Виборцям слід уважно перевіряти хто і як формує соціологічні рейтинги (на фото — жінка іде голосувати на виборчу дільницю під час парламентських виборів, Львівська область, 26 жовтня 2014 року)
Фото:

EPA/DAREK DELMANOWICZ

Як інтерпретувати соціологічні рейтинги в передвиборчий період і на що звертати увагу — пояснюють директор фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна та голова правління Українського інституту соціологічних досліджень Ольга Балакірєва.

Де і кого опитували? Виборцям потрібно звертати увагу, чи опитування охоплюють населення всієї країни, або лише окремих регіонів. «Головна відмінність професійних від непрофесійних опитувань — це вибірка, вона повинна репрезентувати все доросле населення країни у відповідності до структур населення, опитується певна кількість чоловіків і жінок, людей різного віку» — пояснює соціологиня, директорка фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна

Хто проводить опитування? Соціологічні компанії повинні бути зареєстрованими та акредитованими для опитувань. «Необхідно подивитись чи вони входять до Соціологічної асоціації України, до інших європейських спільнот, мають сайт» — радить голова правління Українського інституту соціологічних досліджень Ольга Балакірєва.  

Хто замовник?  Фінансувати опитування може приватна фірма, грантова організація, чи політична партія. «Власник опитувань є замовником, він може розпоряджатись своєю власністю як вважає за потрібне, може публікувати результати, може не всі результати публікувати, може закрити цю інформацію, але він не може самі результати якось змінювати», – зазначає Ірина Бекешкіна.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Порошенко, Зеленський чи Тимошенко? Соціологи про вибори-2019

Як проводять опитування? Соціологи ставлять обмежену кількість запитань, щоб побачити потенціал підтримки кандидатів. «На сьогодні є перелік 26 кандидатів, які виявили намір, якщо замовник хоче поміряти потенціал провідних кандидатів, то ставити всіх 26 немає сенсу», каже Ольга Балакірєва.

Які є маніпуляції? Якщо перед питанням про рейтинги стоять навідні питання про кандидата, наприклад про публікації, в яких висвітлювався той чи інший кандидат — це маніпуляція. Або якщо запитання підштовхує до відповіді, воно теж маніпулятивне. «Це видно, наприклад коли запитують, як ви вважаєте чи треба Україні ставати членом НАТО, якщо це призведе до погіршення стосунків з Росією», — говорить Ірина Бекешкіна

Що значить похибка? Це неточності під час опитування. Похибка у рейтингах не повинна перевищувати 2 — 2,5%, таким чином невелика різниця у рейтингах кандидатів у 1-2% говорить про однаковий рейтинг цих кандидатів. Ольга Балакірєва наводить приклад: «Якщо похибка 2% це означає, що якщо в кандидата № 1 є15% підтримки, а у №2 13%, то насправді їх інтервали дотичні, і різниця між ними в 2% насправді може означати що у них однаковий рейтинг».

Якщо рейтинг змінився? Зміна в рейтингах кандидата — це реакція на поведінку кандидатів. «Дуже потужний вплив кампанії. Те як кандидат себе позиціонує, коли відбувається сплеск, наприклад інформаційний, з’являється багато біл-бордів, відвідини ток-шоу, поїздки регіонами — тоді відбувається певний сплеск. Згодом ця активність падає, а в іншого кандидата навпаки зростає», — зазначає Ольга Балакірєва.

Хліб соціолога — його професіоналізм? Довіра людей до опитувань формуються на репутації, якщо соціологічна компанія допустила маніпуляцію, її рейтинг падає. «Будь яка професійна соціологічна структура не буде втрачати своєї репутації, репутація — це все в нашому світі. Можна одного разу нагодувати споживача поганою ковбасою, але потім її ніхто не буде купувати», – Ірина Бекешкіна.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ #ВибориБезБрехні: перевіряємо заяви Зеленського, Тимошенко, Порошенка та інших

Поділитись: