Утома від «утоми від війни»

Утома від «утоми від війни»
hromadske

Британський письменник Олдос Гакслі стверджував, що революції трапляються тоді, коли люди починають сподіватися на революції. Замініть слово «сподіватися» на «очікувати», і цей афоризм можна буде прикласти чи не до будь-якого виду людської колективної діяльності.

Хрестоматійний приклад — біржові котирування і, ширше, економіка загалом. Науковці досі сперечаються, якою мірою економічні кризи викликають об’єктивні чинники (наприклад, неврожаї), а якою — очікування мас (наприклад, паніка споживачів і викликаний нею ажіотажний попит).

Те саме стосується політики: скажімо, посійте в людях упевненість, що результати голосування визначені наперед — і ті, хто проти «визначеного», просто проігнорують волевиявлення, тим самим власне й забезпечивши згадані результати. Саме так було з нещодавнім наскрізь маніпулятивним «опитуванням» угорців урядом Орбана щодо членства України в ЄС.

Тож не дивно, що в такому виді колективної діяльності, як війна, вплив на свідомість і моральний стан супротивника споконвіку вважався важливою складовою всього процесу. Щоправда, тисячі років поспіль ішлося про вплив насамперед на ворожу армію, і здебільшого — безпосередньо на полі бою. Ситуація почала різко змінюватися з настанням XX століття.

Цьому сприяли три чинники:

  • загальний військовий призов, який робив війну «всенародною справою»;
  • швидка технологізація армій, що робила ситуацію на фронті все більш залежною від роботи промисловості й узагалі економічної ситуації в тилу — тобто, в кінцевому підсумку, від дій і вчинків тилового населення;
  • і, звісно, супербурхливий розвиток засобів масової інформації.

Наприкінці XX століття цей останній чинник увійшов у фазу стрімкої трансформації, яка триває й досі. Зрозуміло, йдеться про нові види медіа (на кшталт соцмереж), всеосяжний інтернет і появу дешевих пристроїв, які роблять його легкодоступним. Ніколи ще людство не мало такого масового доступу до таких гігантських масивів інформації. Й ніколи ще інформація не йшла людству настільки на шкоду.

Проте популярна думка про те, що за допомогою технік маніпулювання масовою свідомістю можна досягти будь-чого — причому від будь-якого суспільства — є, м’яко кажучи, суттєво перебільшеною. Спрацьовує не все, не для всіх, не завжди — або спрацьовує, але не так, як треба.

Прикладів перших трьох моментів у найновішій історії вдосталь. Так, жодні зусилля американців та їхніх союзників не запобігли тому, що влітку 2021 року навчені, озброєні, мотивовані Заходом і начебто лояльні йому урядові сили Афганістану буквально, як зайці, розбіглися перед не такими вже й озброєними та вишколеними, але куди мотивованішими радикалами з «Талібану». До речі, напевне, розуміючи всі чинники, ізраїльтяни навіть не намагаються серйозно вести яку-небудь пропаганду в тому ж Секторі Гази: подібне зерно, як сказано в Новому Заповіті, впаде там на ґрунт сухий та кам’янистий.

Прикладом четвертого моменту (коли «спрацьовує не так, як треба») можна вважати українські Майдани 2004-го та, особливо, 2013–2014 років. Ресурси, влиті москвою в повернення «відпалої колонії», були просто неспівмірні з тими, які виділяв на підтримку демократичних рухів Захід — але саме цей масштаб втручання став не останньою причиною опору. А нерозуміння тодішньою владою власного народу, яке вона спробувала знівелювати жорстокістю, призвело до добре відомих подальших подій.

Очевидно, в усіх цих випадках вкрай вагому роль відіграло те, що фахівці називають «історичними та соціокультурними чинниками». Проте в кожній конкретній ситуації чи не більше значення може мати людська психологія — насамперед особиста, але й так звана соціальна теж.

Знову ілюстрація — масові протестні виступи в москві 2010-го, в Мінську та інших білоруських містах 2020-го та в Україні 2013–2014 років. Попри вкрай відмінні результати, є дещо характерно спільне в самому перебігу тих подій. Це — почуття єднання, яке охоплювало тих, хто виходив на відповідний протест.

Щоб не ходити далеко, візьмімо Революцію гідності. Доки це був просто «Євромайдан» проти розвороту Януковича і Ко від уже прокладеного наче курсу на Європу, його учасники обчислювалися сотнями, у кращому випадку — кількома тисячами осіб. Та, вийшовши 1 грудня на Майдан протестувати проти розгону «Євромайдану», різномасті опоненти режиму й просто небайдужі громадяни раптом усвідомили, навіть більше — відчули, що разом їх таки багато. Це докорінно змінювало все.

Залишмо за дужками організаційні ресурси. Намети, сцена, транспорт — усе це життєво важливо, авжеж, але все це не має сенсу, якщо немає достатньої кількості охочих жити в цих наметах і юрмитися під згаданою сценою.

Проблема в тому, що подібний порив за визначенням може бути лише поривом. Він принципово обмежений у часі, і від матеріальних ресурсів це вже не залежить. Ейфорія або лють (або їх поєднання) є екстремальними станами психіки і, як такі, не можуть тривати довго. А найголовніше те, що після перенапруження психіки неминуче настає психічний «відкат» — як-от після фізичного перевантаження буває «крепатура».

Додайте сюди той факт, що будь-який масовий порив украй нечасто може бути конструктивним. Отут саме конче потрібні організація та матеріальні ресурси. Коли їх бракує, все йде «в пісок». І те саме стається, якщо ще вчора охоплені поривом люди вважають організацію недосконалою, а ресурси — недостатніми. Хоча те, що люди, вважають, зовсім не обов’язково відповідає реаліям. Свіжий приклад: станом на вересень 73% українців вважали, що економічний стан нації в цілому погіршився, проте на собі погіршення відчули лише 60% респондентів (до речі, це традиційна картина подібних опитувань чи не за всі роки Незалежності).

З війною ця схема працює по-своєму простіше, але в чомусь і навпаки. Соціологія стабільно демонструє, що 80–90 % українців єдино прийнятним видом перемоги вважають повернення до кордонів 1991 року. Проте соціологія не в змозі продемонструвати, хто з нас скількох зусиль доклав для перемоги. І скільки з нас все більше воліють шукати винних — навіть щиро прагнучи цієї перемоги.

Напевне, не буде помилкою сказати, що частково багато хто з нас тримається за віру в перемогу тому, що думка про поразку є нестерпною. Зрештою, очевидно, що російська окупація нічого доброго не принесла б, це — саме те, про що «й подумати страшно». А страх — потужний стимул, але поганий порадник.

Так і виникають пошуки винного. Деякі військові — давайте будемо чесними — схильні гамузом винуватити тил у байдужості. Дійсно, такі байдужі в тилу є, і їхню приблизну кількість порахувати дуже важко, бо далеко не кожен навіть у цілком анонімній анкеті вкаже, що доля Батьківщини його не цікавить. Військових можна й треба зрозуміти (перечитайте «Повернення» Ремарка — про те, як сприймають тилове життя вчорашні фронтовики). Але це ніяк не допомагає розв'язати проблему. Власне, за весь час людських воєн цього рішення так і не знайдено; психореабілітаційні програми для військових тут — не більше ніж паліатив.

В тилу ж дедалі популярніше не просто винуватити владу в прорахунках чи й навмисному підриві обороноздатності країни (це якраз більш-менш нормально в будь-якій затяжній війні), а і в тому, що саме влада винна в падінні оптимізму суспільства. От, мовляв, якби одразу сказали, що це надовго — все було би по-іншому, а вони натомість розповідали про повернення Криму за рік!

Але правда в тому, що після успіхів весни — осені 2022 року суспільство саме сформувало собі завищені очікування. Якою була б суспільна реакція у випадку офіційного оголошення про те, що війна буде тривалою і забере стільки жертв? Щонайменше подив, та й звинувачення в зраді не забарились би. Врешті, оптимізм просто почав би випаровуватися раніше і швидше, ніж це є.

Звісно, це не привід знімати відповідальність із влади, чия справа не тільки й не стільки говорити, скільки постійно вести копітку роботу з організації оборони. Так, щоб це конвертувалося в реальні перемоги, які тепер, коли настала стадія психологічного «відкату», тільки й здатні втримати суспільство від занурення в песимізм (і, як наслідок, розбрат, смертельно небезпечний для нас усіх).

Не менш популярно звинувачувати ідеологічних опонентів. Якщо хтось вішає на владу як реальних, так і уявних «собак», то інші шукають винних серед тих, хто «розхитує човен». Механізм тут діє той самий. Відсутність швидких перемог, яких ми так чекали на тлі самонавіяної ейфорії, породжує злість і страх, ті накладаються на психологічний «відкат» і перетворюються на роздратування, а роздратування шукає для себе об’єкт.

Хто конкретно стане цим об’єктом, залежать не від реальності, а від наших уже сформованих переконань і поглядів.

В результаті 87% українців вважають, що нація була згуртованою минулого року, а от у те, що вона згуртована й зараз (за тим же опитуванням) вірять уже 64%. Тоді як кількість носіїв протилежного погляду зросла більше ніж утричі. Це і є те, що називається «самосправджуваним пророцтвом».

Але важливо розуміти: те, що почало відбуватися із суспільними настроями після переходу війни на новий етап (про що головнокомандувач Залужний публічно заявив уже добряче після того, як це сталося) — так от, усе це нормально. Це було неминучим уже через сам той психологічний «відкат» після ейфоричного стану, викликаного втечею ворога з більшості захоплених територій.

Багато сказано про те, як українці здивували світ своєю єдністю та рішучістю в перші тижні й місяці російської агресії. Проте найбільше, мабуть, українці здивували самі себе. Тепер настав час ставитися до себе об’єктивно і по можливості не дозволяти емоційному перемагати раціональне. Адже, як уже сказано, те, що ми думаємо про реальність, зазвичай відрізняється від самої реальності — проте в підсумку ми формуємо цю реальність на ґрунті власних думок.


Це авторська колонка. Думка редакції може не збігатися з думкою автора.