Астронавти NASA Боб Бенкен (ліворуч) і Даг Гарлі під час підготовки до запуску ракети SpaceX Falcon 9 і космічного корабля Crew Dragon в Центрі управління польотами космічного центру Кеннеді NASA у Флориді, США, 23 травня 2020 року
Фото:

NASA

«Старт нової ери пілотованих польотів», — так у Національному аерокосмічному агентстві США (NASA) назвали найочікуванішу «космічну» подію останніх років. На 27 травня заплановано запуск пілотованої місії до Міжнародної космічної станції — вперше з 2011-го року це буде на американському кораблі з американського аеродрому. Чому це важливо — з'ясовувало hromadske.

Уперше в історії американського космосу астронавти вирушать на комерційному космічному кораблі Crew Dragon, створеному компанією SpaceX Ілона Маска. Через добу після запуску ракети, двоє астронавтів приєднаються до своїх колег на МКС та розпочнуть службу на станції.

Чому цей політ важливий?

До запуску Crew Dragon США готувалися роками, тому вирішили не скасовувати його навіть на тлі пандемії коронавірусу, яка забрала життя близько ста тисяч американців. Щоби підкреслити важливість події, на урочистий запуск з космічного центру імені Кеннеді на мисі Канаверал у Флориді прибуде і президент США Дональд Трамп. «Президент Трамп продовжує виконувати обіцянку відновити американське панування у космосі», — йдеться у зверненні Білого дому.

Після завершення програми запуску космічних «шаттлів» (Space Shuttle) у липні 2011-го, єдиним способом потрапити у космос для американських астронавтів було вирушити з космодрому Байконур на російських кораблях «Союз». З кожним роком NASA доводилося усе більше витрачатися на оплату місця для своїх астронавтів у «Союзі»: якщо у 2010-му воно коштувало 30$ млн, то у 2020-му вартість сягнула 90$ млн. Успішні польоти на американський комерційних кораблях означатимуть економічну вигоду: для порівняння, місце на Crew Dragon коштує приблизно 55$ млн.

Якщо перший пілотований політ Crew Dragon буде успішним, він дасть зелене світло виконанню шести наступних «доставок» астронавтів до МКС кораблями SpaceX відповідно до угоди з NASA на 2,6$ млрд. Також вирушать у космос і кораблі компанії Boeing — CST-100 Starliner, її угода з NASA коштує навіть більше — 4,2$ млрд. Досвід співпраці NASA та приватних компаній стане в пригоді й під час реалізації проєкту «Артеміда», який планує повернути людей на Місяць до 2024 року. До речі, SpaceX для нього обрали знову.

Як з’явилась ідея?

Дискусії про те, що потрібно шукати заміну «шаттлам» почалися ще у нульових, особливо після катастрофи «Колумбії» 2003 року. Потрібні були нові надійні кораблі, які могли б доставляти астронавтів та вантажі до МКС. З цим могли б впоратися комерційні кораблі, які виконували б функцію «космічного таксі», а NASA контролювало би процес їхнього проєктування й випробування. Так, у 2010-му стартувала програма Комерційних пілотованих польотів (Commercial Crew Program), а у 2014-му для її реалізації обрали дві американські компанії — Boeing та SpaceX.

Сама ідея SpaceX імпонувала проекту NASA і з позиції «економних» польотів, і з позиції амбіцій. У 2002-му Ілон Маск заснував компанію, плануючи зменшити витрати на космічні перевезення й у майбутньому долучитися до колонізації Марса. Для цього компанія уже почала розробляти проєкт корабля Starship. 

Також SpaceX займається запуском ракет-носіїв Falcon 9 та Falcon Heavy, які призначені для багаторазового використання. Компанія уже займалась регулярною доставкою вантажів до МКС, але астронавтів має доставити вперше. У березні 2019-го відбувся перший випробувальний політ Crew Dragon, він був цілком успішний.

Ракета SpaceX Falcon 9 і космічний корабль Crew Dragon, який доставить американських астронавтів на Міжнародну космічну станцію, очікують на урочистий запуск з космічного центру імені Кеннеді на мисі Канаверал у Флориді, США, 25 травня 2020 року
Фото:

NASA

Яким буде старт?

Crew Dragon стартуватиме з Комплексу 39A Космічного центру імені Кеннеді у Флориді (спостерігати за запуском можна буде у трансляції NASA). З цього ж майданчика свого часу вирушав «Аполлон-11» з першими людьми, які ступили на поверхню Місяця та перший космічний «шаттл» «Колумбія».

Ракета-носій Falcon-9 має відірватися від землі рівно о 16:33 за північноамериканським східним часом (23:33 за київським). Це дуже важливо: невчасний старт може означати, що у Crew Dragon не вийде у потрібний момент стикуватися з МКС, яка обертається на орбіті Землі зі швидкістю 27 тисяч км/год. Звісно, запуск дуже залежить від погодних умов, тож у разі необхідності, його можуть перенести на інший день.

Якщо коротко, старт буде таким: нижній із двох сегментів ракети Falcon-9 відділиться за 2,5 хв після старту, другий — за шість хвилин після того, як доставить Crew Dragon на орбіту. Далі космічний корабель, використовуючи власні двигуни, попрямує до стикування з МКС. «Фішка» ракет виробництва SpaceX у тому, що другий ступінь ракети згорить у шарах атмосфери, а перший має повернутися на Землю й приземлитися в Атлантиці. Якщо це вдасться, потім його можна буде використати повторно.

Як взагалі влаштований Crew Dragon?

Цього разу на борту космічного корабля буде двоє астронавтів — Боб Бенкен та Даг Гарлі, хоча максимальна кількість людей, яку він може транспортувати, — семеро. Crew Dragon революційно відрізняється від кораблів, на яких десять років тому вирушали в космос американці. Практично вся система управління на кораблі автоматизована, тож шлях до МКС вона прокладає самостійно. Також конструкція корабля сприяє зручнішому маневруванню у космосі чи під час стикування з МКС. До речі, на панелі управління кораблем більше немає кнопок чи важелів: усе, що потрібно, є на сенсорному екрані. 

Ручним управлінням Бенкену та Гарлі доведеться скористатися тільки у разі якихось несправностей. Але виробники Crew Dragon потурбувалися про безпеку астронавтів: корабель має вбудовану систему реагування для порятунку життя команди. Якщо проблема виникне під час запуску, скажімо, вимкнеться ракетний двигун, Crew Dragon автоматично запустить власні двигуни, виведе капсулу з екіпажем подалі від ракети, і вона опуститься за допомогою парашутів десь у безпечному місці.

Космічний корабль Crew Dragon в з космічному центрі імені Кеннеді на мисі Канаверал у Флориді, США, травень 2020 року
Фото:

NASA

Чим особливі скафандри?

Для місії буде не лише геть новий корабель, а й скафандри. BBC зазначає, що вони нагадуватимуть костюми з науково-фантастичних стрічок. Їх розробив дизайнер Хосе Фернандес, який свого часу працював над костюмами для фільмів «Бетмен», «Люди Ікс» і «Тор».

На борту Crew Dragon астронавти перебуватимуть у біло-чорних літальних костюмах, що «підігнані» під їхні розміри, та шоломах, надрукованих на 3D-принтерах. Виробники запевняють, що вони не лише стильні, а й практичні: мають врятувати астронавтів у разі розгерметизації кабіни.

Хто полетить?

49-річний Боб Бенкен та 53-річний Даг Гарлі — одні з найдосвідченіших астронавтів, які зараз працюють у NASA. Обоє були льотчиками-випробувачами, обох відібрали до загону астронавтів 2000-го року, обоє літали на «шаттлах». Гарлі загалом провів за межами Землі більш як 28 днів, Бенкен — понад 29, з них 37 годин — у відкритому космосі. Цікаво, що обоє одружені з астронавтками й узагалі є близькими друзями. «Мені дуже пощастило летіти з моїм найкращим другом. Я гадаю, що багато хто мріяв би про таке», — каже Гарлі.

Під час місії Бенкен буде відповідальним за етапи польоту, які вимагають координування з центром управління МКС, зокрема наближення до станції та стикування з нею. Гарлі керуватиме запуском та посадкою Crew Dragon.

В інтерв’ю CBS Бенкен пояснював, що для нього нинішній політ є важливим зокрема й через те, що він зможе розділити враження зі своїм сином. А ще — нарешті знову вирушити в космос на американському кораблі.

«Я гадаю, це неабияке досягнення — знову повернутися до запуску американських кораблів. Це певним чином може бути альтернативою російським кораблям “Союз”, що дає нам перевагу з одного боку з політичних міркувань, а з другого — з міркувань безпеки: якщо у “Союзі” виявлять якусь проблему. Та як американець я просто щасливий вирушити зі США на американському кораблі», — каже Бенкен.

Крім ретельної й тривалої підготовки до польоту напередодні вильоту астронавтам довелося дотримуватися суворого карантину. Спершу — у центрі Керування пілотованими польотами імені Джонсона в Техасі, потім — на космодромі на мисі Канаверал. Звісно, найбільше побоювання — щоби Бенкен та Гарлі не підхопили коронавірус. Але річ не лише у ньому: усі астронавти неодмінно проходять карантин перед вильотом, навіть у «спокійні» часи.

Астронавти NASA Боб Бенкен (ліворуч) і Даг Гарлі під час підготовки до запуску ракети SpaceX Falcon 9 і космічного корабля Crew Dragon в Центрі управління польотами космічного центру Кеннеді NASA у Флориді, США, 23 травня 2020 року
Фото:

NASA

Що астронавти робитимуть в космосі?

По суті, головне завдання команди Crew Dragon — тестування потужності, справності, безпечності й зручності корабля. Crew Dragon має досягти МКС за 19 годин після старту. Відповідно до його технічних можливостей, це можна зробити і швидше, однак більше часу зумисне виділили на перевірку «поведінки» корабля на орбіті, маневрування і загалом тестування його зручності для подальших триваліших польотів.

На Міжнародній космічній станції Бенкен та Гарлі приєднаються до колег, які працюють там з квітня, — астронавта NASA Крістофера Кессіді та космонавтів Анатолія Іванишина й Івана Вагнера. Раніше NASA повідомило, що астронавти проходили підготовку до виконання різноманітних наукових експериментів на МКС. А також — до виходу у відкритий космос, однак чи відбудеться він, поки точно невідомо.

Скільки часу екіпажу Crew Dragon доведеться пробути на станції, поки незрозуміло — від одного до чотирьох місяців. Ресурс сонячних панелей корабля розрахований максимально на 120 днів. Після цього вони можуть руйнуватися на орбіті — поки що. Але наступні удосконалені Crew Dragon зможуть перебувати біля МКС, як і нині російський «Союз» — до семи місяців. 

Потім буде повернення на Землю. Корабель має приземлитися в Атлантиці неподалік берегів Флориди, де його підбере судно SpaceX Go Navigator.

Незалежні завдяки вам

Ми працюємо незалежно від політиків та олігархів. Наша журналістика існує завдяки вам. Ви можете підтримати нас, а ми зможемо продовжити розповідати, що насправді відбувається.

Поділитись: