самостійно ініціювати якісні зміни у своєму місті».
Проєкт ARTIFAKE втілюється ГО «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Асоціацією аудіовізуальних репортерів (Вірменія) та Фундацією «Art Transparent» (Польща) за фінансової підтримки програми ЄС «Креативна Європа», Міжнародного фонду «Відродження», Фонду Конрада Аденауера, Українського культурного фонду, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Міністерства культури, національної спадщини і спорту Польщі, а також проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews Network.
Новина опублікована на правах реклами.
- Поділитися: