ENRU

Ukraine NOW: 5 питань про новий бренд України

164a088629e8dd7a3
Уряди країн-лідерів інвестують мільярди доларів у створення та просування брендів країн (на фото — люди із прапором України в День Незалежності) Фото: EPA/SERGEY DOLZHENKO
Розробку українського бренду Ukraine NOW, який уряд схвалив 10 травня, поклали на Міністерство інформаційної політики України. Там повідомили про «безпрецедентну прозорість та відкритість» процесу обрання нового символу, з яким асоціюватиметься Україна у світі. Громадське розповідає, що треба знати про новий бренд Ukraine NOW, якою була реакція українців та як до цього питання підходять у світі.

Хто розробляв і як обирали бренд?

У підготовці до кампанії взяли участь 27 експертів, зокрема, британської урядової компанії. Вони проводили міжнародні опитування, якою бачать та якою хочуть бачити Україну в світі. Так, британські компанії виявили, що три найпопулярніші асоціації з Україною — це «корупція», «революція» та «війна».  Переможцем конкурсу брендів стала Banda Agency, яка раніше створила логотип України до «Євробачення 2017 року».

Фото: banda.agency

Навіщо потрібен бренд країни і як він працює?

Брендування країн, регіонів та міст стало мейнстрімом на початку 21 століття.  Зокрема, у Сінгапурі та Кореї представили новий бренд країн у 2007 році, у Гонконгу - 2000 року, проте переглянули його у 2004 та 2007 роках. Також на початку 2000-х свої бренди запровадили у Британії та країнах Східної Європи.

Проте історія цього процесу сягає тисячі років. Найяскравіший приклад історичного брендування — найбільший острів у світі Ґренландія. Після його відкриття вікінги оголосили цю територію своєю. Проте мало хто хотів селитись ще далі на північ посеред наповнених айсбергами та вкритими кілометровим шаром льоду земель.

Саме тому винахідливий першовідкривач острову Ерік Рудий вирішив дати йому назву Ґренландія, тобто «Зелена земля». Так він сподівався залучити туди більше поселенців.

Також на весь світ знаменитими стали бренди американських Нью-Йорка та Лас-Вегаса. По всьому світу, як і в багатьох українських містах, можна зустріти напис англійською: «I ❤ [назва міста]». Проте мало хто знає, що саме Нью-Йорку належать права на використання цієї фрази та напису, в такому вигляді бренд міста створили в 1977 році.

У Лас-Вегасі брендом стала фраза «Що сталося в Лас Вегасі, те залишиться в Лас Вегасі», очевидно, через асоціацію міста з бурхливим і сповненим пригод «гріховним» життям у місті.

Саме асоціації є головною метою бренду країни. Бренд повинен зробити країну впізнаваною не лише з повідомлень у ЗМІ чи уроків географії в школі, а передусім за емоціями, які має викликати назва країни.

Якою була реакція українців на новий бренд?

На думку радника Мінекономрозвитку Івана Ліптуги, затверджений Ukraine NOW не відповідає критеріям брендингу.

«У даному випадку ми бачимо радше дизайн, аніж брендинг. І весь дизайн зводиться до шрифтового, а-ля хельветик, геометричного гротеску, який важко чимось зіпсувати. Інше питання — до чого тут Україна, але про дизайн не сперечаються», — написав Ліптуга у себе в Facebook.

Саме тому там вирішили не використовувати бренд «Ukraine NOW» для промоції українського туризму. Водночас його зможуть використовувати інші державні відомства.

Фото: banda.agency

Скільки коштував новий бренд?

У Мінінформполітики зазначили, що на створення бренду «Ukraine NOW» не витратили жодної бюджетної копійки.

Менше з тим, у самій Banda Agency зазначають, що на розробку брендбуку та завершення роботи над брендом знадобиться ще 50 тисяч доларів з бюджету. За словами представників Мінінформполітики, тендер на розробку проведуть у Prozorro.

Скільки коштів витрачають на бренди інші країни?

На початку 21 століття уряди країн-лідерів інвестували мільярди доларів у створення та просування брендів країн. Зокрема, Франція витратила близько 3,1 мільярди доларів, США — 1,4 мільярдів доларів, Велика Британія на створення бренду GREAT та його просування витратила понад 1,2 мільярдів доларів, так само, як і Німеччина.

Проте витрати країн не обмежується створенням канцелярської продукції, наліпками на автобусах чи банерах в аеропортах. Для промоції країн та міст знімають кіно (як-от «Похмілля у Вегасі»), пишуть музичні альбоми, проводять міжнародні конкурси, чемпіонати й виставки.