Чи легко бути велосипедистом у столиці України?

Watch on YouTube

Киянка Дарія Черкашина користується велосипедом 8 років. Переважно на вихідних або під час відпустки: «Дуже багато подорожей і відпусток планую саме під велосипед. Якщо це сезон, зранку суботи до вечора неділі я — на велосипеді десь за містом. Велосипед суттєво змінив моє життя. З’явилося дуже багато нових людей, нові пригоди й мандрівки».

А ось їздити на велосипеді столичними вулицями на роботу дівчина наважується нечасто. У Києві бракує велодоріжок і спеціальних місць для велосипедистів, каже вона. Проте всюди автомобілі. «Це суцільний стрес», — скаржиться Дарія.

Утім, в Асоціації велосипедистів Києва стверджують, що в умовах міських заторів велосипеди долають відстані в межах 5-ти кілометрів швидше, ніж автомобілі.

Із цим погоджуються і в київській юридичній фірмі Everlegal, яка має власний парк велосипедів. Ними юристи їздять на ділові зустрічі з клієнтами.

«Якщо зустріч у межах 3 кілометрів від Софійської площі, то це завжди велосипед. Менше витрачаємо на таксі. Наші корпоративи вже ніколи не будуть такими, як колись. Тепер це їзда на велосипедах, екскурсії по Києву. Можливо, виїзди за місто», — розповідає Олександр Ружицький, партнер юридичної компанії Everlegal.

Для комфорту співробітників-велосипедистів в юридичній фірмі вирішили створити власну велоінфраструктуру. Купили 5 велосипедів, зробили велопарковку на 10 місць. В офісі встановили душ і шафки для зміни одягу.

Киянка Дарія Черкашина користується велосипедом 8 років Фото: Святослав Шевченко/Громадське

Працівників компанії спеціально заохочують пересідати на велосипеди. А для тих, хто ще невпевнено почувається на дорогах, організують тренінги з правил та безпеки.

Кожен співробітник має трекер, він підраховує кількість кілометрів, яку той проїжджає на велосипеді. Наприкінці року кількість кілометрів помножується на певну суму, а кошти віддають на благодійність.

Тепер третина співробітників користуються велосипедами постійно, і ще близько третини — час від часу.

Типовий київський велосипедист – чоловік від 23 до 40 років, з вищою освітою та середнім достатком на гірському велосипеді.

«Велосипедист у нинішньому Києві — це такий лицар, що бореться за виживання і ні на що не скаржиться. 15% — жінки. 10% із них зазвичай носять шоломи. Більшість не порушують правила. Тобто їдуть по проїзній частині», — розповідає Вадим Денисенко, координатор з національної роботи Асоціації велосипедистів Києва.

Координатор з національної роботи Асоціації велосипедистів Києва Вадим Денисенко Фото: Святослав Шевченко/Громадське

У столичних мережах продажу та прокату велосипедів стверджують, що за останній рік попит на велосипеди та послуги з прокату зріс не менш ніж на 10%.

За словами Олексія Кушки, співвласника мережі прокату та продажу велосипедів Veliki.ua, клієнти стали надавати перевагу дорожчим велосипедам: «У нас більше купують за 200 — 400 доларів США. Це середній сегмент, від 7 до 15 тисяч гривень».

Попит зростає, та лише чверть відсотка поїздок у Києві здійснюється велосипедом. І хоч до 2025 року столична влада обіцяє довести цю цифру до 5%, чимало киян на віддалені поїздки велосипедом не наважуються — бракує інфраструктури.

Співвласник мережі прокату та продажу велосипедів Veliki.ua Олексій Кушка Фото: Святослав Шевченко/Громадське

У Департаменті транспортної інфраструктури Київської міської державної адміністрації (КМДА) обіцяють до 2025 року прокласти 1100 кілометрів транспортних велошляхів і 190 кілометрів — рекреаційних.

«Якщо рахувати відсоток велосмуг відносно дорожньої інфраструктури, то велоінфраструктура тільки 3%. Концепцією заклали: велосипедисти матимуть можливість користуватися близько 30% доріг», — обіцяє Сергій Симонов, директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА.

Крім цього, Київрада ще торік у листопаді ухвалила рішення встановити паркувальні стійки для велосипедів біля закладів культури, освіти та охорони здоров'я. А поблизу станцій столичного метро передбачається влаштувати 18 перехоплюючих велопаркінгів. У тестовому режимі цьогоріч має запрацювати і міський велопрокат.

Як саме розвивається велоінфраструктура Києва, Громадському розповіла Анна Даниленко, кураторка велосипедних питань Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. За її словами, в Києві наразі є 58 кілометрів велосипедних доріжок, 14 кілометрів смуг громадського руху, на яких можна їздити велосипедом, та зовсім трошки рекреаційних веломаршрутів.

«Це досить мало, оскільки, наприклад, Варшава побудувала веломережу, в якій близько 2000 кілометрів велосипедних маршрутів. А варшавською системою байкшерінгу користується 5 мільйонів людей».

Згідно з велоконцепцією, до 2025 року 5% всіх поїздок має здійснюватися саме велосипедом, завдяки чому розвантажиться 2% магістралей, пояснює Анна Даниленко.

Очікуваний ефект від розвитку велосипедної інфраструктури — від 8 до 15 мільярдів гривень на рік.

На розвиток велосипедної інфраструктури вперше за 2 роки заклали 50 мільйонів. Також у КМДА обіцяють добудувати веломаршрут Троєщина-Центр. Природно, що після відкриття велодоріжок збільшується і кількість велосипедистів, каже Анна Даниленко.

«Цього року ми хочемо обладнати 27 зон, де можна буде взяти велосипед напрокат, — розповідає вона. — Це буде система безстійкового велопрокату. Людина просто приходить, розблоковує велосипед через мобільний додаток, бере велосипед. Їде на іншу точку, де залишає велосипед і заходить у метро або йде у своїх справах. Ця система родом з Китаю. Там вона себе дуже добре зарекомендувала»