«Великий Гетсбі»: як створити ненудний балет — Бізнес-план
Постанова, яка зруйнувала всі шаблони про класичний балет. Історія, що стирає часові межі. Хореографічне шоу, яке вже побачили понад 60 тисяч глядачів. Усе це про балет «Великий Гетсбі». Його прем’єра відбулася у Києві в жовтні 2014—го — і він продовжує підкорювати світ.
Балет, після якого неможливо заснути
Крім «Великого Гетсбі», брати Олександр та Олексій Польові працюють у сфері енергетики й аграрної промисловості. Після зустрічі з танцівником Денисом Матвієнком вирішили зробити щось, що підкорить світ. В основу балету поклали сюжет всесвітньо відомого роману Френсіса Скотта Фіцджеральда.
У виставі беруть участь українські танцівники, артисти з Маріїнського театру та балету Дуайта Родена.
«Розкрию вам таємницю. Половина людей нашої команди — непрофесійні танцівники. Вони не мають хореографічної освіти. Здебільшого ми брали людей не з театрів чи танцювальних ансамблів. Це були люди з вулиці. Брейк на Хрещатику танцювали», — розповідає Денис Матвієнко.
Над проектом працювала інтернаціональна команда. Музику для балету написали український композитор і продюсер Костянтин Меладзе та джазовий піаніст і аранжувальник Юрій Шепета.
Режисером-постановником став американський хореограф Дуайт Роден, який ставить шоу провідним зіркам Голлівуду.
Головну партію Джея Гетсбі виконав Денис Матвієнко — єдиний у світі володар чотирьох Гран-прі міжнародних балетних конкурсів.
Постановочний період «Великого Гетсбі» тривав 8 місяців. Танцівники втратили по 8-10 кілограмів ваги, тренувалися до 10 годин без упину.
Денис Матвієнко та Анастасія Матвієнко під час генерального прогону балету «Великий Гетсбі» у Києві, 28 жовтня 2014 року Фото: Владислав Мусієнко/УНІАН
Балету бути чи не бути?
Створення балету «Великий Гетсбі» збіглося з трагічними подіями на Майдані. Плани про якісне промо та яскраве висвітлення проекту вмить зруйнувалися. Заразом у продюсерів виникло питання етичного характеру... Чи не стане це шоу «бенкетом під час чуми»?
«Це наша країна і наше місто. Ситуація складна. З одного боку, можна було зупинити проект. Сказати, що не час. З другого, — а що змінилося б? Нічого. Тому потрібно розвивати свою державу, давати нові робочі місця, створювати цінності всередині країни і робити її кращою за допомогою подібних проектів», — каже продюсер Олександр Польовий.
Квитки на шоу розкупили за кілька тижнів до прем'єри. Інвестори розраховували на гастролі в Росії, сподівалися там вдосконалити виставу, вийти зі збитковості і лише тоді вирушати в Європу. Але Росія для «Великого Гетсбі» закрилася, тож довелося одразу підкорювати західні сцени.
Після Києва з не меншим аншлагом «Великий Гетсбі» пройшов в Одесі, а відтак одразу вирушив за кордон: Мінськ, Рига, Відень, Берлін, Париж — лише частина міст.
Тепер брати Польові ведуть перемовини, зокрема, зі США та Канадою.
Генеральный прогон балету «Великий Гетсбі» у Києві, 28 жовтня 2014 року Фото: Владислав Мусієнко/УНІАН
Де півмільйона — там і мільйон
Усі фінансові витрати проекту продюсери взяли на себе: від гонорарів артистам до організації гастрольних турів. Спершу розраховували на інвестиції у півмільйона євро. Однак згодом цифра зросла вдвічі.
Третина коштів пішла на просування балету. Кожна країна має свої особливості. Десь найефективнішою є зовнішня реклама, десь — телебачення. У такій консервативній країні, як Німеччина, донині сильний авторитет друкованих медіа. А в Молдові продаж квитків безпосередньо залежить від погоди.Однак основний промо-актив — це соцмережі.
Орієнтуватися в особливостях місцевого ринку продюсерам допомагають професійні промоутери. Сьогодні вартість рекламної кампанії в одному європейському місті становить близько 13 — 15 тисяч доларів. Щоб охопити всі канали просування і в буквальному сенсі завісити зовнішньою рекламою кожну вулицю, потрібно заплатити вдвічі більше.
Бюджет вистави «Великий Гетсбі» в Європі варіюється в межах 60-80 тисяч доларів:
35% — оренда майданчика, забезпечення технічного райдера та доставка декорацій
30% — гонорари артистів і роялті
10% — отримують квиткові оператори за організацію продажу квитків
10% — промо
5% — трансфери
10% — прибуток
Щоб вийти «в нуль», потрібно продати 70% білетів. Найчастіше місць у великому театрі купується на близько 80-100 тисяч євро, залежно від спектаклю. Тобто якщо сума з продажу квитків сягає 70 тисяч євро, балет виходить у нуль. Усе, що вище цієї цифри — заробіток.
Наразі продюсерам удалося повернути лише 75% інвестицій. Решту вкладень вони планують отримати за наступні півтора роки.
Озираючись на пройдений шлях, брати кажуть, що витрати можна було б скоротити щонайменше втричі. Але вірять, що будь-який досвід, навіть негативний, це свого роду інвестиція в майбутнє.
ДИВІТЬСЯ ВСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН
«Бізнес-план» — спільний проект Громадського й каналу «Настоящее время» про малий і середній бізнес в Україні.
- Поділитися: